Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
NLC sa:
Kontentan som jag ser det är att man har svårare att tillåta tekniska fördelar som är "fula"
Håller med och jag tycker det är kanon med tanke på hur miffo cyklar som Cannondale Pong, Specialized fUCI, Trek Y-Foil, Bianchis "fullgung" Paris-Roubaix förpestat :-)

Bruka Allvar!
Om bara cykelindustrin fick bestämma hur en cykel ska se ut osv skulle det ske till priset! av att alla prylar skulle bli så
dyra att det på sikt kommer att kväva cykelsporten. Ska cykling vara en sport där den fysiska prestationen och taktiken ska
vara den primära faktorn att bli framgångsrik eller ska det vara pengarna och matrialet som styr? Ska cykelsporten endast vara för de med mycket god ekonomi? Därför tycker jag det är bra med regler för hur en cykel får vara.

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Om bara cykelindustrin fick bestämma hur en cykel ska se ut osv skulle det ske till priset! av att alla prylar skulle bli så
dyra att det på sikt kommer att kväva cykelsporten. Ska cykling vara en sport där den fysiska prestationen och taktiken ska
vara den primära faktorn att bli framgångsrik eller ska det vara pengarna och matrialet som styr? Ska cykelsporten endast vara för de med mycket god ekonomi? Därför tycker jag det är bra med regler för hur en cykel får vara.

Jag trodde det var hur dür "Idrottsläkare" man har råd med som styr hur framgångsrik man blir?

Bruka Allvar!
theBrand sa:
Drosa sa:
Jag trodde det var hur dür "Idrottsläkare" man har råd med som styr hur framgångsrik man blir?
Nä, det är norska skidlandslaget du tänker på...

Bruka Allvar!
emmer sa:
NLC sa:
Därför får man inte ha vätskerygga under dräkten
Var det inte många som gjorde just det under tempot...
SCF har haft ett worddokument där det stod att bara en Camelbak-modell (ja, bara det märket och den modellen) var tillåten. Har för mig det var nån väst med blåsan i ryggen. Vet inte om den bestämmelsen har inlemmats i det övriga reglementet eller försvunnit.*

Anledningen till att det ens blev en diskussion var, om jag minns rätt, att nåt proffs hade haft vattensäck på framsidan kroppen för att få bättre aerodynamik. Samma händelse gav upphov till begreppet 'tempomage' här på happy.

* Kan iofs vara så att word-filen ligger kvar och skvalpar nånstans på hemsidan men jag hittade den inte nu.

Bruka Allvar!
åberg sa:
emmer sa:
NLC sa:
SCF har haft ett worddokument där det stod att bara en Camelbak-modell (ja, bara det märket och den modellen) var tillåten. Har för mig det var nån väst med blåsan i ryggen. Vet inte om den bestämmelsen har inlemmats i det övriga reglementet eller försvunnit.*

Anledningen till att det ens blev en diskussion var, om jag minns rätt, att nåt proffs hade haft vattensäck på framsidan kroppen för att få bättre aerodynamik. Samma händelse gav upphov till begreppet 'tempomage' här på happy.

* Kan iofs vara så att word-filen ligger kvar och skvalpar nånstans på hemsidan men jag hittade den inte nu.

Det var Fränk Schleck som mjölkade konceptet lite väl mycket och körde vätskeblåsa på magen på en (såvitt jag minns) 7km lång prolog medan laget argumenterade för att det minsann var viktigt att upprätthålla vätskebalansen även på korta etapper. Ridå.

Bruka Allvar!
BjornR sa:
me.I.am sa:
NLC sa:
Om UCI hade varit stela 1989 hade inte Greg vunnit TdF det året.

?

Han körde tempostyre medans alla andra körde bullhornstyre. Början på en ny epok av tempocyklar. Dom hade kunnat diska Greg ifall dom tyckte att tempostyre var groteskt och inte borde varit tillåtet.

Exakt. Fast tempostyre hette på den tiden triathlonstyre.

Dessutom körde Greg med en tidig version av tempostrut för att han förstod att det gav en aerodynamisk fördel (nästan ingen annan i proffsklungan på den tiden hade kruka på huvudet det - varken på linjelopp eller tempo).

Bruka Allvar!
ohellstrom sa:
åberg sa:
emmer sa:
NLC sa:

Det var Fränk Schleck som mjölkade konceptet lite väl mycket och körde vätskeblåsa på magen på en (såvitt jag minns) 7km lång prolog medan laget argumenterade för att det minsann var viktigt att upprätthålla vätskebalansen även på korta etapper. Ridå.

2011 Criterium International 7.8 km tempo - http://www.cyclingnews.com/news/fra...vestigation-after-criterium-international-tt/ med vätskan på magen. Han var en riktig (sp)juver

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Drosa sa:

"Världsmästarcykeln", iallafall den du och jag kan gå och köpa. https://www.specialized.com/us/en/bikes/road/sworks-venge-vias-di2-usa/115098

Jag tycker för min del att $12900 är lite halvdyrt. Det är rent nonsens att dagens regler bidrar till att begränsa priset på cyklar. De begränsar bara innovationsutrymmet.

Bruka Allvar!
Random internet-länk på ämnet http://velonews.competitor.com/2012...ate-camelbak-placement-and-sock-length_209958

velonews sa:
[...] regulations requiring hydration packs to be worn on the back (rather than the front) beginning April 1, banning shoe covers in track racing as of October 1, and requiring socks to be shorter than the mid-point between the ankle and the knee, effective immediately. According to the UCI, the rules regarding hydration packs are intended to prevent riders from gaining aerodynamic advantage by placing a hydration pack on their stomach. The sock rule is likely intended to prevent the use of compression wear.

Det ska dessutom som sagts vara beskrivet av UCI vilken modell av Camelbak som är tillåten (och den får inte rymma mer än 0,5L)

Bruka Allvar!
ohellstrom sa:
Drosa sa:

"Världsmästarcykeln", iallafall den du och jag kan gå och köpa. https://www.specialized.com/us/en/bikes/road/sworks-venge-vias-di2-usa/115098

Jag tycker för min del att $12900 är lite halvdyrt. Det är rent nonsens att dagens regler bidrar till att begränsa priset på cyklar. De begränsar bara innovationsutrymmet.

Banned or not banned:

+ $25,999 prislapp på Felts nya vänsterdrivna ban-TT-hoj

Bruka Allvar!
NLC sa:
+ $25,999 prislapp på Felts nya vänsterdrivna ban-TT-hoj

Fast det där kan ju vara ett "fejkpris". Britterna körde ju med UK Sport Innovation customhojar i London 2012 men för att dessa ska vara tillåtna måste de "gå att köpa". Hemsidan sa typ "kontakta oss för mer information, ramar från £20,000", läs: "don't bother".

Bruka Allvar!
NLC sa:
BjornR sa:
me.I.am sa:
NLC sa:
Om UCI hade varit stela 1989 hade inte Greg vunnit TdF det året.

?

Han körde tempostyre medans alla andra körde bullhornstyre. Början på en ny epok av tempocyklar. Dom hade kunnat diska Greg ifall dom tyckte att tempostyre var groteskt och inte borde varit tillåtet.

Exakt. Fast tempostyre hette på den tiden triathlonstyre.

Dessutom körde Greg med en tidig version av tempostrut för att han förstod att det gav en aerodynamisk fördel (nästan ingen annan i proffsklungan på den tiden hade kruka på huvudet det - varken på linjelopp eller tempo).

Men i tri kördes med tempohjälm och triathlonstyre 89-91 även i SM. Så så satans nytt är det inte.

Fast något ballt triathlonstyre hade man ju inte råd med själv inte, men man imponerades ju av det stora killarna...

Bilagor

• iw6sz6.jpg
    iw6sz6.jpg
    21.6 KB · Besök: 63
  • USTSHILTONHEAD-1.jpeg
    USTSHILTONHEAD-1.jpeg
    51.1 KB · Besök: 66
  • steelman_road.jpg
    steelman_road.jpg
    61.6 KB · Besök: 88
Bruka Allvar!
Triathlon är väl fortfarande långt före i utveckling av cyklar. Något jag saknar är integration och förvaring på en linjecykel. Varför ska tri-cyklar få alla roliga grejer medans linjecyklar behövs packas med fula väskor och proppa ryggfickorna fulla?

Bruka Allvar!
Grejen är att bilden här ovan visar en, i mitt tycke, apful cykel. Jag avskyr verkligen den typen av styrstam och ramar som är för stora (staket). Så det här med vad som är snyggt och inte, är väldigt subjektivt. Därför kan och ska man inte ha regler kring det. Det finns andra skäl till att inte ha regler för såna saker, som att det inte hör dit alls, eftersom det handlar om cykling, inte mode.

Men jag tycker också att UCI borde skapa två skilda regelverk. Ett för proffscykling, och ett för amatörcykling. För proffsen kan man ha strikta regler för kläder och utrustning, men för amatörer kan det vara mycket mer tillåtande. Nu har hela cykelsporten proffsanpassade regler, trots att proffsen utgör en mikroskopisk andel av utövarna.

Bruka Allvar!
emmer sa:
KJS sa:
Om det är tävling så gäller det väl att ta sig i mål och inte gå in i 90-graders på kullersten med lera i fullfart för att mitt i kurvan bromsa och göra det för hårt och få släpp?
Gör du dig dum? Vårfåör tror du olyckor är så vanliga i tävlingssammanhang? För att dom som tävlar är dummare än dig?

KJS sa:
LVG skulle må bra att inte vara så konservativa och faktiskt försöka hänga med i utvecklingen
Fast jag tror de är ganska inne på att utvecklingen ska bära framåt och inte bara ändra för ändrandes skull.
Är det ingen fördel med en nyhet (som elektriska växlar när det är skakigt som faan) så använder man det inte (och därför är manuella växlar osedvanligt vanligt under "hell of the north").
Det är bara idioter som ändrar för ändrandets egen skull, men många firmor lever gott på dessa fånar.

Elektriska växlar, finns det?? Låter som något helt onödigt trams för pryltokar... Precis som du säger, firmor lever gott på att kränga en massa onödigheter som inte behövs..

Bruka Allvar!
geologen sa:
Men jag tycker också att UCI borde skapa två skilda regelverk. Ett för proffscykling, och ett för amatörcykling. För proffsen kan man ha strikta regler för kläder och utrustning, men för amatörer kan det vara mycket mer tillåtande. Nu har hela cykelsporten proffsanpassade regler, trots att proffsen utgör en mikroskopisk andel av utövarna.
UCI styr ju bara över UCI-tävlingar och har något nationellt förbund svalt reglerna rakt av och kör det på amatörer i onödan så gnäll på dom det ska gnällas på och det borde inte vara UCI (om man inte ser amatörutövandes som kvalificering för UCI-klasstävlingar).
[Sen är UCIs regler med hållfasthetskrav mm vettiga i mina ögon - men därom räder det tydligen olika åsikter :-) - liksom de olika reglerna för olika klasser. Kravet på rakt styre för mountainbikelopp känns vettigt även om det kanske är en utvecklingshämmade regel...]

Bruka Allvar!
JT sa:
Cyklister är fula per definition. Några skivbromsar gör det varken värre eller bättre. Det är redan kört.

Vita strumpor är skitfult och inte minst vit styrlinda! (tur man inte ser det så ofta numera! Lagkläder ska vi inte prata om, hur sjutton kan man ha en dress med bruna byxor tex, där går min gräns ;-)) Skivor är måhända inte skitfint men jag tycker nog inte att fälgbromsar är så mycket snyggare heller så det går väl på ett ut... Och bromsverkan när man vill bromsa är en rätt bra grej.

Bruka Allvar!
emmer sa:
theBrand sa:
emmer sa:
Kravet på rakt styre för mountainbikelopp känns vettigt även om det kanske är en utvecklingshämmade regel...]
Just det kravet är ju jättekonstigt, vad är det som är vettigt med det?
Har du kört i drop med bockstyre?

Det är inte jättesvårt. Jag har visserligen inte kört några större dropp, men ett par mindre. Men eftersom det inte är snabbare är det ju en fånig regel. Lite som att ha en regel som förbjuder fyrkantiga hjul.

Tillbaka
Topp