Bromstest - Lördag 10maj kl 14.00

Speedman

Medlem
EDIT:
Kastar in handduken. Lessnade ur på alla bromsdiskussionstrådar som fyllt happy på sista tiden.
Kul om testet blir av, men jag hoppar tyvärr av den 10maj.
Känns inte så kul längre. Både cykla och bromsa (med benen) är fortfarande kul dock :-)
Organiserar gärna testet igen i framtiden.

-----------------------

Handbroms, skivbroms, fixbroms, tryckluftbroms, inverterad broms, rangerbroms, magnetskenbroms, elektrodynamisk broms, hydraulisk broms, thelmabroms, avgasbroms och retarder.

Vad sägs om att protokollföra ett ordentligt test, så slipper vi den här långdragna bromsdiskussionen om vad som räknas som broms, är lagligt etc?

Sthlm Lördag 10maj kl 14.00

Vad som behövs är:
Ett intiativ. Det har vi i den här tråden.
Testpersonal. Verkar ju finnas en del utbildade personer här som kan räkna på Newton etc.
Cyklister & Cyklar. Lots of them

Vad mer? Måttband?

Broms är en anordning vars funktion är att tillföra en kraft, som motverkar en rörelse. Bromsar fungerar genom att skapa ett rörelsemotstånd vid maskiner, särskilt sådana för lasters uppforsling eller transport...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Broms

Bromsutrustning på cykel

2 § Cykel skall ha ett bromssystem för färdbroms som
uppfyller kraven i 4 §.

4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2
vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat
reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.

http://www3.vv.se/vvfs/pdf/2003nr021.pdf

Senast redigerad av en moderator:
Speedman skrev:
-------------------------------------------------------

> Vad mer?

Någon metod att mäta cykelns hastighet när bromsningen påbörjas på ett sätt som är lika för alla deltagare.

Sprockets skrev:
> Speedman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad mer?
>
> Någon metod att mäta cykelns hastighet när
> bromsningen påbörjas på ett sätt som är lika
> för alla deltagare.

Sätt upp två markörer med ett par meters mellanrum (mät upp sträckan noga), och filma varje test rakt från sidan. Räkna antalet bildrutor för en passage mellan markörerna, och räkna sen ut vad det motsvarar i tid, och få fram hastigheten den vägen.

Det spelar ju ingen roll vilken fart man har när man börjar bromsa, eftersom decelerationen är oberoende av farten.

Hello!
Bra inlägg :-)
Vi får diskutera oss fram till en bra metod att utföra testet på.

En tidsbegränsning på 3-5timmar kanske. Beroende på hur mycket tid folk har.

Vi får se till att få med så många typer av bromsar/testbromsare som möjligt.

Finns det någon poliskompis här som kan låna en sån där km/h-pistol tro? ;-)
Annars kan man (tex. jag) sitta i efterhand och räkna bildrutor, resultaten lär vänta på sig bara...

Tänkte just på samma sätt att mäta hastighet. Sätter man dessutom upp fler markörer kan man även mäta reaktionstiden genom att låta cyklisten bromsa på kommando och inte vid en given punkt. Att slänga upp en pappälg kanske är lite väl drastiskt!

Men visst är hastigheetn intressant i sammanhanget? Hur mäter du decelation på annat (praktiskt genomförbart) sätt än med hastighet och bromssträcka?

Sprockets skrev:
> Men visst är hastigheetn intressant i
> sammanhanget? Hur mäter du decelation på annat
> (praktiskt genomförbart) sätt än med hastighet
> och bromssträcka?

Jo, självklart, men det är irrelevant exakt vilken hastighet man har när man börja bromsa. Börjar man bromsa vid 33 km/h eller 27 km/h blir bara bromssträckan kortare, men inbromsningen (i m/s^2) ändras inte, eller så marginellt att det inte är mätbart i ett sånt här test.

Speedman skrev:
>
> Finns det någon poliskompis här som kan låna en
> sån där km/h-pistol tro? ;-)
> Annars kan man (tex. jag) sitta i efterhand och
> räkna bildrutor, resultaten lär vänta på sig
> bara...

Eller så får en bil dra upp cyklisten till en bestämd hastighet.
Det kanske inte blir exakt, inte många bilars hastighetsmätare visar ju rätt, men det blir i alla fall lika för alla.

Fritte skrev:
> Speedman skrev:
> -----
> >
> > Finns det någon poliskompis här som kan låna
> en
> > sån där km/h-pistol tro? ;-)
> > Annars kan man (tex. jag) sitta i efterhand och
> > räkna bildrutor, resultaten lär vänta på
> sig
> > bara...
>
> Eller så får en bil dra upp cyklisten till en
> bestämd hastighet.
> Det kanske inte blir exakt, inte många bilars
> hastighetsmätare visar ju rätt, men det blir i
> alla fall lika för alla.

Äh, en cykeldator som är hyfsat kalibrerad är otroligt mycket bättre än vilken fartmätare i bil som helst!

Räkna bildrutor tar inte lång tid, om man har en dator på plats. 10-20 sekunder per test, skulle jag tro.

geologen skrev:
> Jo, självklart, men det är irrelevant exakt
> vilken hastighet man har när man börja bromsa.
> Börjar man bromsa vid 33 km/h eller 27 km/h blir
> bara bromssträckan kortare, men inbromsningen (i
> m/s^2) ändras inte, eller så marginellt att det
> inte är mätbart i ett sånt här test.

Säg inte det. Skillnaden mellan kalla och varma bromsar är inte försumbar. och mellan 33 och 27 sker en viss uppvärmning.

Det beror lite grann på er ambitionsnivå. Tänker ni anlägga mustasch och hockeyfrilla så bör ni även ta temperaturen hos bromsarna i beaktande. Samt naturligt vis testa med både torra och våta bromsar.

Speedman skrev:
>
> Vad mer? Måttband?

Ett sätt att lägga samma kraft på bromshandtaget vid samtlig inbromsningar.

För att göra det så tyskt som möjligt måste flera bromsar av varje typ köra, vi får ju inte glömma att vi är olika duktiga på det där med inbromsning men om t.ex. 5 personer kommer med deore skivbroms så lär den snabbaste vara så nära fullgod bromsare som möjligt. ^^

Olika underlag och väderlag är ju en självklarhet, asfalt, grusväg, gräsmatta, skog och alla andra ni kan hitta och hinner med. Självklart alla underlag med torra och blöta bromsare (fördel fixie? ^^).

Jag ser fram emot resultaten, må happy avgöra våra lagar!

Edit: Självklart måste alla deltagare trycka i sig sportdryck så att de har energi i fingrar och ben att bromsa max.

Bra initiativ, jag vet inte riktigt ambitionsnivån men skall man göra det rättvist får man vara rätt så omständig.

Hastighet räcker inte det bör vara samma däck och massa på cyklarna för att det skall vara någorlunda rättvisande helst samma cykel och cyklist. Säkrast är att byta bromsar på samma ekipage. Dessutom bör man undvika grusväg eller annan yta som kan ha varierande friktion. Asfalt eller betong kan väl vara lämpligt. Enkelt uttryckt eliminera alla skillnader som kan påverka resultatet.

Sedan är det väl lämpligt att nyttja en utförsbacke där man kan rulla upp i och hålla samma hastighet i varje test. Sedan så kommer klurigheterna som att bromsa vid samma tidpunkt mm

Lycka till vad nu än ambitionsnivån är. Tolka resultaten efter hur god noggrannhet ni har bara annars blir det lite lurigt :)

edit: sedan är ju det där med samma bromskraft, jag förutsatte full broms och därmed låsning av hjulen vilket skulle ge en krfatig påverkan av däck och underlag..... knepigt på det hela...

Självklart måste testet då det är lite verklighetsbasserat göras med maximal bromsverkan (så gott förarna kan) och ingen låsning av några hjul, frambroms och bakbroms är tillåtet.

Att vi skulle se någon större skillnad på om det blåste 5 m/s eller om den ena cykeln väger 1.5kg mer än den andra tror jag inte.

Testet får helt enkelt se till helheten, vilken bromssträcka har denna "typen" av cykel. T.ex.:

AM-hoj:
Vikt: 15kg
Däck: Fat Albert
Bromsar: Avid Juicy 7 med 180mm skivor
Förare: Frisk 28-åring som druckit mycket sportdryck.

Att mäta nanosekunder och värme på bromsarna kommer bara ge oss små siffror som ingen finner intressant, testet skall göras simpelt men omfattande så att man kan få en uppfattning om hur bra de olika bromsarna bromsar på olika underlag.

Glöm inte att alla deltagare måste köpa nya bromsbelägg, köra in dem genom att köra samma terräng och sedan skölja av dem med vatten för att få så exakt och alldaglig data som möjligt (herlt nya belägg skulle ju bara ange vilka bromsar som är bäst innan de är inkörda och gamla sletna motsatsen).

Massan lär betyda något om du har cyklister som ligger på 75+-15kg. Ville bara belysa att som man ropar får man svar. Det finns en anledning till att de häcklade Tyska testerna ser ut som de gör. Vill man verkligen jämföra får man vara medveten om vilka förenklingar och förbiseenden man gör.

Skall bli intressant att se resultaten. :)

En referenscykel som får vara hastighetsmätare för alla cyklar, då? Ligga bredvid i 20, 25 eller 30 och sen får testcykeln bromsa. En testpatrull får avgöra om testpiloten bromsar för tidigt/sent.

geologen skrev:
> men det är irrelevant exakt
> vilken hastighet man har när man börja bromsa.
> Börjar man bromsa vid 33 km/h eller 27 km/h blir
> bara bromssträckan kortare, men inbromsningen (i
> m/s^2) ändras inte, eller så marginellt att det
> inte är mätbart i ett sånt här test.

Jag förstår fortfarande inte hur du kommer fram till decelertionssiffran om bara bromssträckan är känd. Är hastighet och bromsträcka kända är det en annan sak. Jag kanske skulle hållit mig vaken på mattelektionerna, för jag kan inte komma på något sätt att räkna ut det med bara en känd variabel.

Jag är helt med på att decelerationen inte varierar nämnvärt inom de hastighetsintervall vi diskuterar, men hur vet du vad värdet är?

Som kuriosa kan ni kolla på hur reglerat det är för eldrivna rullstolar:

Picture1.png ht=308

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr163.pdf

Vore roligt om det gick att filma hur folks gafflar viker sig vid inbromsning. Min stålgaffel lär böja in sig ett antal cm, lär fan se läskigt ut på film :)

Till de som tror att ingångshastigheten är ovidkomlig kan jag upplysa om att retardationskraften inte är en konstant.

Nej, jag kanske var otydlig, så jag tar det en gång till. Vi är ju bara intresserade av att ta reda på hur kraftig bromsverkan de olika bromsmetoderna har. För att göra det behöver inte starthastigheterna vara identiska, men självklart måste man känna till hastigheten för att räkna ut det hela. Sen om man börjar bromsa vid 33 eller 27 spelar ingen roll, bara man vet att det är det ena eller andra.

En simpel metod: Låt varje cyklist köra pararellt med någon på en referenscykel med korrekt inställd cykeldator. Då blir hastighetsmätningen relativt nogrann och rättvis.

Och sen är frågan var? Sthlm är stort..

Transwave skrev:
> En simpel metod: Låt varje cyklist köra
> pararellt med någon på en referenscykel med
> korrekt inställd cykeldator. Då blir
> hastighetsmätningen relativt nogrann och
> rättvis.
>
> Och sen är frågan var? Sthlm är stort..

Bra idé som tål att upprepas. :)

rikard skrev:
> ett mekaniskt test av bromsar säger ju ingenting
> om juridiken.

Tänkte bara att det här inlägget av Rikard helt verkar ha förbisetts. Vad fan försöker ni komma fram till egentligen? Det enda ni kommer se är vilken broms som är bäst alternativt, och mer troligt, vilken cyklist som är bäst på att bromsa. Juridiken testar ni i vart fall inte så oavsett hur noga ni utför testet kommer grundfrågan om fixiens laglighet vara obesvarad. Tyvärr alltså.

Tja, jo, det skulle man nog kunna få fram om man testar ordentligt. Visar testresultatet att man uppnår de krav som ställs i lagen, så...

Att det sen är extremt opraktiskt och farlig för omgivningen är en annan sak.

geologen:
"Bromsutrustning på cykel

2 § Cykel skall ha ett bromssystem för färdbroms som
uppfyller kraven i 4 §.

4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2
vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat
reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage. "

Frågan är i första hand om "motorbroms" är en broms alls. Jag är sjukt skeptisk till detta. Sen kan ni slänga Wikipedia-definitioner på mig hur mycket ni vill. Men jag tror fortfarande att lagstiftaren avsett en broms i traditionell mening. Dvs någon form av utrustning vars odelade syfte är att få stopp på ekipaget.

Men så länge det inte finns ett domstolsutslag i frågan är det öppet för tolkning.

Kan inte nån som har för mycket pengar och fritid trampa runt på en fixed och misslyckas med att bromsa lägligt framför en piketstyrka, så vi får ett rättsfall att gå efter!? ;)

Mårten skrev:
> geologen:
> "Bromsutrustning på cykel
>
> 2 § Cykel skall ha ett bromssystem för
> färdbroms som
> uppfyller kraven i 4 §.
>
> 4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en
> retardation av 3 m/s2
> vid en manöverkraft av högst 196 N med
> handmanövrerat
> reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage. "
>
> Frågan är i första hand om "motorbroms" är en
> broms alls. Jag är sjukt skeptisk till detta. Sen
> kan ni slänga Wikipedia-definitioner på mig hur
> mycket ni vill. Men jag tror fortfarande att
> lagstiftaren avsett en broms i traditionell
> mening. Dvs någon form av utrustning vars odelade
> syfte är att få stopp på ekipaget.

Att bromsa med en fixie är en broms i traditionell mening?

jansson99 skrev:
> Mät hastigheten med GPS.

Nej, nej, nej...

GPS är inte i närheten av en cykeldator. GPS är bra för att få en ungefärlig position och fart, men nåt precisionsinstrument är det verkligen inte! Vanlig missuppfattning. Nåt som många båtägare bittert får erfara när de ränner upp på land i 30 knop...

BFS: Du vet vad jag menar.

Geologen: Förvisso, men ja... Nåja, eftersom polisen delar ut böter för fixies så verkar det ju vara klart på i vart fall den nivån. (Har man ju kunnat läsa tidigare på Happy.)

Nästa nivå är väl ev. skadeståndsanspråk och vållande till kroppsskada (uppsåt lär ju saknas varför det inte lär bli misshandel) för att man kört på någon. Vem ställer upp på att skidda in i en polis så vi får se vad som händer? Hoppla, blir det fällande lär det bli misshandel då... Men någon radikal fixiegubbe med kläder från 30-talet ställer säkert upp på det. :P

Rock skrev:
> Bromsförmågan måste väl mätas vid samma
> hastighet per massa-enhet, yta och friktion mot
> underlaget.

Eftersom friktionskoefficienten (i det här avseendet) är i stort sett identisk för liknande däck spelar det ingen roll. Dessutom är friktionskraften linjär mot vikten. Yta är i princip totalt irrelevant i friktionssammanhang.

Sen kan man ifrågasätta om nåt av det egentligen spelar roll, eftersom man är ute efter att jämför just väldigt olika typer av cyklar, med avseende på bromsförmåga på väg. De som kör fixed lär väl knappast komma med feta terrängdäck, utan snarare slicks som har bästa möjliga bromsförmåga i det här sammanhanget.

Mårten: att en motorbroms, även om den retarderar med 3 m/s2, inte är en broms håller jag såklart med om.

Mårten skrev:
> Men jag tror fortfarande att
> lagstiftaren avsett en broms i traditionell
> mening. Dvs någon form av utrustning vars odelade
> syfte är att få stopp på ekipaget.

Du kan det här bättre än jag men är inte formuleringen så pass vitt utformad så att man skulle kunna hävda att en hävstång som hindrar hjulet från att rotera, där kraften mellan hävstång och hjul överförs med hjälp av en kedja, är att betrakta som en broms? Kravet på vad som är en tillräckligt bra broms är det där med att en viss kraft ska ge en viss hastighetsminskning.

geologen skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > Mät hastigheten med GPS.
>
>
> Nej, nej, nej...
>
> GPS är inte i närheten av en cykeldator. GPS är
> bra för att få en ungefärlig position och fart,
> men nåt precisionsinstrument är det verkligen
> inte! Vanlig missuppfattning. Nåt som många
> båtägare bittert får erfara när de ränner upp
> på land i 30 knop...

Ok, det kanske inte är helt tillförlitligt att mäta hastigheten under detta precitionstest med GPS. Men att tro att orsaken till att båtförare kör upp på land pga. GPS:en är en stor missuppfattning. Vet Du att noggrannheten på en vanlig GPS utan korrektion ligger på mellan 5 & 10 meter? Pålandstötningar beror på andra saker.

jansson99 skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > jansson99 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mät hastigheten med GPS.
> >
> >
> > Nej, nej, nej...
> >
> > GPS är inte i närheten av en cykeldator. GPS
> är
> > bra för att få en ungefärlig position och
> fart,
> > men nåt precisionsinstrument är det verkligen
> > inte! Vanlig missuppfattning. Nåt som många
> > båtägare bittert får erfara när de ränner
> upp
> > på land i 30 knop...
>
>
> Ok, det kanske inte är helt tillförlitligt att
> mäta hastigheten under detta precitionstest med
> GPS. Men att tro att orsaken till att båtförare
> kör upp på land pga. GPS:en är en stor
> missuppfattning. Vet Du att noggrannheten på en
> vanlig GPS utan korrektion ligger på mellan 5 &
> 10 meter? Pålandstötningar beror på andra
> saker.

Jag vet mycket väl hur GPS fungerar, och 5-10 meter är under optimala förhållanden. Hur som helst är det alldeles för dåligt i det här sammanhanget.

Och att folk kör på grund beror på övertro på GPS, vilket var det jag menade (men kanske formulerade luddigt) i förra inlägget. Inte faktiska brister i GPS-systemet alltså.

Tillbaka
Topp