Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Om man tror att det inte är en skivbroms bara för att det är vänster fot så har man aldrig sett en krasch. Denna gången var det bara en cyklist med skivbromsar som var inblandad i kraschen, tänk när halva klungan har skivbroms.

Enda anledningen till att vi har skivbromsar i proffsklungan är att tillverkarna vill sälja ännu en cykel till motionärerna.

Bruka Allvar!
Jag bara noterar. Sist alla var säkra på att det var skivbromsar trots vänsterben visade det sig ju vara klingan.

Visst kan saker tumla runt och jag har inte sett kraschen, men i en sådan krasch där vänsterfoten kan komma åt en bromsskiva så har vi nog en jäkla massa andra elaka saker att skada sig på också.

Avbrutna kolfiberrör är inte jättemysiga, ska vi förbjuda kolfiber som material också?

Bruka Allvar!
H. sa:
Jag bara noterar. Sist alla var säkra på att det var skivbromsar trots vänsterben visade det sig ju vara klingan.

Visst kan saker tumla runt och jag har inte sett kraschen, men i en sådan krasch där vänsterfoten kan komma åt en bromsskiva så har vi nog en jäkla massa andra elaka saker att skada sig på också.

Avbrutna kolfiberrör är inte jättemysiga, ska vi förbjuda kolfiber som material också?

Tillåt bara tempolopp så slipper vi klungkrasher?

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:
Miracle sa:
Det var väl från en intervju med en tävlingsläkare, om jag minns rätt? Står ju i rubriken. :)
frid!
Google tycks inte stödja påståendet i rubriken.
Spelar ingen roll. Det räcker med att någon tredjesorteringens läkare på uppdrag av tillverkarorganisationen kommer fram till att det kunde oxå vara en klinga för att det ska bli en happysanning att det är en klinga.

Bruka Allvar!
Så det måste vara en bromsskiva för att det inte är fastslaget att det var en klinga då?

Alltså folk slår sig. Det farliga verkar vara att cykla i klunga. Inte vad man cyklar på.

Bruka Allvar!
Rattnalle sa:
Så det måste vara en bromsskiva för att det inte är fastslaget att det var en klinga då?
Alltså folk slår sig. Det farliga verkar vara att cykla i klunga. Inte vad man cyklar på.
Man bör väl tills annat visats lita på den som faktiskt var där? Eller vem är mest trovärdig. En av killarna som var en av klotarna och dessutom har ont eller någon anonym happyjonne som inte ens vet vad eller var dom körde?

Bruka Allvar!
emmer sa:
Rattnalle sa:
Man bör väl tills annat visats lita på den som faktiskt var där? Eller vem är mest trovärdig. En av killarna som var en av klotarna och dessutom har ont eller någon anonym happyjonne som inte ens vet vad eller var dom körde?
Jag har aldrig lyckats krascha och riktigt fatta vad som hände medan jag kraschade. Imponerande att ha den sinnesnärvaron medan man tumlar runt och får skiten bankad ur sig.

Visst är den som var där mer trovärdig än oss internettroll men retoriken här är ytterst trollande från båda sidor.

Det är löjligt att påstå att bromsskivan skulle vara så farlig i en krasch jämfört med allt annat att den gör hela skillnaden mellan liv och död. Det är lika löjligt att påstå att det är omöjligt att skära sig på en bromsskiva.

Bruka Allvar!
Kan de bara inte förbjuda skivbromsar så slipper vi tjafset? Gick det bra utan i 100 år så går det väl bra även framgent?

Bruka Allvar!
Rattnalle sa:
Det är löjligt att påstå att bromsskivan skulle vara så farlig i en krasch jämfört med allt annat att den gör hela skillnaden mellan liv och död.
Tror nog (vet) att det inte är det det handlar om utan bara om att det är en onödig risk (och diskussionen handlar om hur risken ska minimeras så att det blir fritt fram, och vad jag läst har inte mycket teknikutveckling åstadkommits av Shimano och SRAM till denna säsong).

Bruka Allvar!
konservativa krafter har varit i farten förr. bilar hölls borta från vägarna i england större delen av 1800-talet genom att påbjuda att en gubbe med röd flagga skulle promenera framför. några få år efter dressincyklarnas debut kring 1820 var dom förbjudna i ett stort antal städer. det var förbjudet med växlar i tdf fram till ca 1937. det blev väl till slut möjligen pinsamt att varje touringhoj var snabbare.

varför har man ens diskussionen om det skulle vara tillåtet med skivbromsar. reglernissarnas hjulafton:)

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
Kan de bara inte förbjuda skivbromsar så slipper vi tjafset? Gick det bra utan i 100 år så går det väl bra även framgent?
Växlar ansågs också onödigt ganska länge..

emmer sa:
Rattnalle sa:
Det är löjligt att påstå att bromsskivan skulle vara så farlig i en krasch jämfört med allt annat att den gör hela skillnaden mellan liv och död.
Tror nog (vet) att det inte är det det handlar om utan bara om att det är en onödig risk (och diskussionen handlar om hur risken ska minimeras så att det blir fritt fram, och vad jag läst har inte mycket teknikutveckling åstadkommits av Shimano och SRAM till denna säsong).
Det låter inte som om det är riktigt det det handlar om. Snarare "MORDVAPEN, MÖÖÖRDARE!" i vissa inlägg...

Borde det inte vara läge för krav på bashguard eller taco på klingorna också, om vi nu ska vara konsekventa?

Att sätta klingskydd på bromsskivorna är nog ett av få sätt att göra dem mer "fingervänliga". Typ som bromssköldarna på en bil. Skivorna är för tunna för att inte vara vassa hur de än utformas så länge de är platta.

Bruka Allvar!
AddeN sa:
Bengt-re sa:

Använder du häst och vagn som transport och blodiglar och åderlåtning som läkemedel också?

Lika villkor. F1 bilar begränsas av regler, löpning begränsas av regler trots att fjäderben är snabbare, man har skidlopp i klassisk stil trots att det är långsammare, man har massor regelbegräningar på kappseglingsbåtar, man tillåter inte liggcyklar trots att de att snabbare, man får inte ta genvägar i löpartävlingar, man får inte dopa sig.

Det är lite tröttsamt med samma gamla tråkiga irrelevanta argument som ett motiv till fri doping, skivbromsar, liggcyklar, 100 meter fjäderben eller F1 bilar med 3000 kw motorer....

Bruka Allvar!
Rattnalle sa:
emmer sa:
Rattnalle sa:
Det låter inte som om det är riktigt det det handlar om. Snarare "MORDVAPEN, MÖÖÖRDARE!" i vissa inlägg...
Borde det inte vara läge för krav på bashguard eller taco på klingorna också, om vi nu ska vara konsekventa?
Att sätta klingskydd på bromsskivorna är nog ett av få sätt att göra dem mer "fingervänliga". Typ som bromssköldarna på en bil. Skivorna är för tunna för att inte vara vassa hur de än utformas så länge de är platta.
Man har varit så smarta så man läker en kedja utanpå klingan osså var det problemet ur världen. [Fast lösningar äldre är femtio år kanske inte räknas?] Yttermera stannar en klinga så fort man klotar vilket INTE ett hjul gör (men det är ju oxå känt sedan mer än femtio år så det är väl omodernt.)
Vill du veta mer om just detta så skulle jag tro sidorna 3, 6, och 11 är bra läsning.
Även om tråden är ett lysande bevis på att den österländska cykliska tidsuppfattningen är mer korrekt än den europeiska linjära... :-)

Bruka Allvar!
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Växlar ansågs också onödigt ganska länge..

emmer sa:
Rattnalle sa:

Velodrom cyklister tycker fortfarande att växlar är fånigt. ?

Bruka Allvar!
Verkar som Skycyklisten idag blev skadad av kravallstaketet. Kittel kraschade lite längre bak och på högra sidan. Så ingen skiva i närheten...

Bruka Allvar!
Rattnalle sa:

Det har jag inte sagt, jag tror inte någon vet säkert vad som orsakade Ventosos skada. Den nya trosvridaren verkar vara ett staket dock.

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:
Den nya trosvridaren verkar vara ett staket dock.
Jo, det är bubblet på sociala medier efter att han i tumultet varit i staketet förutom Kittel. Fast det verkar mest baserat på någon bild där fötterna på staketet är vassa och inte att fötterna varit vid staketens fötter...
Men det är på sociala medier inte någon säkerhetsrisk med skivbromsar oavsett.

Bruka Allvar!
Jag förstår inte motsträvigheten. Ingen konsument kommer att tvingas köra med skivbromsar. Om proffsen tvingas göra det av deras sponsorer påverkar inte er, oh ni viljestarka konsumenter. Det kommer säkerligen finnas ett gäng suspekta italienare som gör lvg-hojar med fälgbromsar om det är det man vill ha.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Fast det verkar mest baserat på någon bild där fötterna på staketet är vassa och inte att fötterna varit vid staketens fötter...
Har du sett något som visar att skivbromsarna är i närheten av skorna då? På den videon jag har sett ser det ut som att Kittel faller (flyger) åt ett helt annat håll.

Givet hur vanliga dom här krascherna är har jag förståelse för att cyklisterna inte vill ha ännu en sak att göra sig illa på (trots att jag har nära på noll erfarenhet av lvg eller cykeltävlingar alls), men att skrika om hur livsfarliga skivbromsarna är så fort någon får ett skärsår, utan några som helst belägg för att det faktiskt är bromsarna man har skurit sig på, framstår som puckat.

Bruka Allvar!
Men UCI o fabrikanterna är ju överens om att skivans kanter skall vara rundade o rimligen borde hack i omkretsen inte vara tillåtet.
Ganska svårt att skära sönder saker o ting då.

Bruka Allvar!
borde man inte i konsekvensens namn förbjuda skivbromsar inom alla discipliner, och sedan ekrar, pedaler och styrändar.

oskyddade storklingor redan nämnda..

Bruka Allvar!
kais01 sa:
borde man inte i konsekvensens namn förbjuda skivbromsar inom alla discipliner, och sedan ekrar, pedaler och styrändar..
Ekrar är det ju krav på att det måste vara, men styrändar? Hur menar dubdå? Skivbromsar bör väl vara tillåtna där nyttan är större än skadan, eller?

Bruka Allvar!
emmer sa:
kais01 sa:
borde man inte i konsekvensens namn förbjuda skivbromsar inom alla discipliner, och sedan ekrar, pedaler och styrändar..
Ekrar är det ju krav på att det måste vara, men styrändar? Hur menar dubdå? Skivbromsar bör väl vara tillåtna där nyttan är större än skadan, eller?

Det är nog detta som är problemet med styrändar:
handlebar.jpg

Oändliga styren utan styrändar är förstås lösningen.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
inte visste jag att du var en sån förbudskramare emmer.

ekrar är ju livsfarliga, fråga alla fötter som massakrerats. tror inte skivbromsar skulle ha minsta chans i den statistiken. passa på att förbjuda överrör, måste ju bara vara negativa för fertiliteten.

när det gäller styrändar finns ju iofs regel om att röret inte får vara blottat, men farliga för mjälten är dom likafullt. hur kan vi bara fortsätta ha det så här??

Bruka Allvar!
JT sa:
emmer sa:
kais01 sa:
Det är nog detta som är problemet med styrändar:
Oändliga styren utan styrändar är förstås lösningen.
Har förstått att set är många mtbmuppar i tråden med tanke på resonemanget om skivor och att man kan skada sig på storklingan (ät gröt och växla upp!) men styändsanalogin var intressant :-)

Bruka Allvar!
kais01 sa:
inte visste jag att du var en sån förbudskramare emmer.

ekrar är ju livsfarliga, fråga alla fötter som massakrerats. tror inte skivbromsar skulle ha minsta chans i den statistiken. passa på att förbjuda överrör, måste ju bara vara negativa för fertiliteten.

när det gäller styrändar finns ju iofs regel om att röret inte får vara blottat, men farliga för mjälten är dom likafullt. hur kan vi bara fortsätta ha det så här??

Förbjud styre!

Bilagor

• 548065d1403183395-mountain-biker-handlebars-impaled-knee-area-ha0.jpg
    548065d1403183395-mountain-biker-handlebars-impaled-knee-area-ha0.jpg
    89.7 KB · Besök: 66
Bruka Allvar!
Skivbromsar har bara ett verkligt problem och det är att att alla olyckor som undvikits tack vara dem aldrig kommer skapa rubriker.

Tillbaka
Topp