Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dumt..... ?Fick 7 skruvar och en fin titanplatta i min klöv. Nu ett drygt år senare ska jag testa att knö ner den i en slalompjäxa. Det blir spännande.
Usch, det låter obehagligt men tack för svaret. Krya på dig!Lite uppdatering om någon är intresserad: totalt 7,5v med gips. Ingen ortos utan kommande 6 veckor ska jag belasta häl och "använda" framfoten men inte belasta på den. Svullen fortfarande och några dagar efter avgipsning är det fortfarande högläge som gäller om den inte ska svullna upp ordentligt. Öm i foten samt att den är ca 6-8mm längre än andra foten. Kommer att bli en riktigt lång resa det här! Får cykla försiktigt om jag får ner foten i någon cykelsko ?
Och som svar till dig @SocialGimp , går inte riktigt att förebygga. Är en liten men väldigt elak fraktur som uppstår genom kraftig slitning i sidled, saker uppifrån (stämpling i fotboll tex) eller fall där man landar med sträckt ben på tårna. Eller när man panikbromsar med sträckt ben och krockar om jag fattat det rätt..
Usch, det låter obehagligt men tack för svaret. Krya på dig!
Hej Hittade denna tråd när jag sökte Lisfranc o har tacksamt läst om era erfarenheter. Jag är själv mitt uppe i detta. Fick konstaterat Lisfranc o har opererar med skruv o plattor, gips i totalt 8 veckor( 3 veckor kvar) Detta är en pärs då jag är van att både springa, cykla o träna 4-7 dagar i veckan. Jag skulle gärna höra mer om eran rehablitering nu när de gått ett tag? Går de att bli helt bra eller har ni fortsatt svullnader o värk? Läkaren sa till mig att vänta mig 1 års rehab innan jag kan ta mina första löpsteg?Lite uppdatering om någon är intresserad: totalt 7,5v med gips. Ingen ortos utan kommande 6 veckor ska jag belasta häl och "använda" framfoten men inte belasta på den. Svullen fortfarande och några dagar efter avgipsning är det fortfarande högläge som gäller om den inte ska svullna upp ordentligt. Öm i foten samt att den är ca 6-8mm längre än andra foten. Kommer att bli en riktigt lång resa det här! Får cykla försiktigt om jag får ner foten i någon cykelsko ?
Och som svar till dig @SocialGimp , går inte riktigt att förebygga. Är en liten men väldigt elak fraktur som uppstår genom kraftig slitning i sidled, saker uppifrån (stämpling i fotboll tex) eller fall där man landar med sträckt ben på tårna. Eller när man panikbromsar med sträckt ben och krockar om jag fattat det rätt..

Hej Hittade denna tråd när jag sökte Lisfranc o har tacksamt läst om era erfarenheter. Jag är själv mitt uppe i detta. Fick konstaterat Lisfranc o har opererar med skruv o plattor, gips i totalt 8 veckor( 3 veckor kvar) Detta är en pärs då jag är van att både springa, cykla o träna 4-7 dagar i veckan. Jag skulle gärna höra mer om eran rehablitering nu när de gått ett tag? Går de att bli helt bra eller har ni fortsatt svullnader o värk? Läkaren sa till mig att vänta mig 1 års rehab innan jag kan ta mina första löpsteg?

Var noga med att rehabilitera ordentligt, jag slarvade och det blev så klart inte bra. Stelt och problem med balansen på ojämnt underlag. När jag går och står mkt så svullnar foten upp.Hej, tack för information. Jag fått Lisfranc fraktur grad 2 med 4 frakturer I metatarsala ben. Snubblade, var utomlands då. Fick först gipsstövel. Därefter var opererat 2 veckor efter skadan. Nu är 8 veckor med gipsstövel utan belastning. Snart blir det kontroll röntgen och vidare rehab, OTA.
Hej, tack för återkoppling. Nu var jag på röntgen och kan börja rehabilitera, succesivt belasta foten. Såret efter operation tyvärr inte läckt än. Trots att det har gått 7 veckor efter operation.Var noga med att rehabilitera ordentligt, jag slarvade och det blev så klart inte bra. Stelt och problem med balansen på ojämnt underlag. När jag går och står mkt så svullnar foten upp.![]()
Instämmer, vill minnas att jag fick infektion och antibiotika någon månad efter andra operationen. Kolla med läkaren.du bör nog kontakta din läkare och fråga om en antibiotikakur. det ligger stygn och metaller därinne, och i dessa kan visst zombieartade hudbakterier småtrivas utan att det blir riktig infektion. har fått förklarat att typiskt tecken att såret inte läker.
Tack för information. Vill fråga om rehab. Jag fick rekommendation om att använda skor med inlägg från morgon till kväll samt kompression. Men samtidigt det går inte att göra övningar med skorna på, det går inte att röra foten, tårna i skorna. Hur har ni gjort? Tack på förhand!du bör nog kontakta din läkare och fråga om en antibiotikakur. det ligger stygn och metaller därinne, och i dessa kan visst zombieartade hudbakterier småtrivas utan att det blir riktig infektion. har fått förklarat att typiskt tecken att såret inte läker.
Fick du en innersula anpassad efter foten?Tack för information. Vill fråga om rehab. Jag fick rekommendation om att använda skor med inlägg från morgon till kväll samt kompression. Men samtidigt det går inte att göra övningar med skorna på, det går inte att röra foten, tårna i skorna. Hur har ni gjort? Tack på förhand!![]()
Fick formpassade ilägg i kolfiber först men de funkade inte. Sen testade jag sulorna från jula efter tipset här och kör fortfarande med dom. Tror inte jag kommer kunna gå utan ilägg i skor igenjag köpte medan jag väntade på operation röda iläggssulor för 99 spänn på jula. ortopeden var nöjd och jag också, så det blev inga gjutna.
i övrigt gick jag under träningsfasen med spd cykelskor hela dagarna alltså inte för cykling, utan för att få till stel sula. giro republic knit inomhus. hur sköna som helst, och höll svullnaden borta.
Hej, vill fråga angående andra operation för skruvborttagning. Har du gjort den eller fick du ha kvar skruvar i foten. Är redan orolig för en ny operation. Det är som att börja från början. Blir det igen sedan ingen belastning, ortos osv...Fick formpassade ilägg i kolfiber först men de funkade inte. Sen testade jag sulorna från jula efter tipset här och kör fortfarande med dom. Tror inte jag kommer kunna gå utan ilägg i skor igen
Efter gipset så tränade jag även med ilägg
Tack!i mitt fall har efter fem år åtminstone två av tre plattor gått av, liksom ett antal skruvar. ändå ingen längtan att ta bort dem. trots att man lär få belasta fullt efter ett sådant ingrepp.
en olägenhet är att det blir viss trängsel i slalompjäxor, men ändå mycket nöjd totalt sett.
.
Visa bilaga 734105