Bromssträcka för elcyklar

På ett annat forum diskuterar vi hur lågt man ska se i en korsning. i minhemkommun uppger man att sikten ska vara 10 meter men ibland kan det vara svårt att se att det finns en cykelväg som kommer genom en skogsdunge eller om det finns en cykelväg som går mellan två villatomter och korsar en svagt trafikerad väg. Själv skulle jag inte vilja förvandla min trädgård till ett kalhygge för att vårdslösa elcyklister inte ska krocka med bilar.
Någon som har koll på hur lång bromssträcka har en elcykel som kommer i 25 km i timmen. D.v.s om man räknar från den tiden då cyklisten upptäcker en bil tills cyklisten hinner stanna.
Vi funderade på hur man ska minska olycksrisken. För en bilist räcker det med ett farthinder i form av ett gupp men gissar att det skulle behövas ett krondike för att en cyklist ens ska komma på tanken att dra ner hastigheten till under 25 km. Ett farthinder på 30 cm är nog inget manens behöver tänka på. Kanske skulle det fungera med en tvättbräda och en hel rad gupp så pass höga att en hastighet över 5 km skulle orsaka en punktering.

DödsBilar som väger 2t kör väl typ i 35-25km/h över farthinder . Och utanför vårt dagis o skola får lastbilar på 50ton köra i 30 km/h .
Varför ska lätta cyklar köra i 5 ?? Tror inte du skulle få ner bilhastigheten till 5 med ett krondike heller ..

Annars brukar man väl räkna med 1sec reaktiontid ? = 7m i 25 förmodligen bättre reaktion på cykel än i bil . Så jag skulle gissa på 10m totalt .

Senast ändrad:
Landsvägselcyklar? Hade jag cyklat på en eMTB och sett ett fartgupp så hade jag nog snarast sett det som en inbjudan till att gasa på så snabbt jag bara kan. :LOL:

Om hastigheten för cyklar ska ner vid ngt kritiskt ställe så är nog ett avsmalnande parti bäst.

Det borde väl räcka att cyklisten ser att det är en korsning där framme för att sänka farten, av ren självbevarelsedrift vill säga. Annars får väl Darwin lösa det.

Ge oskyddade trafikanter företräde så är problemet löst. Fundera på hur suvarna ska punkteras istället.

Tillbaka
Topp