Bromshantagen tar vid olika läge (avid hydr. bromsar)

Klaes

Medlem
Har en radon med avid elixir r bromsar. När jag bromsar så får jag trycka bakbromshantaget nästan intill styret innan det börjat att ta (frambromsen tar tidigare). Cykeln i sig är bara några veckor gammal så bromsbeläggen i sig är marginellt slitna. Och när jag pumpar med bromshantaget i sig ser jag inget läckage, vare sig vid blocket eller handtaget.

Finns det något annat grep att ta till innan jag beställer hem ett bleed kit och luftar bromsen? Har kollat i manualen och denna version har ingen inställningför att "flytta" beläggen närmare.

Sitter väl justerskruvar på insida hantag. En för hur långt handtaget ska vara från styret och en för hur snabbt (hur långt från styret)bromsen ska börja ta

Reachen är bara till för att flytta bromshandtagen närmare eller längre ifrån styret beroende på handstorlek/fingerlängd. Handtaget ska vara den längd ifrån styret jag rattat in det till. Det är var bromshandtaget börjar bromsa jag inte är nöjd med. Och den ratten finns bara (vad jag kan se) på de finare varianten av elixir.

Se här:

Senast redigerad av en moderator:
Som sagt jag ser inte den funktionen i varken manualen eller bromsen i sig. Det som står i manulen är för cr och cr mag.

manualen.png

Klaes: Du har helt rätt, den inställningen saknas på elixir r. Jag brukar kompromissa med reach-reglaget så bromsen tar lagom långt ut från styret, tycker det spelar mindre roll var handtaget är när man inte bromsar så länge det inte är alltför långt ut.

Vill du få dem att ta exakt lika och sitta exakt lika är det luftning som gäller, och trycka i lagom mycket vätska, det är lite pyssligt men går nog att få till.

För övrigt, om jag förstår det rätt, ska inte "contact point"-justeringen på cr-bromsarna flytta beläggen i förhållande till skivan, de ändrar bara hur lång frigång bromshantaget har innan det tar.

Tillbaka
Topp