Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
kais01 sa:
ooms är välkommen att pröva mina bildäck närhelst han önskar, vad en kommentar om dessa nu kan ha att göra i en tråd om skivbromsar.

+1
I en tråd som varit kliniskt ren från stickspår är det väldigt trist när någon gör ett inlägg som frångår trådämnet!

Dåligt omdöme är väl inget som behöver begränsas inom ett visst område? Det brukar gå rakt igenom allt :)

Bruka Allvar!
kais01 sa:
(ot) foresterguy och geologen; kul utvikning på gps-temat. om jag förstått det rätt är däremot höjdmätning med gps inte tillåten i luftfart på grund av dålig precision eller om det är för långsamt i uppdatering just för höjd. har aldrig riktigt förstått varför det ska vara ett problem, det sker ju en triangulering med hög precision.

Är det inte det man har Galileo till?

Bruka Allvar!
jag skulle välkomna att tråden kunde återgå till sin ursprungliga titel, men med ändringen att noll proffs bekräftat skadade av skivor.

detta eftersom det ena exemplet som tagits upp bekräftats vara ett falsarium, och det andra med all trolighet också är felaktigt. det torde vara akrobatiskt närmast omöjligt att får en sårskada på den del av knä det gällde från egna eller motståndares skivor.

Bruka Allvar!
Tillverkarna av skivbromsar har tvingat UCI att mörka alla som fått kroppen uppslicad, så det är ett stort mörkertal. Av respekt för dessa oskyldiga offer anser jag inte att rubriken skall ändras till att signalera "Ingen skadad".

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Tillverkarna av skivbromsar har tvingat UCI att mörka alla som fått kroppen uppslicad, så det är ett stort mörkertal. Av respekt för dessa oskyldiga offer anser jag inte att rubriken skall ändras till att signalera "Ingen skadad".

Men UCI lyckades inte mörka att man har mörkat, eller hur fick du reda på det?

Bruka Allvar!
Kom att tänka på den här tråden när jab bromsade mig ner för serpona mot Sa Calobra i morse. Normalt använder man ju inte bromsarna särskilt mycket på en räser, men idag fick dom bekänna färg. Kan konstatera att bettet och känslan i dom blåa Campa padsen som sitter på räsern är faktiskt bättre än SRAM Code RSC -bromsarna på nya MTB:n. :)
Men det är klart, SRAM har ju aldrig lyckars med sina skivbromsar, så det är kanske därför?

Och såklart skönt att slippa ett kilo extra dödvikt, i form av skivbromsar, när det var dags att trampa upp igen... ?

Bruka Allvar!
NAnders sa:
me.I.am sa:

? En bra konspirationsteori kan inte bekräftas, då är det inte längre en konspirationsteori. Eller hur tänker du?

Bruka Allvar!
ooms sa:
eketjall sa:
ooms sa:
kais01 sa:
ooms sa:
me.I.am sa:
Dom flesta har väl gps + magnet?
En modern hastighetssensor idag (t.ex. Garmin) bygger på gyro/accelerometer eller vaddetnuär (sätts på hjulnavet). GPS är inte snabbt nog för momentan hastighet.

vem bryr sig om mer momentant uppmätt hastighet än vad renodlad gps kan ge?
Väldigt många. De flesta jag ser kör med separat hastighetsensor till sina Garmin-enheter, och jag utgår ifrån att det finns en anledning till det.
Den stora anledningen är nog att sensorn ofta dubblar som kadenssensor. Gemene man hade nöjt sig med hastighet från gps om dom inte var intresserade av kadens också.
Garmins nya med navmontering mäter bara hastighet.
Ja, jag påstod inget annat. Jag påstod att folk ofta kör med hjulmagnet för att dom köpt en kombinerad sensor (vanligare och billigare). Den köpte dom främst för att få kadensen. Hastigheten hade dom redan via GPS.

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
NAnders sa:
me.I.am sa:

? En bra konspirationsteori kan inte bekräftas, då är det inte längre en konspirationsteori. Eller hur tänker du?

Frånvaron av bevis brukar vara bevis för att konspirationen existerar, för hade den inte existerat så hade man inte kunnat dölja alla bevis.

Bruka Allvar!
Bruksgods?

Bilagor

• iittala.scene7.com.jpeg
    iittala.scene7.com.jpeg
    93.6 KB · Besök: 101
Bruka Allvar!
kais01 sa:
(ot) foresterguy och geologen; kul utvikning på gps-temat. om jag förstått det rätt är däremot höjdmätning med gps inte tillåten i luftfart på grund av dålig precision eller om det är för långsamt i uppdatering just för höjd. har aldrig riktigt förstått varför det ska vara ett problem, det sker ju en triangulering med hög precision.

Inom flyget är höjder baserade på lokalt lufttryck, eller standardlufttrycket (över en viss höjd). Om alla har samma lufttryck inställt, t ex 1013 mb, så blir höjdseparationen korrekt oavsett om lufttrycket ändras eller inte. GPS-höjd är nog tillräckligt bra i sig, men den ger inte den extra säkerheten som det innebär att alla har samma referens inom samma område. En barometrisk höjdmätare, noga kontrollerad, har få felkällor jämfört med en GPS.

Bruka Allvar!
Lingon sa:
Kom att tänka på den här tråden när jab bromsade mig ner för serpona mot Sa Calobra i morse. Normalt använder man ju inte bromsarna särskilt mycket på en räser, men idag fick dom bekänna färg. Kan konstatera att bettet och känslan i dom blåa Campa padsen som sitter på räsern är faktiskt bättre än SRAM Code RSC -bromsarna på nya MTB:n. :)
Men det är klart, SRAM har ju aldrig lyckars med sina skivbromsar, så det är kanske därför?

Och såklart skönt att slippa ett kilo extra dödvikt, i form av skivbromsar, när det var dags att trampa upp igen... ?

Ushhhhh , har nån jävel monterat Campapads på din cykel ?
Jaja , så länge det bara är padsen så ....

Bruka Allvar!
geologen sa:
kais01 sa:

Inom flyget är höjder baserade på lokalt lufttryck, eller standardlufttrycket (över en viss höjd). Om alla har samma lufttryck inställt, t ex 1013 mb, så blir höjdseparationen korrekt oavsett om lufttrycket ändras eller inte. GPS-höjd är nog tillräckligt bra i sig, men den ger inte den extra säkerheten som det innebär att alla har samma referens inom samma område. En barometrisk höjdmätare, noga kontrollerad, har få felkällor jämfört med en GPS.

Innebär nu detta att vi som har någon cykel med skivbroms ( inte alla cyklar i stallet. Skulle aldrig våga) nu inte bara riskerar att skivas till smörgåspålägg utan även också ska se upp för flygplan när vi kör med en vanlig gps?
Huh! Det är farligt att cykla numera!

Bruka Allvar!
Drosa sa:
NLC sa:
jonja sa:
LesGrossman sa:
Aqua Blue Sport ska köra med singelklinga och skivbromsar på sina 3T-cyklar nästa år, ska verkligen bli intressant och se hur det går.

http://www.cyclingnews.com/news/aqu...-strada-disc-bike-with-1x-drivetrain-in-2018/

11-40 kassett? Fy va hemskt! Stackars satar som ska trampa med den.

9-32 vad det verkar http://www.velonews.com/2017/11/new...-ground-with-single-ring-bikes-in-2018_451333

En säsong så har säkert den korkade uppfinningen försvunnit från klungan. Om inte annat så har säkert åkarna hoppat av från det stallet i ren desperation.

Flecha lyckades iaf kriga sig upp Montezoncolan med en 1x 3T Strada

Bruka Allvar!
NLC sa:
Drosa sa:
NLC sa:
jonja sa:
LesGrossman sa:
Aqua Blue Sport ska köra med singelklinga och skivbromsar på sina 3T-cyklar nästa år, ska verkligen bli intressant och se hur det går.

http://www.cyclingnews.com/news/aqu...-strada-disc-bike-with-1x-drivetrain-in-2018/

11-40 kassett? Fy va hemskt! Stackars satar som ska trampa med den.

9-32 vad det verkar http://www.velonews.com/2017/11/new...-ground-with-single-ring-bikes-in-2018_451333

En säsong så har säkert den korkade uppfinningen försvunnit från klungan. Om inte annat så har säkert åkarna hoppat av från det stallet i ren desperation.

Flecha lyckades iaf kriga sig upp Montezoncolan med en 1x 3T Strada

Starkt att göra det på en usel cykel.

Bruka Allvar!
Det blir inte med automatik tillåtet i Sverige direkt. Vi får se vad som beslutas, men jag skulle inte bli förvånad om det är först 2019 som det tillåts på svenska tävlingar.

Bruka Allvar!
Luktapåblommorna sa:
geologen sa:
Det blir inte med automatik tillåtet i Sverige direkt. Vi får se vad som beslutas, men jag skulle inte bli förvånad om det är först 2019 som det tillåts på svenska tävlingar.

Varför skulle inte UCI:s regler gälla i Sverige?

UCI:s regler gäller inte rakt av i Sverige, utan det är en grupp inom SCF som anpassar reglerna till svenska förhållanden. Det är inte alls säkert att de reglerna uppdateras under säsongen.

Bruka Allvar!
NLC sa:
Luktapåblommorna sa:
ForesterGuy sa:
Härnäst: fälgbromsar förbjuds.

Nä, var tram*dol som förbjöds. :/

*=a (Tydligen ett förbjudet ord på happy.)

Tramsadol funkar

jag skulle då inte vilja köra hårt i en klunga där några går på sånt. speciellt inte om de har särskilt effektiva bromsar

https://www.bicycling.com/news/a21597976/wada-tramSadol-painkiller-doping/

ta bort stora s i länken

Tillbaka
Topp