Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Antar att Ventoso har bra koll på hur man bromsar, så pass bra att han inte skulle vara hjälpt av några råd från elitpendlare på Happy. Nu har jag inte kollat med Ventoso själv, men anser inte att det är ett alltför djärvt antagande.[/quote]

+1

Bruka Allvar!
Presta sa:
Antar att Ventoso har bra koll på hur man bromsar, så pass bra att han inte skulle vara hjälpt av några råd från elitpendlare på Happy. Nu har jag inte kollat med Ventoso själv, men anser inte att det är ett alltför djärvt antagande.

+1[/quote]
+1

Bruka Allvar!
Senast ändrad:
Bruka Allvar!
uffelundqvist sa:
Jag undrar lite som tidigare i tråden varför skivan inte är rundad på kanterna, så man inte kan skära sig.

Det är det på vissa skivor.
Problemet är att om skivan är 1.8mm tjock och den utsliten är 1.4mm så måste radien vara mer än 30% (0,5mm) för att hjälpa. (tve 0,8mm "platt" i periferin).
Och så stora är dom nästan aldrig.

Bruka Allvar!
uffelundqvist sa:
Jag undrar lite som tidigare i tråden varför skivan inte är rundad på kanterna, så man inte kan skära sig.

Spelar nästan ingen roll. Med den kraft en fallande cyklist kommer farande med så är skivan tunn nog för att skapa skärsår oavsett om kanten är rundad eller vinkelrät.

Bruka Allvar!
Vernersson sa:
Förbjud all cykling som inte går på rådjurstig i solbadande skog!

Men hur tänkte du nu? Rådjur är inte att lita på. Man kan faktiskt råka ut för rådjur som hoppar ut framför dig och orsakar en otäck vurpa. Men det är klart-har du skivbromsar så klarar du dig garanterat. T om din reaktionstid blir snabbare!

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Pluttis sa:
emmer sa:
Binky sa:
...skivbromsarnas främsta fördelarar ligger i modulationen o att dom har samma verkningsgrad ovs väderförhållanden.
Vilket ju inte stämmer - även om skillnaderna är något mindre jämfört med fälgbromsar.

Vad är det som inte stämmer?
Att en skivbroms har samma verkningsgrad oavsett väder.

Ok kanske inte exakt samma men skillnaden är inte stor, betydlig mer konsekvent är fälgbromsar.

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Vernersson sa:

Men hur tänkte du nu? Rådjur är inte att lita på. Man kan faktiskt råka ut för rådjur som hoppar ut framför dig och orsakar en otäck vurpa. Men det är klart-har du skivbromsar så klarar du dig garanterat. T om din reaktionstid blir snabbare!

Skämta inte. Så många gånger jag varit nära att krocka med rådjur är det bara en tidsfråga innan det smäller.

Förbjud allt!

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
Drosa sa:
Vernersson sa:

Skämta inte. Så många gånger jag varit nära att krocka med rådjur är det bara en tidsfråga innan det smäller.

Förbjud allt!

Tycker fåglar är ett större problem. Körde nästan över en kråka. Naturen är helt livsfarlig. Förbjud natur!

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
Drosa sa:
Vernersson sa:

Sorry;-) Själv höll jag på att få in en hare i framhjulet ifjol så jag förstår vad du menar. Och så har vi hundar i koppel, lösspringande hundar, älg och igelkott som det har varit nära. Djur är farliga!

Förbjud allt!

Bruka Allvar!
Lyder inte SCF under UCI? Isf, vad ska alla framtidscyklister nu göra om de vill tävla på sina hojar? Får de det eller inte? Rätt trist att ha bytt till skivor och sen inte få använda den under tävlingar.

Bruka Allvar!
Rock sa:

"
His letter garnered support on social media from his fellow professional racers, with IAM Cycling's Larry Warbasse saying on Twitter, "We don't need more risks than we already have in professional cycling", and Ryder Hesjedal stating, "I have felt this way since the very beginning! Should have never happened!" about the introduction of disc brakes into the road peloton.

Ventoso's teammate Rory Sutherland responded to the news of the suspension of disc brake use by asking, "because we really needed an accident to decide this was a bad idea? How many riders wanted discs? Nearly none!"
"

Löjligt av UCI att skylla på skivbromsskivan när det var Ventoso som stötte mot den, bara dom inte nu lyssnar på vad proffsen har att säga.
@Henrik_E är verkligen inne på rätt spår:
Henrik_E sa:
Vi får helt enkelt skicka ner ett gäng Happymedlemmar som kan lära proffsklungan hur man cyklar.

Bruka Allvar!
Så jävla korkat. De kan ju börja med att förbjuda framdrev då. En jävla bromsskiva är rena mjukisdjuret jämfört med ett vanligt framdrev.

UCI visar än en gång att de fullkomligt saknar kontakt med verkligheten.

Bruka Allvar!
geologen sa:
Så jävla korkat. De kan ju börja med att förbjuda framdrev då. En jävla bromsskiva är rena mjukisdjuret jämfört med ett vanligt framdrev.

Rätta mig om jag har fel men kedjan ligger väl på stora klingan i 99 procent av fallen på klassikerna? Visst kan kedjan hoppa.

Bruka Allvar!
geologen sa:

Tror det var så att han körde rakt in i framförvarande cykel i fart och nuddade med benet, dvs cyklarna hade fortfarande gummit på marken. I en klunga så kan man bli tvingad till ställen man inte vill. Bakre skiva är trots allt perfekt höjd för smalbenet.

Blir nog så att företagen får fixa någon form av skydd för skivorna vilket kan ge skivan bättre aerodynamik och kontrollerad kylning. Så det kan ändå bli något positivt från denna incident.

edits: Lite formuleringar.

tillägg: Öh.. Hans vänstra ben är omplåstrat, hur nådde han dit... på fel sida cykel...?

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
BjornR sa:
tillägg: Öh.. Hans vänstra ben är omplåstrat, hur nådde han dit... på fel sida cykel...?

Framförvarande cykel måste ha legat uppochner samtidigt som han kört in i den med rejäl kraft för att den sedan skulle slitas bort för att rycka bort så mycket.

Lite "kul" i sammanhanget att såret ser ut som att någon tryckt en kassett i benet på honom.

Bruka Allvar!
geologen sa:

Det kan inte vara så att den ena är mer eller mindre nödvändig medan den andra är mer eller mindre onödig?
(Och ska man vara petig så är det ju ett skydd på framdrevet - kedja kallas det)

"geologen" visar än en gång att han fullkomligt saknar kontakt med verkligheten :-)

Bruka Allvar!
Varför funkar det på MTB, men inte på lvg? I en del inlägg och artiklar hänvisas till masscrasher i klungor. Men sådana förekommer väl i MTB också, åtminstone i motionslopp så är det ju värdigt rörigt i fältet ganska långt efter start.

Bruka Allvar!
Att cykla med skivbromsar verkar vara lika svårt som att bemästra citatfunktionen på happy. Helt omöjligt mao.

edit : viktigt b

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Jag förmodar att bromsarna han skadade sig på var mekaniska. Om man lärt sig något på happy så är det ju att hydrauliska skivor är den enda sortens broms som överhuvud taget fungerar.

Bruka Allvar!
GustafH sa:
BjornR sa:

Framförvarande cykel måste ha legat uppochner samtidigt som han kört in i den med rejäl kraft för att den sedan skulle slitas bort för att rycka bort så mycket.

Lite "kul" i sammanhanget att såret ser ut som att någon tryckt en kassett i benet på honom.

Skulle vara intressant o se hur olyckan/skadan uppstod...personligen har jag lite svårt att se framför mig hur det gick till med tanke på att skivorna sitter på vänster sida, skadan är på vänster ben, han själv trillade inte och hur snittet ser ut...om det nu är så att framförvarande cykel låg uppochner borde inte snittet blivit mer vertikalt då?

Bruka Allvar!
fhloston sa:
Varför funkar det på MTB, men inte på lvg?
Kunde man cykla i 50km/h (7varv per sekund på hjulen) på MTB-banan med decimetrar mellan hojarna och bara ben så skulle det nog bedömmas som möjligen inte helt ofarligt då oxå.
Nu cyklar man ju i knapp styrfart med rejäla mellanrum och massa baggy byxor.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Snillen spekulerar. Putslustiga kommentar blandat med djupa teorier som missar målet. Cykling är vackert (kanske inte Happy elitpendling) men blev så mycket fulare med skivor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp