Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Är sönderbromsade fälgar ett stort problem idag? Inte för proffsen såklart, deras hjulset går nog inte särskilt långt. Tycker deras största problem verkar vara att deras hjul har en benägenhet att vika sig.

Bruka Allvar!
wobblie sa:
Miss Lycka sa:
På vilket sätt skulle amatörcyklister ha en fördel av skivbromsar på tävling?
Risken för krascher ökar ju med att fler tror sig kunna hantera en cykel i tävlingssammanhang.

Att deras skivbromsade cyklar är tillåtna. Har svårt att tänka mig att risktagande påverkas nämnvärt av bromsval.[/quote
Säkert inte eller? Det räcker ju att se vilken bmwägare som helst som brassar på i omkörningsfilen i snömodden för att "-jag har ju en säker bil med ABS och ESP".

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:
Ny skiva och något hektos kraft.
Om man nu bromsar så mycket som skivbromsförespråkarna påstår (utslitna fälgar, belägg som behöver justeras om ofta) så borde det ihop med en rejäl kraft (det är väl ingen krasch om man touchar varandra lite kärvänligt... Jag kan gnida foten mot ett staket lite vackert, eller trycka benet mot en bar klinga utan att bli mer än lite smutsig i värsta fall- för att ta två ksp58 förklaringar :-) ) vara något annat.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Henrik_E sa:
Om man nu bromsar så mycket som skivbromsförespråkarna påstår (utslitna fälgar, belägg som behöver justeras om ofta) så borde det ihop med en rejäl kraft (det är väl ingen krasch om man touchar varandra lite kärvänligt... Jag kan gnida foten mot ett staket lite vackert, eller trycka benet mot en bar klinga utan att bli mer än lite smutsig i värsta fall- för att ta två ksp58 förklaringar :-) ) vara något annat.

Begagnade delar är inget som proffsen brukar köra med så varför börja nu ?

Bruka Allvar!
Simon89 sa:
emmer sa:
Henrik_E sa:
Men kör dom nu 20 mil och bromsar så infernaliskt mycket och hårt som påstås i tråden så är det ju inte nytt så länge... :-)

Bruka Allvar!
Det bästa med den här tråden är att Miss Lycka verka bli så upprörd.

För övrigt känns det lite som när onämnd landslagsåkare i alpint grät i tv för att hon inte kunde få till tekniken på de nya skidorna som alla andra åkte mycket fortare på.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Simon89 sa:
emmer sa:
Henrik_E sa:
Men kör dom nu 20 mil och bromsar så infernaliskt mycket och hårt som påstås i tråden så är det ju inte nytt så länge... :-)
Efter 20 mil får dom nog ses som nya ändå men bra försök

Bruka Allvar!
Simon89 sa:
emmer sa:
Simon89 sa:
emmer sa:
Henrik_E sa:
Efter 20 mil får dom nog ses som nya ändå men bra försök

Är det samma sak med en cykel, bil eller skjorta?

Bruka Allvar!
det här var också lite träffande, ett inlägg från team dsmc, vad nu det är för gäng.

Not all riders dislike discbrakes!! many like them a lot because they make you safer. They don't cut skin or shoes or even fruit, they just don't, stop the hype of non disc movement. It comes down to a very small group of bike and component makers who did not anticipate road disc bikes to become popular and now they fall behind and they play ALL their cards.

en bild från deras fejasida. det är ju kanske lite snyggare att slippa kablaget vid sadelstolpen. apropå det hur shimano har kunnat komma undan med att sälja sina handtag med kabel åt sidan genom åren är eh intressant.

Bilagor

• IMG_0038.JPG
    IMG_0038.JPG
    68.1 KB · Besök: 55
Bruka Allvar!
kais01 sa:
det här var också lite träffande, ett inlägg från team dsmc, vad nu det är för gäng.

Not all riders dislike discbrakes!! many like them a lot because they make you safer. They don't cut skin or shoes or even fruit, they just don't, stop the hype of non disc movement. It comes down to a very small group of bike and component makers who did not anticipate road disc bikes to become popular and now they fall behind and they play ALL their cards.

en bild från deras fejasida. det är ju kanske lite snyggare att slippa kablaget vid sadelstolpen. apropå det hur shimano har kunnat komma undan med att sälja sina handtag med kabel åt sidan genom åren är eh intressant.

Om jag inte minns fel så var det några mekaniker som jag då jobbade med som ansåg att de gamla reglagen, där vajern gick ut åt sidan, egentligen var bättre för det blev färre böjar på vajern.

Bruka Allvar!
det finns säkert någon bevekelsegrund för lösningen som shimano valde. men fult och hemmagjort såg det ut.

plus att dom ibland kan komma i konflikt med tummen.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
det finns säkert någon bevekelsegrund för lösningen som shimano valde. men fult och hemmagjort såg det ut.
Mekaniken satt ju i bromshandtaget och inte i bodyn så det kunde väl inte bli så mycket annorlunda.
[En av de mindre nackdelarna med shimanoreglage om jag får tycka - men det får jag väl som vanligt inte göra :-) )

Bruka Allvar!
kais01 sa:

plus att dom ibland kan komma i konflikt med tummen.
Mina tummar måste vara konflikträdda, men det ser lika för djävligt ut ändå. Praktiskt ställe att stoppa hjälmen på vid fikastopp dock.

Bruka Allvar!
alltså, lösningen går ju att leva med. liksom mekaniska skivbromsar. men båda är exempel på något jag själv inte hade valt om jag startat med blankt papper.

och det är ju inte som den kabelsallad man ser framför styret på en mtb med sänkstolpe och lockout

campas tumknapp ser ju lite emlig ut i sammanhanget den också:)

Bruka Allvar!
emmer sa:
kais01 sa:
Mekaniken satt ju i bromshandtaget och inte i bodyn så det kunde väl inte bli så mycket annorlunda.
[En av de mindre nackdelarna med shimanoreglage om jag får tycka - men det får jag väl som vanligt inte göra :-) )

Ett bromsreglage skall röra sig inåt när man bromsar och aldrig sidledes. ALDRIG!

Bruka Allvar!
Drosa sa:
emmer sa:
kais01 sa:

Ett bromsreglage skall röra sig inåt när man bromsar och aldrig sidledes. ALDRIG!
Om man bromsar sidledes med ett STI-reglage så har man satt broms- resp. växelvajrarna på fel plats ;-)

Bruka Allvar!
Drosa sa:
emmer sa:
kais01 sa:
Helt rätt.
(Och inte ska det heller missa växlar om man råka toucha bromsen...)

Bruka Allvar!
kais01 sa:
...

Håller med om att det blir snyggare utan den där kabelflärpen bakom sadelstolpen, har alltid tyckt att den stör. En del dyra fullblodsracers är riktigt snygga och utstrålar pondus, tills man råkar se den där kabeln. Ser lika illa ut som växelvajrar som spretar rakt ut från reglagen IMHO, speciellt om det är en vit kabel.

Annars är jag rätt neutral i själva sakfrågan, har en med fälgbroms och en med skivor. Tycker båda funkar klanderfritt, det känns dock lite snabbare med en liten nätt fälgbroms på finracern (inte vit kabel).

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Håller med om att det blir snyggare utan den där kabelflärpen bakom sadelstolpen, har alltid tyckt att den stör. En del dyra fullblodsracers är riktigt snygga och utstrålar pondus, tills man råkar se den där kabeln.
Det var väl tur att bromsarna hamnar under vevpartier på allt fler hojar då :-)
[Fast det blir ju lite jobbigare att justera bromsen efter ett oplanerat hjulbyte :-) ]

Bruka Allvar!
under vevpartiet är inte optimalt, mera skit, smuts och även smörja från kedjan

framför övre stagen kan vara trevligt dom gånger det får plats.

Bruka Allvar!
Stumpy sa:
Man borde väl kunna ha något liknande skydd för klingorna. :)
M.a.p. kanten har man gjort det, och med tanke på värmen behövs det inte...
Det har man gjort, som en tvåstegraket.
Första steget är att lägga en mjuk bred kant på utsidan.
Andra steget är att sätta skämspoäng på att inte ha den mjuka kanten på den största klingan.
Förstår inte varför man inte gjorde likadant med skivbromsarna.

Bruka Allvar!
JT sa:
Du kan plocka fram det argumentet den dagen man får stilpoäng på landsvägscykeltävlingar.

UCI har redan regler som har mer med stil än nåt annat att göra. Att följa dem ger inte stilpoäng, men at bryta dem kan leda till böter, deklassering eller diskvalifikation. Så stil och resultat är redan sammanlänkade.

Arikel 1.3.033 och 1.3.026 är rätt tydliga exempel.

http://www.uci.ch/mm/Document/News/...Clarificationguideofrules2012-ENG_English.PDF

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
emmer sa:
Stumpy sa:
Man borde väl kunna ha något liknande skydd för klingorna. :)
M.a.p. kanten har man gjort det, och med tanke på värmen behövs det inte...
Det har man gjort, som en tvåstegraket.
Första steget är att lägga en mjuk bred kant på utsidan.
Andra steget är att sätta skämspoäng på att inte ha den mjuka kanten på den största klingan.
Förstår inte varför man inte gjorde likadant med skivbromsarna.
Så långt som att klingorna inte behöver skydd med avseende på värme är jag med, men sen var det totalt obegripligt.

Tillbaka
Topp