Brutit ben i handen, vad nu?

Har precis börjat cykla denna sommar, kör en modern mtb på gravel/lvg( ska köpa en ordentlig cykel när något kul kommer på rea)

Men nuu har klantigheten varit framme och jag brutit handen(orelaterat till cykling). De har gipsat ihop samtliga fingrar förutom tummen på höger arm hela vägen ner till armbågen.

Detta resulterade som sagt va gips i 3 veckor och sjukskrivning i 4 veckor.

Nu står man ju inför ett val.

1) skaffa en trainer o Zwift för att inte gå ner sig allt för hårt genom att inte göra något kul.

2) vila hela perioden och bara ta det lugnt.

Vad hade ni gjort?

Har precis börjat cykla denna sommar, kör en modern mtb på gravel/lvg( ska köpa en ordentlig cykel när något kul kommer på rea)

Men nuu har klantigheten varit framme och jag brutit handen(orelaterat till cykling). De har gipsat ihop samtliga fingrar förutom tummen på höger arm hela vägen ner till armbågen.

Detta resulterade som sagt va gips i 3 veckor och sjukskrivning i 4 veckor.

Nu står man ju inför ett val.

1) skaffa en trainer o Zwift för att inte gå ner sig allt för hårt genom att inte göra något kul.

2) vila hela perioden och bara ta det lugnt.

Vad hade ni gjort?
Trainer och Zwift bör man passa sig för då det kan vara en inkörsport till landsvägscykling med alla utgifter det innebär.

För tre veckor är det inte värt att skaffa trainer. Du hinner knappt komma igång. Ska du däremot köra under vintern är det lika bra att skaffa en trainer som någon annan skrev. Många köper trainer utan att använda dem, så tänk igenom saken ett par varv först.

I övrigt gällande motivation osv så har du ju fortfarande viktnedgången att fokusera på. Den handlar ytterst lite om träning utan mest om ätande (eller rättare sagt upphörande av att äta dåligt/för mycket). Utan cykling etc är nog största faran att komma in i dåliga vanor med maten och så går vikten åt fel håll. Där har du något att fokusera på - tre veckor går fort!

I mitt huvud låter det som stor risk att sitta o trampa med lite skev position med ena armen ur spel. Ut o spring lite?
Jag inledde min Zwift-karriär med att cykla med vänster arm i mitella i två månader. Inga problem även om det inte var direkt optimalt.

Edit: såklart anekdotiskt och då är det så ?

Fokusera du på läkning, så den blir bra. Promenader låter bra - liksom litet vad kroppen är byggd för - särskilt som du har tankar åt viktminskning också. ...Det är väl annorlunda nu, men jag har obehagliga minnen av svett under gips.

Jag hade båda händerna gipsade i våras. Kunde inte göra mycket mer än att kolla på youtube och äta. Gick upp 6 kilo på en månad. Gå promenader och håll dig undan från pasta/ris/bröd/alkohol så blir det nog bra. Min kondis kom tillbaka efter en månad normal cykling men då var jag borta hela Maj/Juni.

Jag hade inte gips, men hade nyligen trasig arm och kunde inte (och/eller "fick inte") cykla utomhus på tre månader. För den tiden är jag i alla fall personligen väldigt glad att jag skaffade min första trainer och kunde hålla igång ordentligt, oavsett om den bara kommer samla damm nu eller inte.

Men för tre veckor hade jag kanske bara hade bitit ihop och satsat på snabba promenader i stället. Kanske :-)

Tillbaka
Topp