bromsskivan fram tjuter

cubefritzz

Aktiv medlem
bromsskivan fram tjuter
Jag har shimano sm rt70-m bromsskiva fram. Jag har genomfört fullservice på den, bytt bromsklossar till metalliska, tagit loss bromsskivan och slipat den både med grov och fin sandpapper, har till och med våt slipat den, har tvättat den både med tvål & vatten, alkohol, jag har till och med eldat den, jepp finns youtube video som visar att man kan bränna bort fett om det nu skulle vara så. Men nej inget hjälper. Jag har kollat bromsskivan om den är superskev vilket den inte är, den är ungefär lika skev som bak det vill säga någon millimeter =). Frambromsen tjuter ändå. Ingen olja läcker någonstans. Har exat likadan shimano modell på bakhjulet som också fått helt nya bromsklossar med skillnaden att bakbromsen aldrig någonsin tjutit sedan jag köpte cykeln. Vad skall jag göra? Finns det något mer jag kan göra? Eller köpa ny bromsskiva? Om bromsskiva skall jag köpa likadan eller annan modell som kanske är tyst och som passar? Jag har Shimano XT bromsar rätt igenom.

bromsskivan fram tjuter
Skifta bromsskiva fram och bak? Har du tur blir båda tysta.

Byta bromsskiva fram. Annat märke - ta en med mycket metall i.

Justera om oket lite.

Putsa ytorna på brimsbeläggen lite med smärgelduk och sen göra dem rena.

Ut och cykla i blöta/sand och hoppas att det slits in till en tyst lösning.

Förr eller senare blir det tyst. Vad som fungerar en gång kommer inte med säkerhet fungera en annan. Kom ihåg att läckande ok är vanligt och har man det hjälper inte något annat än att byta ok.

bromsskivan fram tjuter
Läckande ok är ibland ett bekymmer med Shimano. Jag har bara råkat ut för det på billigare ok, men har hört att det händer även på XT. Det manifesterar sig precis så som du skriver, dvs det tjuter hur man än gör. Kan vara svårt att avgöra om oket läcker.

Jag hade förmodligen köpt nytt ok och bytt det, och inte återanvänt beläggen från gamla oket. Tjuter det ändå är det förmodligen skivan det är fel på, och då köper du ny skiva och får ett fungerande ok i reserv.

Jag hade kanske också bytt skiva samtidigt som oket eftersom det ibland går lite troll i skrikande bromsar, men det ska sägas att både nytt ok och ny skiva tar emot att köpa eftersom man inte är helt säker på vad som orsakar bekymren. Slit och släng är ju inte roligt, men det är som sagt svårt att komma vidare på annat vis.

bromsskivan fram tjuter
Om oken läcker borde jag då inte se fläck på golvet eller mattan? Cykeln körs endast under vår sommar och aldrig vinter, som nu =). Cykeln sitter i ett stativ hela vinterhalvåret. Under sommaren tjuter den, snurrar jag på däcket i stativet så tjuter osv. Skall testa att skifta skivorna, mellan bak och fram osv, bra idé. Har inte testat detta =). Skall även bromsa in den =). Tack för alla råd.

bromsskivan fram tjuter
Det behövs mycket mindre mängd läckande bromsvätska på skiva och belägg än att det skulle bli fläckar på golvet för att inverka menligt på bromsförmågan.

bromsskivan fram tjuter
Precis. Därtill läcker de nog främst när de används (och därmed trycksätts), och inte när de står still.

Det är ju inte säkert att det är oket som läcker (även om det låter så), men om så är fallet är det dåligt att byta skiva mellan fram och bak, eftersom du då bara får en kontaminerad skiva till.

Tillbaka
Topp