Bromsvajrar

Hexraider

Ny medlem
Bromsvajrar
Tjena happyister!

Har just införskaffat en hoj med mekaniska skivbromsar, ett par deore 556 tror jag. Jag servar cykeln just nu och skulle vilja ha ert råd när det gäller hur bromsvajrarna ska löpa. Ska de gå torrt genom höljena så jag slipper gegga och smuts eller ska jag köra in teflon som underlättar friktionen men som sitter där det sitter. Eller ska jag kanske köra in en massa fett? Hjälp mig.

PS kommer antagligen köpa ett nytt vajer/hölje-set så räkna med att jag vill göra rätt :P

Bromsvajrar
Typisk religionsfråga. Jag tillhör samma religion som Bigmollo. Teflon eller tunn olja kan man möjligen ta till för att förlänga livslängden lite på slutet men egentligen tycker jag bara det drar till sig smuts som stannar där för alltid. Definitivt inte fett!

Bromsvajrar
Annars funkar ett budgetkit från Clas Ohlson fint det med, då kan man byta tolv gånger (*) så ofta för samma pengar.

(*) Ville-disclaimer. Uppskattningsvis, jag har inte räknat på det.

Bromsvajrar
teflonbelagda vajrar eller fibervajrar och schyssta höljen till det.. ripcord kevlar (39g/m) eller liknande.. själv är jag inte så bra kompis med xtr vajrar..

Bromsvajrar
Jag sprutar i lite teflonolja i mina höljen. Då glider varjarna bättre och livslängden ökar. Smuts har inte jag haft problem med iallfall. Men det kanske är för att mina vajrar går på ovansidan ramen.

Tillbaka
Topp