Bromsproblem

Stålhäst

Aktiv medlem
Bromsproblem
Jag fick nyss ett par nya hjul till MTBn och har monterat adapter för 203-skiva som satt på dem. Men bromsbeläggen tar för långt ned, både fram och bak, kommer åt skivans ”ekrar” som leder till vibrationer.

Distanser är ju ett alternativ men blir inte lika stabilt, och är det inte märkligt då adaptern är för just 203mm? Är det något jag missat?

1AC41384-ACC0-4CF9-83A1-C9A95996930D.jpeg
E0463686-E1E9-4714-9AD4-5CE23C691838.jpeg

Bromsproblem
Men den ser ju ut så från fabrik… Menar du att man ska ha andra ok och belägg?

En inte helt okvalificerad tolknings-gissning är att vad kaffekoppen här ovan försöker säga är att den ytan på bromsskivan som kommer i kontakt med bromsklossen är för liten i förhållande till klossens storlek varför du får dina problem. Oavsett om skivan såg ut på det viset från fabrik.

Bromsproblem
Men den ser ju ut så från fabrik… Menar du att man ska ha andra ok och belägg?
Jämför med din orginalskiva om du har. Dessa skivor är för Shimanos smalare belägg, ingen aning om vilka belägg som sitter i tektrobromsen

Sen med reservation för att jag inte koll på specen på din ram och gaffel, men adaptern är för 160-203 eller hur. Det är inte så att du hade 180 original? Då borde å andra sidan felet bli ännu värre så jag gissar på alternativ 1 som föregående talare.

Bromsproblem
Ja, det finns narrow o wide skivor. Dyra är narrow.
Det är inte alltid så noga men verkar inte vara exakt vetenskap. Om det nu inte är fel adapter, tycker att det ser väl off ut.
Min dotter kör Wide pads på narrow skivor utan problem

Bromsproblem
Verkar ha varit 180 fram och 160 bak… Men i sådana fall hade den ju hamnat för långt ut vilket inte är fallet.

Det kan vara fel belägg, sant! Ska kolla på det.

Tack!

Bromsproblem
Ja det stämmer för alla märken. Bromsbeläggen ska ha 100% kontakt med bromsytan för maximal kraft. Tar dom i armarna kan dom försvagas
och ännu värre om de ligger delvis utanför skivan och slits så att det bildas kanter på dem som gör att bromsbeläggen går emotion varandra när de blir tillräckligt slitna

Bromsproblem
Jag kollade lite Biltemas bromskloss var annat skulle se på ser att det finns klossar som är reduserade i grepp yta så blir bara nöt brädd skivans nött cirkel klossar är inte fullt ut material på ser lite lustigt ut.

Bromsproblem
Jag kollade lite Biltemas bromskloss var annat skulle se på ser att det finns klossar som är reduserade i grepp yta så blir bara nöt brädd skivans nött cirkel klossar är inte fullt ut material på ser lite lustigt ut.
Hmm.. Kanske, tack för titten men tror nog ändå att jag tar ett par nya ok när jag ändå skruvar!

Tillbaka
Topp