Bromsproblem Shimano Tiagra

tommygunxs

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Crescent Deca från 2009, den är knappt använd och idag då jag skulle börja träna märkte jag att frambromsen ligger på lite. Jag testade att skruva på "skruven" uppe på bromsen utan framgång. Jag har nu skruvat isär bromsen och skruvat ihop den igen och problemet kvarstår, bromsen ligger i (det är Höger bromskloss (i färdriktningen) som ligger på mot fälgen) Vet någon hur man fixar detta problem? Jag bifogar en bild på bromsen.

så frågan: hur får jag bromsklossen att inte ligga på fälgen o pressa?

Bilagor

• DSCN0474.JPG
    DSCN0474.JPG
    82 KB · Besök: 21
Så du menar att höger (bakre) bromsarmen inte rör sig lika bra som den främre vänstra bromsarmen?
En orsak kunde vara ett för kort bromsvajerhölje, t. ex. för att du nu har höjt styret 3 - 5 cm.

hej
jag försökte vrida hela bromsen, men den vill inte, hela bromsen (allt man ser på bilden) sitter lite löst så den går att vicka (vilket tex bromsen på bakdäcket inte går) Skall den inte hela bromsen sitta hårt fast i ramen och de båda bromsarmarna (höger respektive vänster) skall sköta rörligheten helt själv genom jag trycker på bromsen o när jag släpper bromsen pressas de tillbaka av en fjäder som finns i bromsen?

Jag har inte höjt styret, jag har funderat lite på att korta av bromsviren lite

I manualen för såna där bromsar står det att man ska dra fast den i ramen men en insex på baksidan och en nyckel på framsidan. Jag hade samma problem som du efter att ha monterat isär bromsarna en gång. Jag drog åt på det sättet och då kunde jag justera med skruven på ovansidan. Jag vet inte om det hjälper dig

Re PappaG
skall insexnyckeln användas och dras åt "bakfrån",( Går det att komma åt denna utan att skruva av "bromsarmen" framför?)

skyddstejpen är kvar, men den kan omöjligt ha någon påverkan på detta, den sitter också kvar bak

Mina tiagrabromsar på pendlaren sitter fast i ramen med en insex som man kommer åt "bakifrån", jag behöver inte hålla emot med något verktyg framifrån eller skruva bort något för att komma åt skruven. Jag tycker om att ha bromsen hyffsat hårt åtdragen i ramen, men såpass löst att jag iaf kan justera den utan att använda verktyg om jag tar i.

tommygunxs skrev:
-------------------------------------------------------
> Re PappaG
> skall insexnyckeln användas och dras åt
> "bakfrån",( Går det att komma åt denna utan att
> skruva av "bromsarmen" framför?)
>
> skyddstejpen är kvar, men den kan omöjligt ha
> någon påverkan på detta, den sitter också kvar
> bak

Det finns ett hål i baksidan av framgaffeln, i det hålet stoppar du in en lagom stor insexa. Hur gjorde du när du skruvade isär bromsarna om du inte skuvade loss den från gaffeln?

hej,
ja exakt hålet bakom framgaffeln har jag sett men inte var tillräckligt observant för se att det gick att trycka in en insexnyckel där.

Jag gick från andra hållet, började med att skruva av vänstra "bromsarmen" (i färdriktningen) Sedan kom jag åt insexhålet från andra hållet osv. Ganska klantigt men tack för hjälpen, skall skruva fast det ikväll, jag antar det skall sitta hårt fast.

Nu blir det lättare o cykla med inte bromsen i, tränar för VR första ggr:)

Precis som RN skrev, håll fast bromsen på framsidan med en nyckel så den inte vrider sig, dra fast den bakifrån. Rikta sedan bromsen på framsidan med handkraft eller nyckel om det behövs. Finlira med skruven ovanpå.

hej
tackar för hjälpen, jag skruvade på det igårkväll och nu sitter bromsen perfekt. Nu blir det ut och cykla i solen efter jobbet:)

Tillbaka
Topp