[brr] Tour d'Ötzi XL den 2-3 december

Vädret bjöd no på lite motstånd i dag. Det var vindstilla här i morse och 2-3 minugrader. Nu måste mat och dricka smaka! Väl bekomme!

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Vädret bjöd no på lite motstånd i dag.

Ja - det var ingen bra runda för cykelbrännan iaf ;-) Vilken j.vla tur vi slapp det här regnet dock; undrar hur avhopps statistiken hade sett ut om vi hade fått den i ansiktet...

Usch, det här var riktigt jobbigt faktiskt. Jag underskattade nog skillnaden som trögrullade dubbdäck gör på sådana här distanser - man får kämpa även när man ligger på rulle på ett helt annat sätt än när man kör racer. 3 av 9 startande bröt också utmed vägen.

Något som också gjorde sitt till var alla j-la skyltspurter, säkert 20-30 st, som splittrade gruppen varje gång. Nästa gång tycker jag att vi nöjer oss med Barkarby-skylten (som för övrigt Toni vann helt oöverraskande) på en sån här runda... ;-)

Angående kylan så var det ju inte så jättekallt, minus 5 som mest tror jag. I alla fall så kändes kylan inte så jättefarlig förutom 10 minuter efter varje stopp då det kändes som att man höll på att frysa ihjäl. Då var vinden värre, den vred sig så att vi hade mot- eller kantvind nästan hela rundan. I början var det väl mest ett irritationsmoment, men när det blåste upp till halv storm de sista 10 milen, samtidigt som alla var rätt mosiga, slutade det att kännas kul.

Vi hade ju dock tur som hade uppehåll hela tiden, när vi fått in våra öl på LB så började det spöregna.

Även om man inte var jätteglad hela tiden så är man rätt nöjd nu i efterhand. Tack Toni för ett bra initiativ! :-)

DT skrev:
< Barkarby-skylten (som för
> övrigt Toni vann helt oöverraskande)

Njää - det var väl photofinish med STIZZE :-) Jag satsade mest på mitt nytt liv som bergsget på de sista jobbiga backarna efter Bålsta :-)

Intressant på en sån lång (tidsmässig) runda är hur alla har sina starka perioder och svackor. Det var ett starkt gäng, men ingen (tror jag) kunde undvika någon riktig bonk. Några av ansiktsutrtycken var helt magiska!

Tack alla som var med!

Ja jävlar vilken tur ni hade som slapp ruskvädret som dök upp nu på eftermiddagen.
Grattis till en grym runda.

Nästa gång kommer ni att få höra 600dubb knastra från en tung Ultra.
(Om det blir flick varvet förstås. Sådana där XL Ötzi är inget för mig)

Vilken runda! Man fick verkligen inte många meter gratis nånstans.
Vart duktigt slut innan Bålsta.

Får tacka Tille för lånet av screammasken strax innan Bålsta, tyvärr tappade jag bort den efter lite proviant...

bjorre skrev:
> Får tacka Tille för lånet av screammasken strax
> innan Bålsta, tyvärr tappade jag bort den efter
> lite proviant...

Varsågod. Vänligen cykla dit och leta upp den.

Ja vi ses väl vid LB kl 20:30 ikväll och drar ett varv? Det var ju vad jag vaknade upp med för plan i fre morse innan jag vid lunch fick höra att vi skulle starta redan fre kväll. :)

Vilken härlig upplevelse, de första milen alltså, när solen gick upp och när man väl var framme. Mellan eskilstuna och munktorp(köping?) var det förningar på tröskel med ytterst få undantag, det var inga problem men hade vi fortsatt så hade ingen kommut längre än västerås. :)

Sista 8-10milen var svinjobbiga. Toni va starkast och tog de flesta förningarna, jag hamnade dock längst bak i ledet och fick ingen att gömma mig till vänster om så jag drog mig själv nästan alla dom milen också. Min energi tog slut strax efter vi mekat kedja, kunde inte få upp en snicker(en av de 10-12st jag käkade under rundan) så där fick vi stanna, även vid munktorp var jag lite krispig. I övrgt kände jag mig stark hela rundan och rick några fina skyltar. Barkarbyskylten var photofinish på som toni sa, vi kom överens om ett delande första pris då barkarby kommun inte hunnit inför målkamera inför d'Ötzin.

Väl framme på LB kom sömnbisten ikapp mig och att hÅlla ögonen uppe och va social var minst sagt svårt. :)

Tack för en grym runda att plita ner i träningsjournalen! Jag lär dra ihop en större RR på bloggen senare idag!

Jag twittrade med bilder under nästa alla fikastopp, kolla användare STIZZE_

Herrejävlar vilken runda!

Kollapsade i sängen runt 16.30 i går. Vaknade utsvulten 03.30. Nu mår jag förhållandevis bra igen. Var bitvis riktigt tufft från Västerås. Riktigt nöjd med att jag valde att köra vadringskängor och plattisar istället för vintercykelskor. Hade inga som alls problem med kalla fötter. Något jag alltid annars brukar ha. Nästa gång ska jag nog skippa skyltspurtandet. Visserligen kul för stunden. Men 10 timmar senare när benen känns som gele är det inte lika skoj längre.

Tack Toni och resten av gänget för en fin runda!

Mattias... skrev:
> vadringskängor och plattisar

Bra kränk på den :-)

Ni verkar ha fått kämpa hårt så man får gratulera. Jäkligt imponerande!

bjorre skrev:
> Jag gillade långkalsongerna och filmkameran, det
> gav rätt look på kebabhänget :)

Eller den tajta reflexvästen

Hojåkare med väst inger respekt ....

Bilagor

• imagehandler.ashx.jpg
    imagehandler.ashx.jpg
    18.2 KB · Besök: 133
Körde ett tretimmars spinningpass idag och tyckte att jag var seg i benen när jag cyklade uppför några backar på hemvägen. Började då skratta åt mig själv när jag tänkte på hur ni kände er efter 25 mil. Starkt kört, riktigt imponerande!

/Eric

ercaen skrev:
> Körde ett tretimmars spinningpass idag och tyckte
> att jag var seg i benen när jag cyklade uppför
> några backar på hemvägen. Började då skratta
> åt mig själv när jag tänkte på hur ni kände
> er efter 25 mil. Starkt kört, riktigt
> imponerande!
>
> /Eric

Ett tre timmars pass inomhus låter jobbigt, ännu värre måste det bli när man fattar att det hade gått att cykla utomhus också!

Ingen av oss är väl några mästerfotografer, men jag försökte i alla fall dokumentera lite grann. Tyvärr bara bilder från bensinmackar och dylikt, inga actionbilder.

Första paus i Södertälje, alla är pigga och glada:
001b.jpg

Smurfmössan:
002b.jpg

En nattöppen grill i Strängnäs. Här frös vi som f-n. Några minuter efter att vi kommit in så vällde det in överförfriskade tonåringar, och vi fick förklara vad det var vi höll på med utan att bli riktigt trodda.
005b.jpg

Vårt längsta matstopp i Eskilstuna. Jag drömde om hamburgare och pommes frites i en 3-4 mil innan dess, när vi sedan såg det gyllene M:et så blev vi väldigt glada. Det är viktigt att få med alla delar i kostcirkeln:
006b.jpg

Det luktade underbart gott av nybakt bröd i konditoriet i Köping som öppnade 06:30. Men man kunde också passa på att ta sig en lur:
008b.jpg

Det var nog rätt skönt att få skjuts hem från Västerås. Tur att vi andra inte hade den möjligheten, då hade vi kanske inte orkat cykla hela vägen:
011b.jpg

STIZZE skrev:
> ercaen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Körde ett tretimmars spinningpass idag och
> tyckte
> > att jag var seg i benen när jag cyklade
> uppför
> > några backar på hemvägen. Började då
> skratta
> > åt mig själv när jag tänkte på hur ni
> kände
> > er efter 25 mil. Starkt kört, riktigt
> > imponerande!
> >
> > /Eric
>
> Ett tre timmars pass inomhus låter jobbigt, ännu
> värre måste det bli när man fattar att det hade
> gått att cykla utomhus också!

Cyklar iofs utomhus varje dag sommar som vinter ibland kortare ibland lite längre rundor. Tycker spinning är en kul omväxling inte minst vintertid.

Senast ändrad:
Spinning kan väl aldrig vara kul ?

3h spinning är mer än vad jag skulle klara av.

Vi hade en fantastisk runda.
En stjärnklar natt, torr och kall.
Uppehåll, en fin gryning, en bra dag.

Det enda som var jobbigt var den jävla vinden, men den har jag snart glömt tillsammans med de frusna drickaflaskorna.

Nästa Oetzi blir väl flickvarvet ?

ev. randonörd skrev:
> Det enda som var jobbigt var den jävla vinden,

Blåste det?

Fan vad du gnäller Hektor! :-)

ev. randonörd skrev:
> Det enda som var jobbigt var den jävla vinden,
> men den har jag snart glömt tillsammans med de
> frusna drickaflaskorna.

ev. randonörd skrev:
> När kommer det upp en tråd om flick-Öetzin ?

Du menar trötta-gamla-gubbar-Ötzin?

Tille skrev:
> ev. randonörd skrev:
> -----
> > När kommer det upp en tråd om flick-Öetzin ?
>
> Du menar trötta-gamla-gubbar-Ötzin?

Kommer det en sån så är jag aspirant.

nypan skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > ev. randonörd skrev:
> >
>
> > -----
> > > När kommer det upp en tråd om flick-Öetzin
> ?
> >
> > Du menar trötta-gamla-gubbar-Ötzin?
>
> Kommer det en sån så är jag aspirant.

Är det den som också kallas Bornsjön runt?

Tillbaka
Topp