Buckliga ramar, vad tål de nuförtiden

glitch

Aktiv medlem
Funderade på en Canyon, läste på ett tyskt MTB forum om åtskilliga fall där cykeln vält från stillastående och fått rejäla bucklor i rören pga. reglage som slagit i. Kom att tänka på Arons ESX som fick rejäla bulor (i och för sig droppade den 3m till träd utan Aron) och började fundera på hur stort det här problemet är eller om det är en Canyon grej?

I jakten på lättare och lättare ramar blir ju rören självklart tunnare men hur pass stort problem är det egentligen med lättbucklade ramar? Går ramen av brukar ju garantin ofta täcka det men en bucklig ram anses ju oftast inte vara förbrukad.
Vad har ni för erfarenheter av bucklig alu?

Varför skulle just Canyon ha sämre kvalitet?
Jag har lackskador på min Giant XTC efter vurpa + bromsreglage.

Styre med rise är en bra lösning.

/Adam

Min Scott Elite fick en rejäl buckla efter att ha vält mot en ledstång på pendeltåget. Det är ju ölburkstjocklek på rören helt enkelt.

Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför skulle just Canyon ha sämre kvalitet?
> Jag har lackskador på min Giant XTC efter vurpa +
> bromsreglage.
>
> Styre med rise är en bra lösning.
>
>
> /Adam

Fråga inte mig, men om man läser ett x-antal trådar som tar upp problemet och dessutom har sett en sådan ram bucklas börjar man ju undra.
Lackskador är en sak, bucklor en annan.

/C

Det är väl för att de håller på och reducerar rören. Visst, spänningarna fördelas bättre över hela ramen - och den blir dessutom lättare, men det är ju högst otrevligt att cykla omkring med en bucklig ram...

Jag tror rädslan är överdriven. Jag har faktiskt aldrig sett en ram som pajat i anslutning till en äldre buckla. Däremot har jag sett obucklade och bucklade ramar spricka i anslutning till svetsar..

Bucklor som bara bucklar in utan att det uppstår en "kratervall" runt bucklan är i princip harmlösa. Det beror lite på vart de sitter i förhållande till svetsfogar och sådant också.

Fan vet om jag kan förklara alls, men jag gör ett försök:

En rörramsbyggande dragrace-idiot (bokstavligen...) jag snackade med om just bucklor i rör ansåg att en buckla som inte är djupare än 25% av diametern (vid de dimensioner vi snackar om här) och inte bredare än hela diametern inte var så mycket att bry sig om så länge konstruktionen hade normala konstruktionsmarginaler. Han hade inga bevis för sina teorier, men med tanke på hur buckliga hans diverse hembyggda rörramar för nöjesbruk var så höll hans resonemang hyfsat imho.

bruce skrev:
> Vad tålde de förr i tiden? Finns det ngr
> intressanta mätningar/jmf gjorda?

Förr var det bara att räta ut stålet igen ;)

/C

Ojojoj, det kanske är dags att leta upp 42Hz/Harris gamla bild på Azonicen som trillade omkull vid en stilla fotosession... :-O

Stenar, träd och andra hårda objekt i naturen kan inte läsa, alltså spelar det ingen roll om det står Canyon, Azonic eller Marin på cykeln när den bekantar sig med dylika föremål. ;-)

/Leo

Kan meddela att jag efter läst tråden om greppunkter i baknavet sprang ner i källarn o skulle se hur många mitt nav har, upptäckte en buckla i "övrekedjestaget" (osäker på namn men staget som går upp mot dämparn)... Totalt jävla mörker...

Har mejlat Tony på scott sverige, får se vad han säger.

... har förövrigt 18 greppunkter på navet.

Jag drog en buckla mitt ovanpå överröret på min ransom häromveckan. Jag blev jätteglad.

Mest kosmetiskt som tur är... hoppas jag...

Vältbucklor är väll ingenting....

Jag klämde en buckla alldeles själv när jag spände fast min racer på ett takställ när vi skulle upp till Siljan-Runt.

Jag hade aldrig spänt fast en hoj stående på ett takräcke förrut och visste inte riktigt hur hårt man skulle dra åt (klämman funkade ung. som ett snabblås, man förskruvade och sen klämde till)

Sen när vi kommer upp och jag lyfter ner hojen känner jag att jag fått två fördjupningar nere på diagonalröret.

Dom är så små och grunda så dom syns inte med blotta ögat, men dom känns och jag vet att dom finns där.

Jag kände mej jätteduktig just då.....

Senast ändrad:
Men då frågar jag mig, hur är kolfiber i jämförelse när det gäller smällar från sidan som t.ex. om cykeln välter sidled? Det bucklas ju inte. Känns som det borde tåla den typen av påfrestningar bättre?

Gick att beställa hem endast nytt sittstag!
Jag vet inte vad det kostar än dock.
vet inte om jag vågar använda den som det är nu, vill ju inte förtöra mer.
Eller vad tror ni?
Är det så illa som det ser ut?

Bilagor

• PICT0160.JPG
    PICT0160.JPG
    92.6 KB · Besök: 36
  • PICT0161.JPG
    PICT0161.JPG
    107.4 KB · Besök: 25
  • PICT0163.JPG
    PICT0163.JPG
    101.1 KB · Besök: 28
Obo skrev:
> Är det så illa som det ser ut?

Vad är det värsta som kan hända, liksom?

Visst är den försvagad rätt rejält, men det skulle inte förvåna mig om det håller i flera år. Om du inte kör slope-style med den. :D

Blir inga stora krafter på kedjestagen, inbillar jag mig.

Skräpcyklar!
Pansargåsen och jag har slagit i backen hårt så många gånger (i snitt en gång/tur) att den borde vara lika bucklig som jag, det är den inte :)

En stigcyklar -> AM-ram som inte tål misshandel ger jag inte mycket för

Fjärdebrunn skrev:
> Skräpcyklar!
> Pansargåsen och jag har slagit i backen hårt så
> många gånger (i snitt en gång/tur) att den
> borde vara lika bucklig som jag, det är den inte
> :)
>
> En stigcyklar -> AM-ram som inte tål misshandel
> ger jag inte mycket för

Det är ju det jag menar. En sån där Ransom ser ju grymt överbyggd ut men de där stagen såg inte bra ut alls. Usch, dumma psykklar! Vilken ångest med den bucklan.

/C

Cuprinol skrev:
> Obo;
>
> Är det en Ransom 30 du bucklat där?

Japp det är det.
Blir till och byta ut (staget) när mer lojter faller in i kassan.
jag var ute på den igår märktes ingen skillnad o det har inte blitt värre men sen så körde jag bara i 165mm läget.

Annars är jag grymmt nöjd med cykeln väldigt mångsidig o stabil tålt ett bra antal vurpor med.
Tråkigt att vissa tycker det är en skräphoj

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp