Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Konkret sa:
Har det kommit ett enda argument från en pelotonryttare för att köra skivbromsar?
Det är ju de som inte förstått sitt eget bästa och krävt av förbund och andra att få ha skivbromsar omedelbart för de som vet bäst är ju de som pendlar till jobbbet eller kör i skogen osv.
Glöm inte materialsponsorerna...

[Edit: Ett löjligt exempel på hur materialsponsorerna styr är att de som för CX och har Shimano som sponsor måste köra med dubbelklinga fram och de som kör med SRAM som sponsor måste köra med enkelklinga. Det har inget med vad man som förare vill eller vad som är lämpligt för banförhållanden utan det har att göra med var man har för materialsponsor den säsongen.]

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
vänd på frågan, konkret:)

det finns inga argument som omvänder dessa motståndare. men slaget är redan förlorat för dem. det här tåget kommer inte gå att stoppa no matter what.

om fälgbromsar vore så bra som de förespeglar är det ett totalt ickeproblem att blanda bromstyper i samma lopp.

men insikten om att skivbromsarna är överlägsna gnager väl någonstans. ergo ovidkommande argument om axelstandarder, skaderisk med mera.

Bruka Allvar!
Paco sa:
En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?

Hmm. Jag har flera gånger försökt dra igång ytterligare ett varv i denna för mänsklighetens fortlevnad helt avgörande diskussion, utan att lyckas. Bara blivit några små enstaka bleka inlägg. Men du lyckas med ett enda litet kort inlägg mobilisera elitstyrkorna från båda sidorna. Imponerande, Jag böjer mig för mästaren.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
vänd på frågan, konkret:)

det finns inga argument som omvänder dessa motståndare. men slaget är redan förlorat för dem. det här tåget kommer inte gå att stoppa no matter what.

om fälgbromsar vore så bra som de förespeglar är det ett totalt ickeproblem att blanda bromstyper i samma lopp.

men insikten om att skivbromsarna är överlägsna gnager väl någonstans. ergo ovidkommande argument om axelstandarder, skaderisk med mera.

Vadå vänd på frågan, svara på frågan.
Bruka allvar!

Bruka Allvar!
emmer sa:
Lejon sa:
emmer sa:
Lejon sa:
Kanske mest en semantisk diskussion
Och istället för att bladdra generellt ospecificerat lite löst sådär så lista länderna istället.
Böja här:
....
....
....
....
Dessa tillåter, vad jag förstår enligt British cycling (se länk ovan) skivbromsar nationellt.

Så nu är nationella tävlingar internationella (nationella-regler) och internationella tävlingar (uci-regler) nationella?
Det är inte semantik utan gallimatias från din sida.
Jämför du Brittis Cyclings 1.3.025 med UCIs 1.3.025 och SCFs 1.3.025 - för att ta ett exempel - så är de ordagrannt lika till lydelsen (så när som på att MTB, CX m.fl har sin text flyttad till resp del hos SCF).

Så gör om gör rätt:
Börja här:
....
....
....
Nu känns det iofs som om hela denna tråd är en upprepning av olika sorters medvetna missförstånd. Men jag gör ett sista förtydligande som är rent faktabaserat: skivbromsar är tillåtet på internationella UCI-tävlingar. Skivbromsar är tillåtet i nationella tävlingar i flera länder. Amen från min sida.

Bruka Allvar!
tycker bara det är kul att stå och se hur det argumenteras emot skivor på landsväg, och känner extrem deja vu från när skivor kom på mtb. "det där kommer aldrig slå, aldrig, finns ingen anledning, tyngre o varför ska man kunna bromsa hårdare" var ord man hörde OFTA när jag o kompisen var bland de första (vi var i alla fall två av väldigt få) med skivor på XC 1999.

Bruka Allvar!
haha, spara dig jensen, det finns inget du kan skriva som övertygar det här retroälskande gänget.

att de i framtiden kommer att framstå i gott sällskap med de som argumenterade emot skivbromsar inom mtb bekymrar dem inte:)

Bruka Allvar!
kais01 sa:
haha, spara dig jensen, det finns inget du kan skriva som övertygar det här retroälskande gänget.

att de i framtiden kommer att framstå i gott sällskap med de som argumenterade emot skivbromsar inom mtb bekymrar dem inte:)

Det är ju mest roande :-) industrin är på väg mot skivor oavsett om någon annan vill eller inte :-)

Bruka Allvar!
båtbensbudet sa:
E väl ingen som tror att industrin inte är på väg mot skivor, lr missar jag ngt? Orkar inte läsa allt .)

Nä innerst inne borde det ju vara rätt uppenbart för alla även om en del nog kommer protestera så mycket det bara går. Och fälgbromsar kommer ju leva kvar, länge. Troligen längre än på mtb.

Bruka Allvar!
Lejon sa:
emmer sa:
Lejon sa:
emmer sa:
Lejon sa:
Kanske mest en semantisk diskussion
Och istället för att bladdra generellt ospecificerat lite löst sådär så lista länderna istället.
Dessa tillåter, vad jag förstår enligt British cycling (se länk ovan) skivbromsar nationellt.
Så nu är nationella tävlingar internationella (nationella-regler) och internationella tävlingar (uci-regler) nationella?
Det är inte semantik utan gallimatias från din sida.
Jämför du Brittis Cyclings 1.3.025 med UCIs 1.3.025 och SCFs 1.3.025 - för att ta ett exempel - så är de ordagrannt lika till lydelsen (så när som på att MTB, CX m.fl har sin text flyttad till resp del hos SCF).
Nu känns det iofs som om hela denna tråd är en upprepning av olika sorters medvetna missförstånd. Men jag gör ett sista förtydligande som är rent faktabaserat: skivbromsar är tillåtet på internationella UCI-tävlingar. Skivbromsar är tillåtet i nationella tävlingar i flera länder. Amen från min sida.
Om du inte har mer kött på benen så varför ens börja tjafsa om
me sa:
someone sa:
you sa:
Scf har dock som synes valt att inte hoppa på den här nya flugan ännu
Dom är sådana jävla döskallar.
Är det korkat att ha samma regler i Sverige som Internationellt?
när det ju är precis vad du efter mycket ormande orkade komma fram till på egen hand efter ditt "medvetna missförstånd" (sic.).
N'est-ce pas?

Bruka Allvar!
Sammanfattningsvis: jag konstaterade att scf inte tillåter skivor, du skrev att det det är väl bra att vi följer internationella regler, jag höll inte med om att det internationellt är totalförbjudet vilket du konstaterade också, det blev en semantisk rörig diskussion (jag är medskyldig). Vi kom ingenstans.
Fakta: Man får tävla med skivor internationellt (med undantag) och nationellt i ett flertal länder.

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Paco sa:
En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?

Hmm. Jag har flera gånger försökt dra igång ytterligare ett varv i denna för mänsklighetens fortlevnad helt avgörande diskussion, utan att lyckas. Bara blivit några små enstaka bleka inlägg. Men du lyckas med ett enda litet kort inlägg mobilisera elitstyrkorna från båda sidorna. Imponerande, Jag böjer mig för mästaren.

Om man sorterar bort youtube och Instagram så är just såna här inlägg, anledningen till varför jag älskar internet??

Bruka Allvar!
på götgatspuckeln. är det olämpligt att cykla överhuvudtaget, skivbromsar eller ej. vilsna fotgängare i massor.

den är numera klassad som gårdsgata tror jag det heter, innebörden är iaf att det är förbjudet att cykla över gångfart. polisen har bötfällt cyklister där..

cyklisterna förväntas hålla till på repslagargatan parallellt och strax intill. rekommenderas starkt istället för nära-döden-upplevelsen på puckeln.

Bruka Allvar!
Konkret sa:
Har det kommit ett enda argument från en pelotonryttare för att köra skivbromsar?

-klipp-
Peloton är franska och betyder "pluton". Inom cykelvärlden är pelotonen den grupp, eller det fält av cyklister, som utgör den stora massan - klungan - i ett landsvägslopp. Cyklister i grupp tjänar energi genom att cykla nära varandra eller bakom varandra, tack vare att luftmotståndet minimeras.
-snipp-

Är det någon annan som ser det ironiska i att all energi som sparats vid klungcykling inte tycks användas till slutspurten, utan istället används till att orka argumentera för eller emot något som uppenbart är bra eller dåligt?

Bruka Allvar!
Konkret sa:

Ja, det är dagligen artiklar i alla stora cykelmedia om vansinniga ryttare som är förbannade för att de förhindras att använda skivbromsade cyklar och att det är en orättvist fördel för de som har turen att deras sponsor mutat uciledningen tillräckligt för att deras lag ska få köra med skivbroms. Fruktansvärt, tar uppenbart död på hela sporten.

Bruka Allvar!
Luktapåblommorna sa:
Konkret sa:

Ja, det är dagligen artiklar i alla stora cykelmedia om vansinniga ryttare som är förbannade för att de förhindras att använda skivbromsade cyklar och att det är en orättvist fördel för de som har turen att deras sponsor mutat uciledningen tillräckligt för att deras lag ska få köra med skivbroms.

Någon länk till påståendet?

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Luktapåblommorna sa:
Konkret sa:

Ja, det är dagligen artiklar i alla stora cykelmedia om vansinniga ryttare som är förbannade för att de förhindras att använda skivbromsade cyklar och att det är en orättvist fördel för de som har turen att deras sponsor mutat uciledningen tillräckligt för att deras lag ska få köra med skivbroms.

Nä, just det, det finns inga sådana artiklar.

Bruka Allvar!
Luktapåblommorna sa:
Drosa sa:
Luktapåblommorna sa:
Konkret sa:

Nä, just det, det finns inga sådana artiklar.

Nämen, vad lustigt att jag inte fattade att inlägget var ironiskt;-) Dumma mej!

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Någon som såg Katie Compton i dagens CX-lopp?

DVsMXdTWkAAGHD2.jpg

Bruka Allvar!
Men hon som fick skivan i knät hade väl fälgbroms eller? För annars hade hon ju inte vurpat för det gör man inte om man har skivbromsar!

Bruka Allvar!
Nä, det skall ju inte kunna hända för att skivor tar bort olycksriskerna, egna risktaganden, misstag etc så när alla har skivbromsar så kommer vi inte få se vurpor längre!

Bruka Allvar!
ForesterGuy sa:
kais01 sa:

Men jag försöker igen med frågan jag ALDRIG får svar på från skivkramarna mer än att allt annat är bakåtsrävande. Räkna upp fördelarna jämte nackdelarna med skivbromsar på lvg. Tävlar ni eller har ni tävlat på lvg så ni vet?

Nästa steg blir elmotorer...

Bruka Allvar!
Drosa sa:
ForesterGuy sa:
kais01 sa:

Men jag försöker igen med frågan jag ALDRIG får svar på från skivkramarna mer än att allt annat är bakåtsrävande. Räkna upp fördelarna jämte nackdelarna med skivbromsar på lvg. Tävlar ni eller har ni tävlat på lvg så ni vet?

Nästa steg blir elmotorer...

Japp, allt annat vore ju bakåtsrävande retro grottmänniskotänk;-)

Bruka Allvar!
Katie Compton har hittat fördelar med skivbromsar.
"The good thing about disc rotor slices is that they don’t hurt till much later and the bleeding that doesn’t want to stop cleans the wound nicely. #stitches #brightside #offseason"

Tillbaka
Topp