Broskskada i knäet

Joossan

Ny medlem
Broskskada i knäet
Hej,
Letar erfarenhet - och förhoppningsvis en story med "lyckligt slut" :)

Haft trasigt knä några år och när de gick in och kikade med titthålskirurgi hittade de en spricka i brosket som de åtgärdade. De gjorde en mikrofrakturering och sprickan var på ledytan ner mot smalbenet - inte knäskålen.

Det är nu 5 månader (!) sen operation och jag har precis börjat cykla utomhus, men bara på platt och snällt underlag. Sjukgymnastens främsta uppgift har hittills varit att bromsa mig och motivera mig för snälla inomhusövningar, men nu börjar det lätta lite...!

Någon som haft liknande problem och när var ni i så fall tillbaks som vanligt på sadeln?

//Josefin

Broskskada i knäet
Inte just det problemet men har sabbat båda meniskerna samt dragit av främre korsbandet (samt fått nytt) och har artros i samma knä. Cyklingen fungerar bra för mig och jag cyklar ca:8-10tim / vecka blandat i skog och på väg.

Broskskada i knäet
Vet inte om jag vill kalla det för ett lyckligt slut, men...

Jag råkade ut för en olycka för 15 år sedan, bröt lårbenet mitt av, öppen fraktur och det mesta var ganska trasigt. 3 operationer under 6 år med ny grosse-spik i lårbenet, titthålskirurgi i knäskålen rensat benbitar och annat löst. Fick lägga ner kampsporten, försökte börja springa efter några år, fungerade inte heller. Sjukgymnastik till en början, därefter gym. Gjorde ont, la ner projektet. Blev lite överviktig (90-92 kg/183 cm). Försökte springa igen, sprang 10km på 75 minuter - misär i två veckor efter det. Började cykla i juni 2014. Funkade riktigt bra (ja förutom konditionen då). Cyklade 875 km 2014 (5 månader). Har cyklat 3500 km i år. Cykling funkar för mig, även om knäet var hyfsat argt på mig efter min första 600k runda.

Ta det nätt, känn efter och gör inte som jag, dvs cykla vidare om det gör ont :)

Broskskada i knäet
Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Du borde ha en egen tråd att skriva allt möjligt
> i Jeppe_E. Hade lätt följt den!
>
> Ursäkta off-topic. Se det som en hjälpsam bump!

JennyWs efterföljare, typ?

Broskskada i knäet
GoranS skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du borde ha en egen tråd att skriva allt
> möjligt
> > i Jeppe_E. Hade lätt följt den!
> >
> > Ursäkta off-topic. Se det som en hjälpsam
> bump!
>
> JennyWs efterföljare, typ?

Kanske ingen slump att de blivit bra kompisar de där två mysiga goenissarna? :)

Broskskada i knäet
Arsozath skrev:
> Du borde ha en egen tråd att skriva allt möjligt
> i Jeppe_E. Hade lätt följt den!
>
> Ursäkta off-topic. Se det som en hjälpsam bump!

Okej... får fundera på det då :p

Ni tycker att jag skriver för mycket på forumet? Försöker ju cykla på riktigt också..och inte bara internet-cykla :)

Broskskada i knäet
Ok, tack för att ni delar med er! Kan nu cykla rätt lång och i ok tempo, men inte riktigt vågat mig på terräng än....

Och det där med att pusha på trots att knäet gör ont - så jag hamnade här från början! Så den läxan har jag också lärt mig :P

Broskskada i knäet
Jeppe_E skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du borde ha en egen tråd att skriva allt
> möjligt
> > i Jeppe_E. Hade lätt följt den!
> >
> > Ursäkta off-topic. Se det som en hjälpsam
> bump!
>
>
> Okej... får fundera på det då :p
>
> Ni tycker att jag skriver för mycket på forumet?
> Försöker ju cykla på riktigt också..och inte
> bara internet-cykla :)

Happyprofilen nästa?

Tillbaka
Topp