BST vs Finnmarken

Gubben

Ny medlem
BST vs Finnmarken
Efter att ha kört årets BST för första gången undrar jag nu hur pass mycket jobbigare Finnmarksturen är, om man nu skulle våga sig på den också. Det finns väl många som har erfarenhet av båda

BST vs Finnmarken
Hej,

Cyklade FMT för första gången i höstas och BST för första gången nu i våras.

Jag tycker FMT var jobbigare av ett par olika anledningar. Det är ytterligare 400 höjdmeter som skall avverkas och den är 12km längre. Dessutom tyckte jag att BST innehöll betydligt finare natur och roligare cykling, FMT innehöll antingen steniga stigar eller långa grusvägar i ingemansland. BST var ett nöje att cykla och jag kommer garanterat cykla den många fler gånger, FMT kommer jag cykla igen men bara för att det är just FMT...

Senast redigerad av en moderator:
BST vs Finnmarken
Tja...

FMT har en massa grusväg. Mer grusväg än BST.

Samtidigt har FMT mer stig och definitivt mer teknisk stig. På gott och ont.

Naturen är vacker i båda loppen, jag som bor i Ludvika tycker mer om bokskogarna på BST för det är något helt annat.

Men vad som inget lopp slår FMT på är publikfesten utefter banan - den är otrolig och säkerligen helt unik för Sverige.

Bergslagen heter inte så för intet, här är bergigt och därmed en massa höjdmetrar innan man är i mål, men ingen backe är oövervinlig om man spar på krutet. Det finns flera fina motlut, ett direkt efter starten. Ett innan Skattlösberg som sugen musten ur en. En till mellan Skattlösberg och Ljungåsen, till Ljungåsen är det sen uppför hela tiden. Den längsta backen i tid räknat. Sen beryktade Galgbacken följd av Krabobacken.

FMT är MTB's motsvarighet till Vasaloppet - fortfarande.

BST vs Finnmarken
FMT verkar att vara en jobbig rackare. Man ska kanske ta sig en riktig funderare innan man bestämmer sig för att köra. Man är ingen elit precis så hamnar man bland de femtio sista i spåret,då kanske publiken och folkfesten tagit slut.

BST vs Finnmarken
Kör för fan..Jag är inte heller elit..Det är folkfest även om man kör på 8 timmar..Iofs säger jag alltid aldrig mer.Men ändå står man på startlinjen å¨ret efter igen=)

BST vs Finnmarken
Får kalla kårar när man hör Ljungåsen, den backen tog ju aldrig slut!, eller Galgbacken som var en seg rackare. Har också kört båda och kan bara stämma in det ovan skrivna, mer stök, mer stigningar (fanns det någon riktig stigning på BST?), dessutom får man inget gratis sista 15km på FMT, BST var iofs stig sista biten också fast rätt snällt. Man borde ha lärt sig fast i år är det väl risk för start igen..

BST vs Finnmarken
Backarna på FMT går till himlen! Körde FMT 2002 men hade tränat för lite i backar.

Jag ryser fortfarande när jag hör namnet "Galgbacken", fy f-n vilket seg rackare!! I år skall jag dock vara bättre förberedd. Skall köra under 5h. Trodde jag hade koll på läget förra gången men sen dök ju Krabobacken upp.... puh!, den slukade 3-4 minuter för mycket!

Härlig folkfest, KÖR!

BST vs Finnmarken
Klart du skall köra FMT!!! Den är bara "ett måste". En enorm folkfest i skogarna. (Vasaloppet kan slänga sig i backen - där är ingen folkfest överhuvudtaget!!! Ryser vid blotta tanken på förra årets stakande)

FMT kontra BST... Har kört båda varje år sen -99. Två olika lopp - helt klart. Visst finns det backar i Ludvikaskogarna. Tog du dig runt BST i år lär det dock inte vara nåra problem med FMT. Ta det bara lugnt i ditt eget tempo så är det nemas problemas.

Ses!

BST vs Finnmarken
FMT har nåt speciellt omkring sig som inte finns någon annanstans.
Körde mitt första FMT tillika MTB-tävling -97. Enda året det regnat.
Tror inte jag varit så trött i hela mitt liv som då.
Ändå är det lika kul varje år.
Alla borde köra FMT.
FMT har jämnare fördelning på backarna än BST och det börjar direkt,
utan transportsträckor.
Tveka inte att köra. Banan, folket, naturen...allt.

Nilebiker

Tillbaka
Topp