Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
emmer sa:
patten sa:
emmer sa:
patten sa:
Drosa sa:
Om ej cyklisterna själva efterfrågar detta "behov" så vilket behov är det som finns? Cykelindustrins att sälja mer och dyrare saker till motionärena mao!
Finns inte behovet så kommer det heller inte att sälja. En produkt uppstår där ett behov finns...
Om materialorganisationen tvingar fram en förändring mot förarorganisationens invändningar så kommer cyklar med skivor att vinna loppen oavsett om det finns någon fördel eller ej och det som vinner lopp säljer cyklar till vanligt folk. Vanligt folk litar på att det som vinner lopp är det som funkar bäst. Så skapar man behovet inte genom att det nödvändigtvis är bättre.
(Varför tror du tubdäck hängt kvar så länge trots att vikbara kanttråd och latexslang är bättre för 90% av vanligt folk - utom möjligen CX och MTB .)
Klart att det finns kommersiella krafter som styr försäljning av cyklar, precis som med alla andra produkter. Faktum kvarstår att om behovet inte finns så försvinner det från marknaden, oavsett om det är ett skapat behov. När försäljningen väl kommit igång kommer cyklisterna själva få bestämma vad de ska ha för bromsar. Vi får alla ge oss till tåls fram till dess....

Men det finns det ju redan idag sedan några år - vill man ha en räcer med skivor finns det i drivor att välja på.

Detta handlar om huruvida "yrkeschaufförer" ska behöva använda det fast dom (flertalet finner mer risker än nytta (som det är implementerat för tillfället).
(Utom några få affischnamn.)
Saker som att man flyttar vikten från centrum av cykeln till ändarna är ju bara en ren prestandasak.
WFSGI vill lyfta fram skivor NU (förut snarare) och CPA vill lösa de problem de ser först - och UCI sitter mitt emellan och inser att de behöver både materialspons och bra förare.

Reklam säljer! Cyklisterna är anställda av företagen och företagen sätter upp riktlinjer över verksamheten. Precis som för alla andra så är det bara att söka en ny arbetsgivare om de inte är nöjda med de förutsättningar de får. Förhandlingsläge skapar de sig genom att prestera...ju bättre du är, desto mer har du oftast att säga till om.

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
wobblie sa:
Finns det någon faktor jag missat?
Ja, att även om risken är mindre så finns det en liten (osäkerhet) och det till föga nytta.
Så (enligt CPA m.fl.) inget plus och ett antal små minus.

För MTB är det tvärt om och för CX någonstans mitt emellan.

Ja grunden är att det är onödigt, tungt, dyrt, ger fula hjul och är möjligen farligt. Fördelen var? Ehhh... mindre fälgslitage?

Moderna direct mount fälgbromsar är bra. Och cykling handlar väl ändå till 99% om att trampa och inte om att bromsa...
Då har du missförstått det hela:-) Skivbromsar ger ju säkrare klungkörning med färre massvurpor bland annat på grund av att reaktionstiden på cyklisterna minskar. Man kan även bromsa I en kurva och ej innan. Däckens friktion mot vägytan blir bättre. Och skulle man ändå mot förmodan vurpa i 50 knyck i en masskrasch (vilket inte kommer att hända?) så blir ju skadorna marginellt större än i en solovält i 20 km på mountainbike. Och till sist handlar väl lvgcykling om att bromsa snabbast?

Just det! Självklart vinner den som bromsat mest! Dumma mig som hade för mig att det handlade om uthålllighet, taktik, styrka och lågt rull/luftmotstånd när det enda det handlar om är teknikvalet på bromssystemet!

Bruka Allvar!
patten sa:
emmer sa:
patten sa:
emmer sa:
patten sa:
Drosa sa:
Om ej cyklisterna själva efterfrågar detta "behov" så vilket behov är det som finns? Cykelindustrins att sälja mer och dyrare saker till motionärena mao!
Finns inte behovet så kommer det heller inte att sälja. En produkt uppstår där ett behov finns...
Om materialorganisationen tvingar fram en förändring mot förarorganisationens invändningar så kommer cyklar med skivor att vinna loppen oavsett om det finns någon fördel eller ej och det som vinner lopp säljer cyklar till vanligt folk. Vanligt folk litar på att det som vinner lopp är det som funkar bäst. Så skapar man behovet inte genom att det nödvändigtvis är bättre.
(Varför tror du tubdäck hängt kvar så länge trots att vikbara kanttråd och latexslang är bättre för 90% av vanligt folk - utom möjligen CX och MTB .)
Klart att det finns kommersiella krafter som styr försäljning av cyklar, precis som med alla andra produkter. Faktum kvarstår att om behovet inte finns så försvinner det från marknaden, oavsett om det är ett skapat behov. När försäljningen väl kommit igång kommer cyklisterna själva få bestämma vad de ska ha för bromsar. Vi får alla ge oss till tåls fram till dess....

Men det finns det ju redan idag sedan några år - vill man ha en räcer med skivor finns det i drivor att välja på.

Detta handlar om huruvida "yrkeschaufförer" ska behöva använda det fast dom (flertalet finner mer risker än nytta (som det är implementerat för tillfället).
Saker som att man flyttar vikten från centrum av cykeln till ändarna är ju bara en ren prestandasak.
WFSGI vill lyfta fram skivor NU (förut snarare) och CPA vill lösa de problem de ser först - och UCI sitter mitt emellan och inser att de behöver både materialspons och bra förare.
Reklam säljer! Cyklisterna är anställda av företagen och företagen sätter upp riktlinjer över verksamheten. Precis som för alla andra så är det bara att söka en ny arbetsgivare om de inte är nöjda med de förutsättningar de får. Förhandlingsläge skapar de sig genom att prestera...ju bättre du är, desto mer har du oftast att säga till om.
Eh... Nä. Företagen äger inga team och får inte äga team.
Så åter igen: Nä, du får nog prata om något annat än UCI-cykling.

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
Drosa sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
wobblie sa:
Finns det någon faktor jag missat?
Ja, att även om risken är mindre så finns det en liten (osäkerhet) och det till föga nytta.
Så (enligt CPA m.fl.) inget plus och ett antal små minus.

För MTB är det tvärt om och för CX någonstans mitt emellan.

Ja grunden är att det är onödigt, tungt, dyrt, ger fula hjul och är möjligen farligt. Fördelen var? Ehhh... mindre fälgslitage?

Moderna direct mount fälgbromsar är bra. Och cykling handlar väl ändå till 99% om att trampa och inte om att bromsa...
Då har du missförstått det hela:-) Skivbromsar ger ju säkrare klungkörning med färre massvurpor bland annat på grund av att reaktionstiden på cyklisterna minskar. Man kan även bromsa I en kurva och ej innan. Däckens friktion mot vägytan blir bättre. Och skulle man ändå mot förmodan vurpa i 50 knyck i en masskrasch (vilket inte kommer att hända?) så blir ju skadorna marginellt större än i en solovält i 20 km på mountainbike. Och till sist handlar väl lvgcykling om att bromsa snabbast?

Just det! Självklart vinner den som bromsat mest! Dumma mig som hade för mig att det handlade om uthålllighet, taktik, styrka och lågt rull/luftmotstånd när det enda det handlar om är teknikvalet på bromssystemet!

Inte bromsar mest, bromsar bäst.

Bruka Allvar!
emmer sa:
patten sa:
emmer sa:
patten sa:
emmer sa:
patten sa:
Drosa sa:

Eh... Nä. Företagen äger inga team och får inte äga team.
Så åter igen: Nä, du får nog prata om något annat än UCI-cykling.

Och ett team fungerar inte som ett företag då? Då kan de själva fritt välja vad de ska ha och inte ha...med andra ord är hela frågan ett icke-problem?

Bruka Allvar!
42Hz - den här testet ignorerar hur olika bromssystem fungerar när de blir uppvärmda. Som jag skrev: på platt kan de nöja sig med fotbromsar, i bergen skulle de gärna ha skivbromsar. Proffsar är orelevanta här. Det handlar om vad sitter på cyklar av vanliga manniskör, de som betalar för hela showen. Jag skiter i vad händer till Chris Froome, han får bra stöd om hans däck exploderar eller han klarar inte svängen. Jag bryr mig mer om folk som har jobb och familj, vad händer på deras egna cykelturer eller små tävlingar de deltar i.

Bruka Allvar!
WAKIdesigns sa:
42Hz - den här testet ignorerar hur olika bromssystem fungerar när de blir uppvärmda. Som jag skrev: på platt kan de nöja sig med fotbromsar, i bergen skulle de gärna ha skivbromsar. Proffsar är orelevanta här. Det handlar om vad sitter på cyklar av vanliga manniskör, de som betalar för hela showen. Jag skiter i vad händer till Chris Froome, han får bra stöd om hans däck exploderar eller han klarar inte svängen. Jag bryr mig mer om folk som har jobb och familj, vad händer på deras egna cykelturer eller små tävlingar de deltar i.

Ja, konsekvent modulation mår alla bra av!

Bruka Allvar!
nu har proffscyklisternas advokater gått åt uci, det är lite komplicerat, men jag förstår att dom är missnöjda med sättet på vilket det prövats skivbromsar vid tävling?

man undrar vad dom är rädda för? luktar ju inte progressiv framtidstro direkt. man får väl säga att det drar löje över cykelsporten. det kanske var cyklisterna som höll tillbaka växlar i tdf:)??

http://www.velonews.com/2017/02/new..._campaign=7223965&utm_content=030117_VeloNews

Bruka Allvar!
geologen sa:
Bengt-re sa:
Carl A sa:
var det inte mkt bättre stämning här på den gamla goda tiden när det fanns en politikertråd (invandringstråd)...?

Det här är politikmetafortråden.

Och vilka politiska riktningar symboliseras av skivbromsomfamnarna respektive fälgbromskramarna?
download.jpg

Fälgbromsar är lika bra som skivbromsar!

Bruka Allvar!
H. sa:
Miss Lycka sa:
Vilka sporter med tillhyggen/fordon/verktyg är helt oreglerade?
Ytterst få har efterfrågat att alla materialrelaterade regler ska skrotas.
Vilket gör det än mer konstigt.
Man vill ha bort någon regel här men inte några andra andra där...
...och orsakerna vill man helst inte gå in på utan motiverar det med "att det vet ju alla" och "det är bara så"...

Bruka Allvar!
problemet är inte att ha ett regelverk, problemet är när det går i otakt med utvecklingen och gemene mans sunda uppfattning.

man bör inte heller reglera saker som är oviktiga i sammanhanget.

det finns som sagt historiskt minst sagt löjliga exempel, och det här att ens fundera på om skivbromsar ska vara tillåtet eller inte stämmer in i den kören.

Bruka Allvar!
En materialmässig regel kan tex vara utformad: "cykeln ska vara utrustad med effektiva bromsar på fram- och bakhjul. Bromsarna ska med en applicerad kraft av xx N generera ett bromsmoment av minst yy Nm. Om skivbromsar används ska skivorna ha en slät yttre diameter med fasad kant med minst radie 0.5 mm."

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:
geologen sa:
Bengt-re sa:
Carl A sa:
var det inte mkt bättre stämning här på den gamla goda tiden när det fanns en politikertråd (invandringstråd)...?

Det här är politikmetafortråden.

Och vilka politiska riktningar symboliseras av skivbromsomfamnarna respektive fälgbromskramarna?

Fälgbromsar är lika bra som skivbromsar!

Jag förespråkar en tredje linje, som varken har skivor eller sliter på fälgen.

Bilagor

• _20170302_074518.JPG
    _20170302_074518.JPG
    153.1 KB · Besök: 65
Bruka Allvar!
kais01 sa:
problemet är inte att ha ett regelverk, problemet är när det går i otakt med utvecklingen och gemene mans sunda uppfattning.

det finns som sagt historiskt minst sagt löjliga exempel, och det här att ens fundera på om skivbromsar ska vara tillåtet eller inte stämmer in i den kören.

Ja, att fundera igenom regler innan man inför dem är ett otyg. Följ istället Trumps exempel och skjut från höften (eller med pistolen fortfarande i hölstret). Blir det fel skyller man på media, blånekar eller säger att ingen kunde ha förutspått att området skulle vara så komplicerat (eller möjligen alla alternativen samtidigt).

Bruka Allvar!
kais01 sa:

Ja visst var det fånigt att de ens övervägde att tillåta eländet!

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
kais01 sa:

Av någon anledning kommer jag oooooosökt att tänka på sadelvinkel :wink :wink

Bruka Allvar!
NLC sa:
Bengt-re sa:
kais01 sa:

Av någon anledning kommer jag oooooosökt att tänka på sadelvinkel :wink :wink

?

Kul att mata monstren ibland...

Bilagor

• tumblr_mnshxtG3yq1rf9cmgo3_r1_500.jpg
    tumblr_mnshxtG3yq1rf9cmgo3_r1_500.jpg
    21.2 KB · Besök: 63
Bruka Allvar!
Jaha, och nu ska det utdelas böter för dom som cyklades på GC-bana oxå...
Cykla över refuger går bra, men cykla på cykelbana det går inte det se...

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
H. sa:
båtbensbudet sa:
soderblom sa:

Så eftersom jag e lite seg i kolan.. Är detta från värme lr ngt annat uppenbart jag missar?

Värme. Klassiskt rookiemisstag.

Du vill se stackars små rookiebarn som bränner sönder benen efter sin första lvgrunda?

Bränt barn luktar illa?

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
H. sa:
båtbensbudet sa:
soderblom sa:

Så eftersom jag e lite seg i kolan.. Är detta från värme lr ngt annat uppenbart jag missar?

Du vill se stackars små rookiebarn som bränner sönder benen efter sin första lvgrunda?

Givetvis. Hur ska de annars lära sig?

När de är klara med grundkursen i skivbromabränna lämnar jag över dem på en cykel med fälgbroms till kursen "frontalkrock med stillastående objekt".

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
H. sa:
båtbensbudet sa:
soderblom sa:

Om de små liven vurpar så det behöver räta ut styret så har de nog större problem än at bränna sig lite på smalbenet.

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
me.I.am sa:
H. sa:
båtbensbudet sa:
soderblom sa:

Om de små liven vurpar så det behöver räta ut styret så har de nog större problem än at bränna sig lite på smalbenet.

Känner en kille som är förlamad och var ute och åkte fyrhjuling... Han kände inte att vaden hamnade mot motorn.... Det blev ett rejält brännsår...

Själv trampar jag vidare på skrivbromsat, men så tittar jag inte ens på tävlingscykling, så dom får cykla på vad dom vill...:)

Tillbaka
Topp