Bror fyller år [byggtråd]

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Morsning. Min bror fyller 50 i september och jag klurar på present. Han har tidigare sagt att han skulle vilja ha en cykel.
Han inventerar arter på fritiden och vill kunna ha med sig cykel eftersom det ofta är vägbommar som stoppar honom när han är ute.
Han gillar även att vara ute i skog och mark förstås, men är kanske inte superintresserad av varken cykling eller av att ta hand om en cykel.
Det är även pluspoäng för återbruk och jag kan inte lägga alltför mycket pengar oavsett, så det blir mestadels begagnade delar är tanken.

Den gode @Velocipeden hjälpte mig med ram (hos Cykelfrämjandets cykelkök). Det är en Nishiki Cascade, så 26" hjul och skivbromsar.
Gaffeln som sitter på är en stel modelll med en väldigt (för mig) udda konstruktion. Den har liksom en höj- och sänkbar styrstam som har något större innerdiameter än de vanliga 28,6 mm. Så den första funderingen är om en vanlig stjärnskruv (starnut) passar eller ej. Jag vill ta bort den udda konstruktionen och byta till en vanlig, om det passar med gaffeln.

Skivbromsarna som sitter på är litet hopplock av modeller och märken, så jag ska försöka hitta ett par enkla shimano-bromsar istället.
Drivlina funderar jag på 10- eller 11-delat. Jag har nån kassett och bakväxel liggandes men inte reglage. Avvaktar lite med beslut.

Hjul har jag 2 uppsättningar som duger. Däck behöver jag några som passar för mest grusvägar. Troligen får dessa köpas nya.

Vevlagret är slut så det får bli ett nytt troligen. Vevpartiet är kanske OK, lite beroende på val av kassett (pga utväxling)

Vad säger Happy-expertisen? Några tips, råd osv?

Bilagor

• DSC_4332.webp
    DSC_4332.webp
    459.7 KB · Besök: 313
  • DSC_4331.webp
    DSC_4331.webp
    281.8 KB · Besök: 222
  • DSC_4330.webp
    DSC_4330.webp
    360 KB · Besök: 217
  • DSC_4538.webp
    DSC_4538.webp
    449.1 KB · Besök: 210
  • DSC_4343.webp
    DSC_4343.webp
    602.1 KB · Besök: 175
  • DSC_4342.webp
    DSC_4342.webp
    532.5 KB · Besök: 176
  • DSC_4341.webp
    DSC_4341.webp
    1.1 MB · Besök: 176
  • DSC_4340.webp
    DSC_4340.webp
    1 MB · Besök: 183
Grymt att den börjar få (nytt) liv!

Vanlig stjärnmutter funkar inte, kanske med en utbankad men tveksamt fortfarande.

Glada tillrop i övrigt!

Hej!

Om budget både för inköp och service är viktigt så är 8-delat formidabelt om du frågar mig!

Bromsar MT-200 är prisvärda och hållbara utifrån de två uppsättningar jag har.

Bakväxel Shimano ACERA RD-M3020 7/8-speed Rear Derailleur och en 11-40 kassett.
Båda mina barn har XC240 med ovanstående prylar och baserat på det och din beskrivning av behoven så tror jag det är tillräckligt bra och mest kostnadseffektivt även om du har lite 11-delat på lager.

Shimanos fyrkantlager har fått kort livslängd, ungefär ett år på min pendlare.

Senast ändrad:
Nu minns jag inte helt hur gaffeln ser ut under men skulle det gå med en genomgående skruv och ett lock med mutter i botten?
Räcker däckbredden som går att få in?

Det kan vara så att det går att skaka fram ett par vevar för ISIS lager i köket, men då det fattas lager är det nog ungefär samma lika som sitter på.

Nu minns jag inte helt hur gaffeln ser ut under men skulle det gå med en genomgående skruv och ett lock med mutter i botten?
Räcker däckbredden som går att få in?

Det kan vara så att det går att skaka fram ett par vevar för ISIS lager i köket, men då det fattas lager är det nog ungefär samma lika som sitter på.
Det kanske kan gå, om man kan hitta en lämplig bult och en stark mutter/bricka.
En stjärnskruv med större diameter; finns det tro?

Däckbredden räcker nog så länge man inte vill ha skärmar i alla fall.

Jag har ju en gammal Rockshox Tora (fjädergaffel), men den behöver servas och väger ganska mycket mer. Dessutom behöver han nog ingen dämpad gaffel så det känns lite tveksamt.

Hej!

Om budget både för inköp och service är viktigt så är 8-delat formidabelt om du frågar mig!

Bromsar MT-200 är prisvärda och hållbara utifrån de två uppsättningar jag har.

Bakväxel Shimano ACERA RD-M3020 7/8-speed Rear Derailleur och en 11-40 kassett.
Båda mina barn har XC240 med ovanstående prylar och baserat på det och din beskrivning av behoven så tror jag det är tillräckligt bra och mest kostnadseffektivt även om du har lite 11-delat på lager.

Shimanos fyrkantlager har fått kort livslängd, ungefär ett år på min pendlare.
Ja MT200 och liknande är hela adekvata, håller med.

Jag har inte märkt stor skillnad mellan 8- och 10-delat vad gäller livslängd. För mig har det nog mest berott på var man cyklar (vägsaltet!) och underhållet. Med det sagt är ju 8-delat med 11-40 en intressant lösning, som jag kör på en annan cykel dessutom.

Det kanske kan gå, om man kan hitta en lämplig bult och en stark mutter/bricka.
En stjärnskruv med större diameter; finns det tro?

Däckbredden räcker nog så länge man inte vill ha skärmar i alla fall.

Jag har ju en gammal Rockshox Tora (fjädergaffel), men den behöver servas och väger ganska mycket mer. Dessutom behöver han nog ingen dämpad gaffel så det känns lite tveksamt.
Det finns ju långa skruvar till quillstammar, kanske värt att testa en sån.
Jag har inte sett större stjärnmuttrar men det borde ju finnas till gamla raka 1,5" gafflar...

Till användningsområdet låter det som odämpat blir bäst.

Det kan nog stämma att 8-10-delat har liknande livslängd, men fortfarande skillnad i pris på att byta kassett och en illa underhållen kedja till brodern en gång om året.

Jag såg att Connexkedja kostar 448:- på Bikester nu, den kan ha dubbla livslängden mot Sram:s billigaste vad den nu hette…

Det finns ju långa skruvar till quillstammar, kanske värt att testa en sån.
Jag har inte sett större stjärnmuttrar men det borde ju finnas till gamla raka 1,5" gafflar...

Till användningsområdet låter det som odämpat blir bäst.
Det finns att köpa till 1,5" men det är ju rätt så ordentligt mycket större.

Bra idé med quillstammar; tror jag har nån i gömmorna

Morsning. Min bror fyller 50 i september och jag klurar på present. Han har tidigare sagt att han skulle vilja ha en cykel.
Han inventerar arter på fritiden och vill kunna ha med sig cykel eftersom det ofta är vägbommar som stoppar honom när han är ute.
Han gillar även att vara ute i skog och mark förstås, men är kanske inte superintresserad av varken cykling eller av att ta hand om en cykel.
Det är även pluspoäng för återbruk och jag kan inte lägga alltför mycket pengar oavsett, så det blir mestadels begagnade delar är tanken.

Den gode @Velocipeden hjälpte mig med ram (hos Cykelfrämjandets cykelkök). Det är en Nishiki Cascade, så 26" hjul och skivbromsar.
Gaffeln som sitter på är en stel modelll med en väldigt (för mig) udda konstruktion. Den har liksom en höj- och sänkbar styrstam som har något större innerdiameter än de vanliga 28,6 mm. Så den första funderingen är om en vanlig stjärnskruv (starnut) passar eller ej. Jag vill ta bort den udda konstruktionen och byta till en vanlig, om det passar med gaffeln.

Skivbromsarna som sitter på är litet hopplock av modeller och märken, så jag ska försöka hitta ett par enkla shimano-bromsar istället.
Drivlina funderar jag på 10- eller 11-delat. Jag har nån kassett och bakväxel liggandes men inte reglage. Avvaktar lite med beslut.

Hjul har jag 2 uppsättningar som duger. Däck behöver jag några som passar för mest grusvägar. Troligen får dessa köpas nya.

Vevlagret är slut så det får bli ett nytt troligen. Vevpartiet är kanske OK, lite beroende på val av kassett (pga utväxling)

Vad säger Happy-expertisen? Några tips, råd osv?
Väldigt snällt av dig!

Innan jag åkte på tjänsteresa hann jag beställa inte bara bromsar utan även en stjärnskruv. Jag prövade att försiktigt bända ut varannan flärp lite. Sen hittade jag en kort styrstam i lådorna och dessutom ett styre.

Jag bankade i stjärnskruven med en lång bult i, så att man kan styra den rätt. Sen drog jag fast styrstammen lika hårt som jag brukar och jag kände ingen tendens till att stjärnskruven ville röra på sig. Någon efterkontroll får det bli...

Härnäst: bromsar.

Bilagor

• DSC_4614.webp
    DSC_4614.webp
    288.6 KB · Besök: 69
  • DSC_4613.webp
    DSC_4613.webp
    174.7 KB · Besök: 67
  • DSC_4607.webp
    DSC_4607.webp
    148 KB · Besök: 65
Frambromsen kom färdigmonterad men slangen är på tok för lång. Bak behöver också kapas.
I all hast glömde jag att beställa kit för korta bromsarna. Jag hittade dock 2 olika i gömmorna. Men den ena är nog till andra bromsar...
Frågan är om man kan pilla ut "insert" från den kapade slangen?

Bilagor

• DSC_4615.webp
    DSC_4615.webp
    348.2 KB · Besök: 63
  • DSC_4618.webp
    DSC_4618.webp
    262.4 KB · Besök: 69
  • DSC_4621.webp
    DSC_4621.webp
    276.3 KB · Besök: 65
Frambromsen kom färdigmonterad men slangen är på tok för lång. Bak behöver också kapas.
I all hast glömde jag att beställa kit för korta bromsarna. Jag hittade dock 2 olika i gömmorna. Men den ena är nog till andra bromsar...
Frågan är om man kan pilla ut "insert" från den kapade slangen?
Går väl att klyva oliven med en kapskiva i en dremel...eller sätta den i skruvstycke och såga/fila ett spår så den går att ta bort och så snitta slangen så insatsen går att återanvända

Jag följde i alla fall tipset från @bekväm grop hejdå och det fungerade rätt bra! Jag fick loss insatsen och kunde kapa bromsslangen till rimlig längd.

Eftersom cykeln kändes något liten med ett rakt styre och jag ville att den skulle bli bekväm att cykla på, monterade jag ett styre med rejäl rise och backsweep.

Som en liten bonus ser cykeln dessutom lite roligare ut med det nya styret.

Bilagor

• DSC_4884.webp
    DSC_4884.webp
    259.4 KB · Besök: 59
  • DSC_4885.webp
    DSC_4885.webp
    1 MB · Besök: 56
  • DSC_4886.webp
    DSC_4886.webp
    912.6 KB · Besök: 57
Jag lade en hel del tid på att göra rent en gammal kassett. Jag borde dock ha provkört den innan för den kuggade över rätt rejält på flera växlar. Så en ny kassett fick det bli med. Slut resultatet blev i alla fall bra.

Min bror blev glad för hojen! Han har väl inte blivit någon "cyklist" än, men han har använt den på ett par rundor under sommaren i alla fall. Dessutom var det skoj för mig att bygga!

Bilagor

• DSC_4896.webp
    DSC_4896.webp
    302 KB · Besök: 61
  • DSC_4927.webp
    DSC_4927.webp
    937.8 KB · Besök: 73
  • DSC_4928.webp
    DSC_4928.webp
    432.3 KB · Besök: 74
  • DSC_4929.webp
    DSC_4929.webp