Bromsskivor, fukt och kalkonskrik

Valhalla_

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
På pendlarn skriker bromsarna när det kommer väta, snö och lera på dem. Det går att bromsa bort, men det tar en liten stund och det kommer ju rätt snabbt tillbaka igen när man kört någon minut.

Om man kör med så öppet mönster på skivan som man kan hitta, typ kcnc razor eller liknande, hjälper det? Tänker mig att det borde gå fortare att bromsa bort skiten. Eller är det ingen skillnad på den punkten?
 

WSB

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
På pendlarn skriker bromsarna när det kommer väta, snö och lera på dem. Det går att bromsa bort, men det tar en liten stund och det kommer ju rätt snabbt tillbaka igen när man kört någon minut.

Om man kör med så öppet mönster på skivan som man kan hitta, typ kcnc razor eller liknande, hjälper det? Tänker mig att det borde gå fortare att bromsa bort skiten. Eller är det ingen skillnad på den punkten?
Jag har KCNC Razor och dom skriker också i väta/kyla/snö :) Det gjorde de från dag 1 med helt nya skivor och bromsar så de var inte kontaminerade då och troligvis inte nu heller då jag håller väldigt rent kring bromsarna efter varje pass.
 

Makten

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Skriket torde vara så kallad "stick-slip", alltså att friktionen med väldigt korta intervall växlar mellan statisk och dynamisk. Om sen skivan råkar ha en resonansfrekvens i närheten av svängningarna i friktion så lär det bli skrikfest. Jag tror inte det är skit utan bara kombinationen av fukt och temperatur som skapar detta, och då får man försöka hitta andra lösningar för att ändra på friktionskaraktäristiken, eller resonansen. Annan typ av belägg är nog en bra början. Funkar inte det så kan man väl börja prova olika skivor (och olika storlek på skiva), eller kanske manipulera resonansen med tejp, vikter eller +ANNAT på skivans "ekrar".

Eller så bara skiter man i det och står ut med att det skriker. :cautious: 😂
 

mtbloaf

Medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
1. "sintrade" metall-pads (se till att skivorna klarar metallbelägg)
2. glöm inte att "bedda in" bromsarna

Vissa säger att de skriker mer, men har upplevt motsatsen iaf i väta där de biter betydligt bättre och skriker mindre.
 

kais01

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Skriket torde vara så kallad "stick-slip", alltså att friktionen med väldigt korta intervall växlar mellan statisk och dynamisk. Om sen skivan råkar ha en resonansfrekvens i närheten av svängningarna i friktion så lär det bli skrikfest. Jag tror inte det är skit utan bara kombinationen av fukt och temperatur som skapar detta, och då får man försöka hitta andra lösningar för att ändra på friktionskaraktäristiken, eller resonansen. Annan typ av belägg är nog en bra början. Funkar inte det så kan man väl börja prova olika skivor (och olika storlek på skiva), eller kanske manipulera resonansen med tejp, vikter eller +ANNAT på skivans "ekrar".

Eller så bara skiter man i det och står ut med att det skriker. :cautious: 😂
har ibland ts' problem och tänkt i samma banor. har försökt med tejpremsor ojämnt lindade kring ett udda antal av bromsskivans ekrar. det har viss men begränsad effekt. nästa försök kommer vara ett slipa sneda spår i beläggen.

sen kan man undra varför bromsskivor alls ska ha resonans. bättre om de vore gjorda som bildäck med ojämna avstånd i mönstret där beläggen greppar. även funderat på att tweaka detta, men innebär en del jobb.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
har ibland ts' problem och tänkt i samma banor. har försökt med tejpremsor ojämnt lindade kring ett udda antal av bromsskivans ekrar. det har viss men begränsad effekt. nästa försök kommer vara ett slipa sneda spår i beläggen.

sen kan man undra varför bromsskivor alls ska ha resonans. bättre om de vore gjorda som bildäck med ojämna avstånd i mönstret där beläggen greppar. även funderat på att tweaka detta, men innebär en del jobb.
Sluta bromsa....
 

Pfaff

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
På pendelcykeln har det ju sina fördelar med skrikande bromsar. Tänka bara att slippa ta händerna från styret för att plinga på vilsna fotgängare!
Och på landsvägen kan det ju göra detsamma, ingen hör dig ändå.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Oken bör inte läcka, de är nya båda två.
Men det låter som att det är vad det är, "glesa" skivor kanske inte är lösningen då. Jag får testa andra belägg när den tiden kommer - men nu får de väl agera tuta.

Eller jo, en sak ska jag prova, att sätta en liten kåpa ovanpå bakbromsen så det inte ramlar i snö ovanifrån.
Kais ide var inte så dum heller, ärligt talat har jag funderat på det också, att göra någon form av vatten-evakuerings-spår.
 

Jensen

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Tycker belägg kan göra stor skillnad. Sram/maguras originalbelägg skrek ju bra länge innan de blivit så varma att de var torra o slutade skrika. Trickstuffbekläggen känns som de ”torkar upp” snabbare. Tystnar klart snabbare. Bytt skivor mellan sram centerline, ashima ai2 och trickstuff ul och kan inte påstå att det påverkar ljudet mycket. Inte som belägg.
 

LFE

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Tricket är väl att hitta en bra kombo av belägg+skiva för respektive hjul så att ett konsonant musikaliskt intervall erhålls när de skriker tillsammans? Vill minnas att jag fick till en stor ters med min förra uppsättning bromsar.
 

Makten

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
På pendelcykeln har det ju sina fördelar med skrikande bromsar. Tänka bara att slippa ta händerna från styret för att plinga på vilsna fotgängare!
Och på landsvägen kan det ju göra detsamma, ingen hör dig ändå.
I skogen är det värre eftersom det låter som att man kommer med jordens kareta och tvärbromsar bakom eventuella fotgängare, även om man rullar i knapp styrfart. Man måste alltså bromsa vääääldigt tidigt så man hörs på långt håll. :cautious: 😂
 

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Använder frambromsen istället för plingklockan nu under vintern, låter högre så att till och med dom med pluggarna i öronen reagerar 😂😂😂
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Tycker belägg kan göra stor skillnad. Sram/maguras originalbelägg skrek ju bra länge innan de blivit så varma att de var torra o slutade skrika. Trickstuffbekläggen känns som de ”torkar upp” snabbare. Tystnar klart snabbare. Bytt skivor mellan sram centerline, ashima ai2 och trickstuff ul och kan inte påstå att det påverkar ljudet mycket. Inte som belägg.
Trickstuff power är nog de tystaste belägg jag kört med. Funderade lite på om det var värt att sätta såna på pendlarn men de slits på tok för fort så det är nog inte värt..Man får se det som en extra tuta helt enkelt.
 

jonte987

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Är metal verkligen tystare? Dotterns med organiska är knäpptyst. Har själv inte testat annat än metall
 

Jensen

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
Trickstuff power är nog de tystaste belägg jag kört med. Funderade lite på om det var värt att sätta såna på pendlarn men de slits på tok för fort så det är nog inte värt..Man får se det som en extra tuta helt enkelt.
De vanliga tjuter. Men klart kortare än annat jag prövat
 

NLC

Aktiv medlem
Bromsskivor, fukt och kalkonskrik
I skogen är det värre eftersom det låter som att man kommer med jordens kareta och tvärbromsar bakom eventuella fotgängare, även om man rullar i knapp styrfart. Man måste alltså bromsa vääääldigt tidigt så man hörs på långt håll. :cautious: 😂
Också ett problem när man (plötsligt) råkar på ett ryttarekipage och vill var snäll och sakta ner med ett ilsket bromsyl som följd.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer