Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
de gånger jag sett liknande sår på underbenen har det varit från plattis-pedaler. man hör ingen ropa på förbud när det gäller dessa redskap, försedda med vassa metalldubbar ägnat att ytterligare öka risk för skador.

Bruka Allvar!
emilh sa:
Gäller samma regler för bromsskivors utformning (rundade/fasade kanter) inom CX som inom "testet" av skivbromsar på landsväg?

Med tanke på att de kört me skivor några år nu. Men de med avrundade kanter inte kommit förän nu med landsväg på väg in på skivor är det ju tveksamt om sådant krav funnits

Bruka Allvar!
kais01 sa:
de gånger jag sett liknande sår på underbenen har det varit från plattis-pedaler. man hör ingen ropa på förbud när det gäller dessa redskap, försedda med vassa metalldubbar ägnat att ytterligare öka risk för skador.

Fast då är det väl oftast orsakat av pedaler på ens egen cykel? Även om det inte gör mindre ont så är det ändå viss skillnad att bli skadad av eget material(val) eller pga av andras.

Bruka Allvar!
det är väl ingen större skillnad, om det väl blir en skada spelar det väl ingen roll vilken cykel som orsakade den? risken att skadas av den egna cykeln är nog betydligt större än att skadas av någon annans.

jag menar alltså att innan man skulle banna bromskivor med runda kanter på grund av just skaderisk, finns det mycket som borde ifrågasättas mer.

plattisar med metalldobbar, styren, framskransar, överrör (sic), glesa ekrar, aeroekrar, framklingor för att bara nämna några.

en annan och farligare lustighet är acceptansen för helt osannolika rapporterade 4x ökning av prostatacancerfrekvens bland vanecyklister möjligen orsakat av konceptet med plan sadel oavsett styrhöjd.

längtar själv inte efter skivor på min landsvägshoj, den används nästan uteslutande i torrt väder i mellansverige, men skulle inte gärna använda den i alperna eller på mallorca, och inte köpa en ny utan skivor när det nu finns.

Bruka Allvar!
att undvika krasch är det bästa sättet att undvika skador.

nettoeffekten av skivbromsar är sannolikt positiv, ska vi gissa en faktor 10 till 1, eller varför inte 100 till 1?

Bruka Allvar!
kais01 sa:
att undvika krasch är det bästa sättet att undvika skador.

nettoeffekten av skivbromsar är sannolikt positiv, ska vi gissa en faktor 10 till 1, eller varför inte 100 till 1?
Du gissar ja. Utveckla detta gissningsargument till hur och varför det skulle bli så.

Bruka Allvar!
drosa, kan lika gärna slå till med 1000 till en, dvs hur många gånger skivbromsar gör att det undvikes krasch, delat med hur många gånger det skulle medföra skada på medcyklister.

gissning är det likafullt, men vi kan vara trygga med att inte förhållandet är omvänt.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
drosa, kan lika gärna slå till med 1000 till en, dvs hur många gånger skivbromsar gör att det undvikes krasch, delat med hur många gånger det skulle medföra skada på medcyklister.

gissning är det likafullt, men vi kan vara trygga med att inte förhållandet är omvänt.

Haha, tillåt mig hånskratta åt ditt synnerligen komiska resonemang. Så med skivbromsar så skulle det göra att cyklister inte gör misstag, hakar i varandra, satsar för hårt för en bra position, trötthet, reaktionsförmåga etc etc. Vilka dundersaker! Tänk om man skulle införa något liknande på bilar så vi slapp alla trafikolyckor!

Bruka Allvar!
det som påstås av retrokramarna är att dylika misstag skulle med just skivbromsar orsaka skador, eller snarare fler skador. i den här tråden har man lyckats vaska fram två.

varav en visade sig vara en framklinga eller om det var ett staket; och den andra uttalar att skivbromsar är bäst i alla fall.

komik sa bull.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Käre 'kais01' - lägg ner.
Att bara haspla ur sig lite lösa åsikter och blunda totalt för annat får dig bara att verka vara en elitpendlande 2000-talets Alonso de la Mancha...

Bruka Allvar!
kais01 sa:
det som påstås av retrokramarna är att dylika misstag skulle med just skivbromsar orsaka skador, eller snarare fler skador. i den här tråden har man lyckats vaska fram två.

varav en visade sig vara en framklinga eller om det var ett staket; och den andra uttalar att skivbromsar är bäst i alla fall.

komik sa bull.

Varför bara haspla ur dig fåniga kommentarer. Så fram nu med ditt resonemang om att cykelvärlden skulle bli näst intill crashfri bara alla hade skivbromsar. Fakta och trovärdiga länkar tack och inget svammel. Jag väntar....

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Vad är egentligen argumenten för att byta till skivbromsar?
Att följa vad industrin vill att vi ska ha och att allt annat är för retrogubbar. Andra slutsatser varför vi ska ha det på lvg är att vurpor i princip skulle elimineras. Dessutom så är tydligen den som kan bromsa bäst den som vinner lopp.

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Typ: Man slipper att limmet till tuberna mjuknar när man fisbromsar sig utför ett alpmassiv...

Osså är det framtiden.
Våga icke stå vägen för framtiden - jädrans bakåtsträvande stenåldersromantiker :-)

Bruka Allvar!
käre emmer,
det vore mig främmande att i det här mediet slåss mot vindmöllor. där är du helt överlägsen. minst 1000 till 1

läser alltid dina inlägg med största behållning.

Bruka Allvar!
Drosa sa:
me.I.am sa:
Att följa vad industrin vill att vi ska ha och att allt annat är för retrogubbar. Andra slutsatser varför vi ska ha det på lvg är att vurpor i princip skulle elimineras. Dessutom så är tydligen den som kan bromsa bäst den som vinner lopp.
"Det jag kör med på pendlarn till jobbet ska minsann tävlingscyklisterna ha också"!

Bruka Allvar!
kais01 sa:
käre emmer,
det vore mig främmande att i det här mediet slåss mot vindmöllor. där är du helt överlägsen. minst 1000 till 1

läser alltid dina inlägg med största behållning.

Fortfarande inget svar på mina frågeställningar...
Kan väl bero på att du har inga bra understödda argument att gå på utan det är bara ditt tyckande!

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
me.I.am sa:
2 napp, inte så dåligt.
kais01 kommer snart att lista massa bra argument som vi inte förstått ännu :-)

[Enda fördelen jag kan komma på är att det gör inte så mycket att fälgen börjar kasta lite när man bromsar loss en eker. Men den glädjen är marginell för med fälgbroms hade inte ekern släppt till att börja med. Så jag vet inte riktigt :-) och dessutom är det ett "elitpendlarmupp"-argument :-) ]

Bruka Allvar!
Vilka andra tekniska framsteg är bara en skrivbordsprodukt för att tillverkarna ska tjäna mer pengar?

Jag menar, om produkter tas fram utan att det tillför värde lär det ju inte vara första gången det sker.

Här är två jag kom på:
- Elväxlar
- Nya vevvlagerstandarder

Bruka Allvar!
Lustigt är att om man ber om att få väl underbyggda argument som kan verifieras osv så blir det helt tyst? Kan det kanske vara så att det egentligen inte finns några mer än att industrin självklart vill att vi ska ha det så de kan håva in lite mer dollars till sina aktieägare. Skivor där behovet finns- ja. Där det inte är nödvändigt-varför?

Bruka Allvar!
H,

(ot) kan lägga till 10 och 11-delat när man har två klingor fram. ett bra sätt att få fler dubblerade växlar liksom ökat och dyrare slitage.

men skivbromsar är enligt min mening en avgörande och välkommen framgång. för övrigt är just detta inte vad jag uppfattat att trådens ironiska rubrik handlar om, utan att man med oärlig statistik och argumentation vill förbjuda dessa vid tävling.

Drosa är rolig. du kan ju börja med att läsa tråden.

Tillbaka
Topp