Budget gaffel med vettigt A-C mått (Boxxer nu & 535mm)

Morfum

Ny medlem
Tjena.
Går ju som bekant att bygga mig en mer eller mindre "allt i allo hojj" för stig, grusväg osv av min SC Bullit. Den kommer även tjäna som draghäst åt grabben på alltifrån grusvägar till större slätare stigar som vi har i motionsspåren uppe på XC-center här i Ulricehamn.
Min boxxer har efter lite googlande ett A-C mått på 535mm i 178mm läget vilet är väldigt bekvämt. Iom att det är u-turn så går den sänka till 150mm men gillar lite mer släcker stil samt lite mer flack vinkel.
Dock är den ju tung, lite över 3kg och dubbelkronat känns inte riktigt rätt i det läget. Såååå, om jag nu ska lägga en liten slant på en gaffel, vad ska jag spana på som gör att jag får en liknande geo?

Beggat eller nytt spelar mindre roll. Pengar spelar mer roll =)
Måste tyvärr dra ner på mitt antal cyklar nu så har inte plats för Ht, Lvg, Freeride/Dh samt dirt. Har redan gjort mig av med 3 andra cyklar och kan tänka mig att ha en Am/Xc/bushojj (heldämpad) samt en LVG. Resten kommer ryka (eller magasineras) tyvärr men så är väl livet ibland. =)

Då jag är kass på det här med dämpare så mottager jag gärna tips på vadjag ska kolla efter, har en 100mm luftgaffel som inte fungerar alls ihop med bulliten.. eller ja, kan ju testa ett par turer då det säkert är en vanesak men..
kommer behålla boxxern då den inte är värd mer än ett par öl samt så ska jag renovera den och ha den till liftåkning är planen, det är inte så mycket dock haha..

Senast ändrad:
+1 på Sektor. Det verkar dock lite lurigt att hitta den med 20 mm axel som du väl har nu (går ditt framnav att bygga om blir det enklare)

Vill du komma ännu billigare undan måste det väl finnas gott om lagom inkörda gamla Zocchis i gömmorna. En 66SL borde vara en liten smula lättare än Boxxern i alla fall.

/Johan

RS Lyrik 160mm ligger på 545 mm och borde vara helt ok, väger ca 2,4kg. Borde gå att hitta beggat ibland..

Tillbaka
Topp