Bromsljud (hydrauliska skivbromsar)

monnier

Medlem
Hej på er.

Blev med elcykel för något månad sedan och har funderat över ett märkligt ljud när jag bromsar.
Om man bortser från gnisslet så låter det som att det bubblar i ramen när man bromsar. Kan någon förklara vad det är för ljud och om jag kan göra något åt det?

Hoppas det hörs ok i ljudfilen.
//Micke

Du har magurabromsar kombinerat med maguras HC skivor va? Det är normalt. Gnissel vid lätt bromsning och något lite mer dovt konstigt ljud när man bromsar hårdare..

Senast ändrad:
Här filmade jag mina bromsar lite (shigura = magura-ok och shimanohandtag) Undrade själv över detta ljud men konstaterade att det är så de låter. Kör numera sram centerline skivor och trickstuff power belägg och nu hörs inte bromsarna alls istället. I och för sig tyckte jag en fördel med gnisslet var att man lätt kunde höra hur hårt man bromsar. Det kan jag inte nu.

Skönt. Min egen teori var att det var en förbaskad massa luft i systemet som gjorde att det bubblade. Men då kan jag alltså vara lugn å cykla vidare. Tack!

Du har magurabromsar kombinerat med maguras HC skivor va? Det är normalt. Gnissel vid lätt bromsning och något lite mer dovt konstigt ljud när man bromsar hårdare..
  • BRAKE (FRONT)
    Magura, MT4, 180 mm, 2-piston disc brake
  • BRAKE (REAR)
    Magura, MT4, 180 mm, 2-piston disc brake

BRAKE LEVER
Magura, MT4

BRAKE DISC (FRONT)
Magura, MDR-C

BRAKE DISC (REAR)
Magura, MDR-C

Då gissade jag i alla fall rätt på att du har magurabromsar.?

Är det luft i sustemet märker man det inte på ljuden när man bromsar, snarare märks det på att reglaget tar långt in, och efter att man pumpat några gånger blir det som vanligt igen.

Tillbaka
Topp