Brusten eker, carbonfälg krokig...
En eker i framjulet small av på mina 20 mil gamla Roval Traverse Fattie SL igår. Hade precis styrfart & svängde skarpt åt ena hållet när det small till & däcket punka. Trodde först bara ja punka däcket men tyckte de verka konstigt för det small typ som en däckexposion & all luft var ur på ett ögonblick. Iomed ja cykla så sjukt sakta när de hände satte ja ner foten direkt. Bockar mig ner för att kolla så ser jag att en eker gått av. Ekern small inne i navet & har skjutit som ett skott rakt in i fälgen där den tryckt ur tätningspluggen i fälgbanan. Kunde även konstatera att hjulet blivit rejält skevt & det var precis det rulla fritt från gaffeln... Misär & gå hem! När jag kommer hem så plockar ja av däcket & kan konstatera att min teori stämmer samt tätningspluggen ligger inne i däcket & skvalpar i stansen. Plockar ur den trasiga ekern & ser då att skallen på nippeln är helt sabbad/runddragen. Känns ju sådär förtroendeingivande på så dyra prylar...
Så lite frågor/funderingar... Har googlat lite men hittar inte riktigt de ja vill ha svar på.
- När en eker utan anledning smäller av på detta vis, vad brukar det bero på? Har på känn med tanke på att nipplen är sabbad att man spänt ekern åt HE för hårt...?
- Iomed att hjulet var så pass skevt som de var så tänkte jag att de vore nog bra att släppa spänningen på de andra ekrarna för att avlasta fälgen. Men jag upplever fortf fälgen krokig... Detta med carbon har jag inte några erfarenheter av innan så är det någon som kan svara på hur känslig en fälg är för denna typ av skevhet? Eller det är lugnt & man kan sluta nojja?
- Vet att det brukar vara si & så med garantier på hjul men i detta läge känns det som att detta kan bero på en tillverkningsmiss med tanke på nipplen... Eller vad tycker panelen?
Film på hjulet innan ja släppt på ekerspänningen.
Så lite frågor/funderingar... Har googlat lite men hittar inte riktigt de ja vill ha svar på.
- När en eker utan anledning smäller av på detta vis, vad brukar det bero på? Har på känn med tanke på att nipplen är sabbad att man spänt ekern åt HE för hårt...?
- Iomed att hjulet var så pass skevt som de var så tänkte jag att de vore nog bra att släppa spänningen på de andra ekrarna för att avlasta fälgen. Men jag upplever fortf fälgen krokig... Detta med carbon har jag inte några erfarenheter av innan så är det någon som kan svara på hur känslig en fälg är för denna typ av skevhet? Eller det är lugnt & man kan sluta nojja?
- Vet att det brukar vara si & så med garantier på hjul men i detta läge känns det som att detta kan bero på en tillverkningsmiss med tanke på nipplen... Eller vad tycker panelen?
Film på hjulet innan ja släppt på ekerspänningen.