TPU innerslang

TPU innerslang
Någon som kör Tubolito och kört med sån sealant för slang?

Kan man få loss presta ventilen och sen sätta tillbaka den på en Tubolito? Försöker men känns som den sitter ordentligt och vågar inte ta i.

( diskussion om denna vätska är nödvändig eller ej kan vi ta i en annan tråd )

Det sämsta av två världar.
I övrigt står ingenting om vilken sorts slang den passar, då skulle jag förhålla mig väldigt tveksam till att den funkar på tpu.

TPU innerslang
Någon som kör Tubolito och kört med sån sealant för slang?

Kan man få loss presta ventilen och sen sätta tillbaka den på en Tubolito? Försöker men känns som den sitter ordentligt och vågar inte ta i.

( diskussion om denna vätska är nödvändig eller ej kan vi ta i en annan tråd )

Varför ens prova vad har då slangen för nytta i däcket det som händer är att du får obalans i hjulet och då tappar du watt som det pratas om så fint och det går inte att balansera ut det heller då det är en vätska som är ihällt i slangen sen är frågan om du skall ha vätska i en slang och ett däck som är TL färdigt så hoppa slangen och kör TL med obalans istället.

TPU innerslang
Varför ens prova vad har då slangen för nytta i däcket det som händer är att du får obalans i hjulet och då tappar du watt som det pratas om så fint och det går inte att balansera ut det heller då det är en vätska som är ihällt i slangen sen är frågan om du skall ha vätska i en slang och ett däck som är TL färdigt så hoppa slangen och kör TL med obalans istället.
¿Que?

TPU innerslang
Enkelt plocka bort några vikter på bilens hjul så vet du vad obalans är för något och till för man vätska i ett hjul så går det inte att få en balans på hjulet .
Du menar att man skulle få så mycket obalans i hjulen pga punkagucka så att du tappar märkbara effekt?

På min mtb efter lång tids fylla-på-efter-fylla-på (pga lathet), så kan jag märka obalans för att gammal gucka har torkat till, men att det skulle vara märkbart när det är rätt skött låter märkligt. (Jag kör inte tubeless på lvg)
Det blir väl ingen obalans i däck pga vätska förrän det torkar och blidas klumpar, stora eller små?

Och det kan väl inte vara särskilt mycket effekt-förluster även med ett obalanserat hjul?

TPU innerslang
Du menar att man skulle få så mycket obalans i hjulen pga punkagucka så att du tappar märkbara effekt?

På min mtb efter lång tids fylla-på-efter-fylla-på (pga lathet), så kan jag märka obalans för att gammal gucka har torkat till, men att det skulle vara märkbart när det är rätt skött låter märkligt. (Jag kör inte tubeless på lvg)
Det blir väl ingen obalans i däck pga vätska förrän det torkar och blidas klumpar, stora eller små?
Sätt upp hjulet i en hjulrikt så ser du hur hjulet alltid rör sig mot den tyngsta punkten .Och det man testar är den statiska balanseringen och då skall hjulet stå still i vilket klockslag och då tjänar man både fart och watt .
Tänk att sträva xxx inte har kommit på det ännu .

TPU innerslang
Jag tror att det som avses är att balansera hjulen på sin cykel. Kör man med slang är det görligt men inte med gucka. Det finns speciella vikter för ändamålet men en del kör med fasttejpade vikter för golfklubbor.

TPU innerslang
Sätt upp hjulet i en hjulrikt så ser du hur hjulet alltid rör sig mot den tyngsta punkten .Och det man testar är den statiska balanseringen och då skall hjulet stå still i vilket klockslag och då tjänar man både fart och watt .
Tänk att sträva xxx inte har kommit på det ännu .
Okej, alltså jag (och troligen de flesta i tråden) vet vad ett obalanserat hjul är.

Varför skulle det uppstå pga vätska?
Varför skulle det inte gå att balansera ett obalanserat hjul med vätska i?
Och om det nu är en förlust i watt som inte går att åtgärda, så verkar det ju ändå vara en fördel om world tour-lagen kör med gucka, eller kör dom slanglöst utan vätska?

TPU innerslang
Jag tror att det som avses är att balansera hjulen på sin cykel. Kör man med slang är det görligt men inte med gucka. Det finns speciella vikter för ändamålet men en del kör med fasttejpade vikter för golfklubbor.

Intressant, och det som jag inte uppfattade att dom gjorde som hade varit intressant, hade ju varit att testa hastighet/tid i utförskörningen med de olika hjulen och utan några tramptag.
(Jag inbillar mig att test på en trumma/trainer inomhus inte är riktigt samma sak som verkliga förhållanden.)

TPU innerslang
Okej, alltså jag (och troligen de flesta i tråden) vet vad ett obalanserat hjul är.

Varför skulle det uppstå pga vätska?
Varför skulle det inte gå att balansera ett obalanserat hjul med vätska i?
Och om det nu är en förlust i watt som inte går att åtgärda, så verkar det ju ändå vara en fördel om world tour-lagen kör med gucka, eller kör dom slanglöst utan vätska?
jag har balanserat hjul som har varit vatten i vid montering och dom går inte att balansera för ens vattnet är avlägsnat och då går det att balansera .
Det som händer med vätska i däcken är att man får en gungande rörelse och det vill man inte ha det tar bara kraft ur en.

TPU innerslang
Skönt att någon tar ansvar och skapar lite fredagsstämning, var ju orolig där ett tag.
Kan någon bara fylla på med grafer och tipsa om vikter för att kompensera för ventilvikten så kan det nog bli ordning här inne.

TPU innerslang
Jag tror att det som avses är att balansera hjulen på sin cykel.
+1
Det finns speciella vikter för ändamålet men en del kör med fasttejpade vikter för golfklubbor.
Som jag har skrivit här tidigare gjorde jag det för länge sedan med ett fälgbromsat framhjul som jag upplevde hade en störande obalans, särskilt i högre hastigheter.
Det var ett hjul jag hade byggt med en lätt alufälg <360g (ursprungliga Alpha 340-fälgen). Pga metallbiten i skarven (mitt emot ventilhålet) behövdes det ~15g (om jag kommer ihåg rätt) för att balansera det;
ventilen(~5g) och 2st 5g balanseringsvikter på vardera sidan av ventilhålet under fälgbandet.
Typ sådana här från Biltema
Nu rullar det mkt stadigare och säkrare även i riktigt höga farter. En hel del cyklar kan ha ngn form av resonans mellan 55-65 km/h, men kan vara helt oberörda i både högre och lägre hastigheter.

TPU innerslang
+1

Som jag har skrivit här tidigare gjorde jag det för länge sedan med ett fälgbromsat framhjul som jag upplevde hade en störande obalans, särskilt i högre hastigheter.
Det var ett hjul jag hade byggt med en lätt alufälg <360g (ursprungliga Alpha 340-fälgen). Pga metallbiten i skarven (mitt emot ventilhålet) behövdes det ~15g (om jag kommer ihåg rätt) för att balansera det;
ventilen(~5g) och 2st 5g balanseringsvikter på vardera sidan av ventilhålet under fälgbandet.
Typ sådana här från Biltema
Nu rullar det mkt stadigare och säkrare även i riktigt höga farter. En hel del cyklar kan ha ngn form av resonans mellan 55-65 km/h, men kan vara helt oberörda i både högre och lägre hastigheter.
Men det var väl inte vätska utan en statisk obalans som fick hjulet att beté sig?

Tillbaka
Topp