Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
Miss Lycka sa:
När man läser i Misärtråden så verkar inte skivbromsar att vara så säkra. Det skrotas till höger och vänster i singelkrascher.

Jag visste inte att landsvägscyklar hade raka styren?

Läser man i varje roadragetråd här så verkar inte landsvägscykling speciellt säkert heller.

Trainer i en bunker och sumodräkt på verkar säkrast. Skall man ha skivor på trainern? Ingen ser en och vikten kvittar så då duger ju skivbromsar - på framhjulet.

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
Miss Lycka sa:
När man läser i Misärtråden så verkar inte skivbromsar att vara så säkra. Det skrotas till höger och vänster i singelkrascher.

Jag visste inte att landsvägscyklar hade raka styren?

Läser man i varje roadragetråd här så verkar inte landsvägscykling speciellt säkert heller.

Bara man har skivbromsar på cykeln så är man helt säker i trafiken.

Bruka Allvar!
9085549b89f3dcebcfc14f08f2cec54d74dce6a65043ecb37fefbac177a215e4.jpg

Klart det var bromsskivan som var det farligaste här.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
artikeln står knappast på förbudskramarnas sida, men intervjun med åkarna visar att några inte sett ljuset än. du är i gott sällskap emmer:)

Bruka Allvar!
kais01 sa:
artikeln står knappast på förbudskramarnas sida, men intervjun med åkarna visar att några inte sett ljuset än. du är i gott sällskap emmer:)
Gnäller du om? Jag har kört med skivor två säsonger.
Dock valt fälgbroms på nya hojen. Man blir kanske visare med åren...

Bruka Allvar!
Man kan ju hävda att fälgtillverkarna har fingret med i spelet iochmed att man behöver två uppsättningar hjul om man kör med caliper, för att slippa bromsa sönder hjul för 20k.
Eftersom några hävdar att det är "cykeltillverkarna" som "tjänar" på att man kör med skivbromsar och att det är helt odugligt att ha som konsument :p
Jag menar, klart man vill köpa flera uppsättningar hjul och hålla på och skifta vid träning/tävling mm

Bruka Allvar!
Apropå rubriken: "vem kör på lilla klingan?" så kan kedjan mycket väl ha hoppat ner på lilla klingan på pavén. Enligt Cannondales mekaniker Geoff Brown så är lillklingans enda syfte på Paris-Roubaix att fungera som chaincatcher (@ 02:37)

Bruka Allvar!
gandhi sa:
Apropå rubriken: "vem kör på lilla klingan?" så kan kedjan mycket väl ha hoppat ner på lilla klingan på pavén. Enligt Cannondales mekaniker Geoff Brown så är lillklingans enda syfte på Paris-Roubaix att fungera som chaincatcher (@ 02:37)
Bra poäng!
Htfu, sur la plaque osv!

Bruka Allvar!
Senast ändrad:
Bruka Allvar!
emmer sa:
Bengt-re sa:
kais01 sa:
kontroversen refereras i bicycleretailer. cyclisterna som påstår att skador uppstått av skivor ifrågasätts.

http://www.bicycleretailer.com/inte...egal-action-over-uci’s-road-disc-brake-trials

Trovärdigheten på de som förordar skivbromsar kan ifrågasättas.

Alla som tycker annorlunda är ganska konstiga :-)

edit: p.s. Länken lagad... ' blir %E2%80%99

Ehh. Blåser bara på elden och ser om den tar sig. ?

Bruka Allvar!
kais01 sa:
det gick ju inte åt så mycket chips idag.
Är väl inget bra bränsle att elda med att länka en artikel där materialorganisationen säger att de kommer be alla sina medlemmar att tala om för förarna att de inte ska tala i media om att de inte vill ha skivbromsar.
Är väl närmast happykorrekt att den som inte begriper att skivbromsar är braigast är mindre vetande och enbart ska hålla käft. Och håller de inte käft självmant ska de tystas.

Bruka Allvar!
emmer, det är ju cyklisternas organisation som stämt uci. tyder väl inte på att dom är tystade direkt.

cyklister som inte önskar skivbromsar kan väl till en början undvika att använda dom. men att som stöd för uppfattningen använda exempel där bromsskivorna av allt att döma inte har med en inträffad skada att göra är inte ägnat att ge stöd i det långa loppet.

om jag hinner imorgon ska jag ändå passa på att runda ytterkanterna på mina skivor. så slipper man tänka mer på den saken. 203or är finfint.

men stora klingan får vara som den är.

Bruka Allvar!
artikeln handlar om kontroversen och några av turerna i den, och så vitt jag kan se tar den inte ställning. en sida av saken är som du så finstämt påpekar att en producentorganisation bett åkare inte uttala sig.

verkar ju inte direkt haft någon effekt.

i kommentarsfältet har en kille brian cox som tydligen arbetar på en cykelaffär skrivit med viss fyndighet:

Let's see: They didn't like pneumatic tires, they didn't like derailluers, they didn't like helmets, they didn't like carbon, they didn't like computers, they didn't like electronic shifting. Need I say more?

Bruka Allvar!
kais01 sa:
Let's see: They didn't like pneumatic tires, they didn't like derailluers, they didn't like helmets, they didn't like carbon, they didn't like computers, they didn't like electronic shifting. Need I say more?
Visst. Men det var när rödluvan och vargen cyklade.

edit:(En lite rolig sak är att stora flertalet av sakerna du nämner är saker Campa varit tidiga med, och de är inte så på med skivor direkt. Coincidence?)

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
kais01 sa:
emmer, det är ju cyklisternas organisation som stämt uci. tyder väl inte på att dom är tystade direkt.

cyklister som inte önskar skivbromsar kan väl till en början undvika att använda dom. men att som stöd för uppfattningen använda exempel där bromsskivorna av allt att döma inte har med en inträffad skada att göra är inte ägnat att ge stöd i det långa loppet.

om jag hinner imorgon ska jag ändå passa på att runda ytterkanterna på mina skivor. så slipper man tänka mer på den saken. 203or är finfint.

men stora klingan får vara som den är.
Proffsen vill inte ha skiten. Spelar det nån roll varför?

Fritt fram för svettocyklisten som behöver det, att köpa på sig det, när pengarna kunde använts till att komma i bättre form, eller annat kul. Köp hjärtmedicin, astmaspray och läppglans och dra till Italien och cykla.

Förstör inte din skiva, du kommer inte att skada dig på den. Om du slänger dig i en hög med cyklar med spinnande hjul, så är det en annan sak. Du kanske har tur och landar på din.

Bruka Allvar!
ja, det spelar mindre roll att proffscyklisterna inte vill ha skiten, för dom kommer i längden knappast ha någon talan. dom är producenternas och sponsorernas slavar för 10 dollar om dagen och uppåt.

men sedan saboterar dom sin sak genom att komma med oärliga argument, och som det verkar överdrivna legala åtgärder. och har ju som sagt historiskt långt in i vår egen tid tydligen inte velat ha nästan något som helst som gjort cyklarna bättre.

under en tretimmars skogsrunda i snöglopp på morgonen hade jag en och annan tacksam tanke till övers för skivorna. det är inte i första hand för min egen risk som jag tänkte runda ytterkanten på dom. man kan ju ha omtanke om andra.

Bruka Allvar!
JT sa:
Kikon sa:
Proffsen vill inte ha skiten. Spelar det nån roll varför?
Nä. Det är sponsorerna som betalar proffsens löner. Så det spelar bara roll vad sponserna tycker.
Specialized och Canyon är inte så stora som sponsor, och några annan som går "all in" på skivor är?
Ja, vilka är det nu som vill se mera skivor är? Shimano?
(Har inte deras serviceförare skivor på bilarna?)

Tillbaka
Topp