bryta en shimano kedja?

mickem

Ny medlem
bryta en shimano kedja?
Hopp, kommer man väl låta som en idi0t som vanligt...

men men,

I "manualen" till min nya fina shimano kejda står det minsann att man absolut inte får bryta den (och gissningsvis min gammla kedja) på en "End pin" eller en "Reinforced Connection pin".

Sen finns en fin bild där de ritar ut: En kedja med en "End pin", end "link pin" och en "Reinforced connection pin", men hur vet jag vilka som är vilka? På bilden är Endpinenn vit, Link har en vit cirkel, och den sista har en svart cirkel, men ser ju inte rikrigt ut så i verkligheten.

Som jag fattar det är "reinforced connection pin" den man "sätter ihop kedjan med från början, men jag vet ju inte vart den sitter...
På temat "End pin" så hitta jag en "pinne" som inte hade en cirkel på sig på kedjan som det teoretiskt sätt skulle kunna vara, men känns som man kanske skall fråga innan man pajar sin kedja...

// MickeM

bryta en shimano kedja?
Ok, gör ren kedjan, den pinne som inte ser ut som de andra ska du inte ta ut när du bryter kedjan, har du brutit den en eller flera gånger syns det, om kedjan är tillräckligt ren, och då ska du inte bryta kedjan där.

Per

bryta en shimano kedja?
mickem skrev:
-------------------------------------------------------
> Oki, men man an plocka valfri av de "vanliga
> pinnarna" alså ?

Japp.

Men du bör ha en Shimano monteringsnit eller ett SRAM/annat kedjelås att sätta dit efterår. Trycker man ihop kedjan med samma nit igen är sannolikheten för ett kedjebrott väldigt hög.

bryta en shimano kedja?
Sannolikheten för kedjebrott om man nitar ihop kedjan med "begagnad" nit är överhängande! Drog av kedjan fyra gånger pga. det...

bryta en shimano kedja?
skulle montera på SRAM kedjelås (var därför den skulle isär) så det är nog lungt... ville ju bara inte ta isär den på fel ställe...

// MickeM

bryta en shimano kedja?
Vidare är det en klar fördel o INTE ha ett kedjelås från KMC, gjorde den tabben o efter knappa 5 timar i skogen gick den länken åt helvete så där stod man 4 km hemifrån utan kedja, roligare saker har man ju varit med om...

bryta en shimano kedja?
Den där "udda" länken är väl den som man tar bort när man ska montera av kedjan och sen ersätter med en ny pinne?
Och den måste man väl kunna ta bort vid montering av sram kedjelås???

bryta en shimano kedja?
Har använt kedjelås från KMC utan problem. Man måste bara se till att få fast dom ordentligt! Sen går dom ju iofs inte att ta isär vilket är en klar miss...

bryta en shimano kedja?
orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> Vidare är det en klar fördel o INTE ha ett
> kedjelås från KMC, gjorde den tabben o efter
> knappa 5 timar i skogen gick den länken åt helvete
> så där stod man 4 km hemifrån utan kedja, roligare
> saker har man ju varit med om...

Ja, som att tappa kedjelåset på endurocykeln 5-6 kilometer ut i skogen, 25 grader sommarvärme. full enduromundering 100 kilo motorcykel att mer eller mindre släpa hem i lerspåren... och sen fösöka ta en genväg (senväg)över ett kärr, Motorcykel säljes! billig vid snabb affär! HÄMTAS.

Tillbaka
Topp