Påståendet att det inte går att bromsa så hårt med mekanisk skivbroms att bakhjulet lyfter är lögn (fast han garderar sig slugt med att säga att han själv inte cyklat på nån som haft den kapaciteten, men det betyder bara att han cyklat på dåliga cyklar - eller så ljuger han). Det har jag själv gjort flera gånger, och det kräver inte särskilt mycket kraft i handen. Avid BB7 med 180 mm skiva.
Han "glömmer" också att skivbromsar är väldigt pålitliga i sin bromsverkan när det är fuktigt. Det är fälgbromsar inte. I synnerhet inte om fälgarna är i plast. Skivbromsar bara bromsar mer eller mindre som vanligt även i monsunregn.
Han "glömmer" också att fälgarna är en strukturell, och (som del av hjul) dyr komponent som slits av bromsandet. I sämre väder med lite damm och flygsand i fukten går slitaget extremt snabbt. Jag har själv slitit ut flera fälgar. En så illa att fälgen gick itu när jag skulle pumpa däcket en gång. En skivbroms sliter bara på skivan, som är lätt att byta ut och snorbillig jämfört med ett helt hjul.
Det är fälgbromsar, inte skivbromsar, som gärna nyper (dvs bromskraften vid hjulet ökar kraftigt ickelinjärt jämfört med bromskraften i handen). Detta för att de består av en mjuk komponent (klossen) som kan deformeras olyckligt. Skivbromsar är så styva i alla komponenter att det inte kan inträffa med rätt modulering av bromskraften.
Det han har rätt i är att vikten ökar, och belastningen i hjulet också. Men det är ju små problem för nästan alla. Det är också de ENDA nackdelarna med skivbromsar, tillsammans med en aning större luftmotstånd! Inte många cykelprylar har så högt fördel/nackdel-förhållande!