Budget MTB-hardtail, genomgång av postorder.

haljo

Medlem
Under ett par veckor har jag kollat extremt mycket på nätet efter en prisvärd MTB hardtail i 10-12000 kr klassen. Tidigare hade jag inte nöjt mig med detta, men nu med andra feta husutgifter och träning som till 99% går ut på attt ha kul, få motion och ffa ha prylar som fungerar (tidsbrist!)känns det överdrivet att bränna runt på en carboncykel med XTR för 20000+ kr. Jag har här även tagit hänsyn till min egen fitnessnivå som jag ofta tänker är vad den en gång varit, men så är inte fallet. Med andra ord:

-Jag vill kunna ha en tillräckligt bra cykel för att inte irritera mig på den. Ett bra och roligt motionsverktyg som är tillräckligt lätt för att kunna bränna på lite.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ämnet går då snabbt och oundvikligen in på våra kära fultyskar av vilka vissa nu är så vanliga och beprövade att de nog kan kallas fintyskar.

Generellt när man kikar runt så finner man att när man hittar en cykel med den växelgrupp/vevparti man vill ha, så är dämparen nedgraderad, eller hjulen, eller både och och vice versa.

Radon:
Bike discount säljer Radon ZR Race 6.0 0ch 7.0 för förmånliga priser. Race face evolve sterling vevparti på 6.0 har dock fått urusla recensioner. Om man kan tänka sig att uppgradera detta själv (eller har ett gammalt vevparti liggande) så är det dock intressant. Snyggare ramar i år. Svart eller vitt. En smaksak också. Radon zr race 7.0 på hemsidan mycket lik spec som Canyon, grand canyon 7.0

Focus:
Wiggle säljer Blackforest 4.0 med XT (!) billigt, men har sämre hjul, dämpare och bromsar jmf med t ex Canyon. De använder även egna concept SL nav som jag inte vet kvaliteten på, men det är ju kanske en varningssignal. Å andra sidan finns det recensioner som vittnar om att köpare direkt har fått ett nytt hjulpar om det strulat. Verkar vara bra kundservice! Ingen egen erfarenhet. De hävdar att vikten skall vara kring 11 kg på den specen men det finns recensioner som säger att den snarast väger mellan 12-13 kg... för den som inte bryr sig så mycket om vikten så är detta ett bra köp! Mycket pengar kvar för uppgraderingar om man har en budget på ca 12000. Cykeln är rätt snygg tycker jag. Blåvit. Kostar ca 9000...

Ghost:

Chainreactioncycles. Generellt sämre spec och tyngre geometri jmf med cube, focus, canyon och radon. Även här kan spec skilja sig från fall till fall på samma modell. Har dock aldrig cyklat Ghost. Kanske den har andra kvaliteter? Kan inte riktigt utvärdera den.

Cube:
Bäst priser på chainreactioncycles. Det är ffa här som det blir tydligt att när man t ex har lagt till en Foxdämpare så blir vevpartiet t ex deore. Men modellen LTD race är ju sannolikt ett guldköp för den som har ett XT-vevparti liggandes i garaget och kanske t om ett par finare hjul hemma. De kör nästan genomgående med XT bakväxel. Med lite tur kan man på hemsidan hitta rea på 2010 års modeller för fantastiska priser. Den modell av Cube som jag tycker ser mest intressant ut är reaction team. Ett bra köp om man hittar den till rätt pris.

Det finns en stor baksida med chainreactioncycles som jag har fått aggressionsutbrott på. De kör med lockpriser. Dels så ändrar de priserna mycket ofta. Därför bör man bevaka den cykel man är intresserad av i minst en vecka. Tror faktiskt på allvar att reapriserna styrs med slumpgenerator, om man bortser från när de säljer ut fjolårets modeller. Vet inte om någon annan har samma erfarenhet? Men det mest irriterande är att så fort man har bestämt sig och därmed loggar in, så vips höjs priset! WTH? Jag har skrivit till dem om detta men de svarar inte...

Canyon:
Ooof. När det kokar ner till postorder så är det ju viktigt med bra recensioner om man inte har möjlighet att provcykla. Detta har canyon. Överlag bra ramar och på något vis har de lyckats få till en funktionsmässigt- och kvalitetsmässigt bättre spec jmf med konkurrenterna. För under 10000 får man t ex canyon grand canyon al 6.0 med crossridehjul, reba dämpare med en vikt kring 11kg. Men canyon, 8 veckors leveranstid just nu...? Det är ju sjukt illa, kan förstås variera längre fram i tiden.

Går man upp till 12000 så får man grand canyon 7.0 med SRAM x9, avid elixir 3 bromsar, SID RLT dämpare, crossridehjul och en vikt under 11kg. Dämparpump ingår. Det finns en trygghet i att canyon även finns i sverige.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Domslut:

Prisklass ca 10000:För den som absolut vill ha en ny cykel i denna prisklass är Canyon det bästa köpet överlag. I min värld är de de enda cyklarna som man inte känner att man måste uppgradera någon av delarna direkt. För en budget på 10000 så måste grand canyon al 6.0 vara det absolut bästa köpet. Ffa om man inte har några reservdelar liggandes. Den slaktade konkurrensen i samma prisklass enligt ett av testerna. Och det låter väl bra? Denna hade jag beställt direkt, men just nu är det mycket lång leveranstid. Man får snällt vänta med att cykla i hela 8 veckor!

Har du ett bättre vevparti liggandes och inte vill vänta hela sommaren (duh): köp Radon ZR race 6.0 från bike discount! Med dagens valutakurs: 8600 kr + frakt ca 300kr! XT-nav, Formula rx bromsar, reba gaffel. Éller beställ ett vevparti samtidigt från samma hemsida.

Om du har ett par bromsar och en finare gaffel hemma eller helt enkelt skiter i att dämparen är en recon SL silver: Köp focus black forest 4.0 XT från Wiggle.

Prisklass ca 12000: Grand canyon 7.0 är det bästa köpet enligt mig. Radon zr race 7.0 som närmaste konkurrent. Kanske skulle Cube reaction team också vara ett alternativ med Fox-dämpare och remote lock-out. Avgörandet faller mest på canyons fantastiska rykte som ramtillverkare. Canyon har ju också en mycket noggrann storleksväljare på hemsidan! Liten risk att det blir helt fel där.

Vill man hojja för motion och kul samt ev ställa upp i något långlopp på kul så är ju 12000 en helt ok prisbild för en cykel under 11kg med kvalitetskomponenter. Jag tycker i alla fall att de allra flesta av oss då har en tillräckligt bra cykel för att inte ens behöva fundera om den sätter gränserna, och det är viktigt!

Men...en sak till. Om man har 10000-12000 i budget så kan det även finnas mycket intressanta objekt på begagnatmarknaden.

Senast ändrad:
Prisändringar hos CRC kan även bero på att du bytt landsinställningen (styr moms), klurigt de första gångerna det händer.

Rose? On-one?

Ja, det funderade jag också på. De första gångerna det hände var det däremot så att själva rea % ändrades så fort jag loggade in.

Har kollat lite snabbt på Rose, men inte satt mig in i dem helt. On-One känner jag inte till. Du kanske kan utveckla? Ju fler jämförelser, desto bättre.

Tillägg till tidigare: SLX vevparti för 99 euro inkl vevlager. XT för ca 130 euro på bike discount. T ex Radon ZR race 6.0 med SLX vevparti, fortfarande under 10000:- (möjligt att jag svamlar lite här för jag vet inte om det är kompatibelt med övriga komponenter, men jag tror det.)

haljo:
Vilken hoj lutar det åt för din del då? Är sugen på att köpa en hoj i samma prisklass jag också. Kan tillägga att jag är nybörjare på cykel. Du verkar ha koll på läget så tråden är högintressant.

De jag kikat på själv är de du redan nämnt. Grand Canyon AL 6.0, men den har så otroligt lång leveranstid. Tittar istället på Radon Team ZR 7,0 och Radon ZR Race 6,0. Vilken av Radon-hojarna skulle du valt?

Mvh
Pär

Varför byta vevparti? Det är väl bara att köra tills det rasar. Förutom vikt och möjligtvis lite växlingsprestanda (men iaf jag växlar nästan aldrig fram ändå) är det ju ingen märkbar skillnad på XTR och Deore.

Skillnaden på en Recon sl och en Reba är väl också i princip bara vikt? Recon har väl Moco-dämpning precis som reban. Möjligtvis om den skulle ha RLT istället för RL att det blir större skillnad, då har man lite fler inställningsmöjligheter.

Ska man dessutom bara cykla på kul kanske en wannabe-xc-racesvettohoj känns lite onödigt, jag tror många skulle ha roligare på en lite mer avslappnad hardtail med kanske 120-130mm slag av den typ som brukar rulla i Götet. I Storbritannien är det riktigt stort med trail-ht nuförtiden, t.ex. on-one, genesis, ragley osv. I mitt tycke en roligare och mer användbar cykel, även när det börjar bli lite stökigare eller luta nerför.

Jag hade det lugnt på jobbet så jag hann fixa en liten tabell som förhoppningsvis gör det lätt att jämföra komponenterna mellan de fyra hojar jag själv (och delvis trådskaparen) är mest intresserad av.

De verkar rätt jämna komponentmässigt? Se själva. Radonhojarna verkar stå sig rätt bra mot Rose och Canyon som bägge fått väldigt bra testresultat i tyska tester. Är Rose och Canyon så pass mycket bättre att det är värt att vänta 5 respektive 9 veckor mot Radoncyklarnas 2 veckors leveranstid?

Tacksam för svar!

Jag skickar gärna exceldokumentet jag gjort om någon vill ha. Skicka bara ett PM så löser vi det.

Mvh
Pär, förhoppningsvis snart ägare av en hardtailhoj

Länk till flickr där du kan se bilden större:
http://www.flickr.com/photos/63219067@N04/5751071390/in/photostream

Bilagor

• Hojar 2011 excelfil v3.jpg
    Hojar 2011 excelfil v3.jpg
    50.3 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
Halloj!

Fin tabell du lade upp.

Jag tror att det beror lite på. Raceramen har lite mer "snabb geometri" vilket inte nödvändigtvis alltid är en fördel. Mer framåtlutad sittställning är lite mer ansträngande och kan försvåra vid mer teknisk åkning. Men man får en sittställning som möjliggör bättre pedaltryck och det är ju egentligen bara en faktor om man vill tävla, hänga med snabba kompisar på grusväg eller helt enkelt gillar att pressa tider på grus/snabb stig när man kör själv. Jag skulle gissa att du kommer bli nöjd med teamramen! Rose såg ju också helt ok ut :-)

Av dessa cyklar hade jag valt 1.Canyon 2. Radon Race 6.0 (och kört tills/om vevarna pajar) 3. Radon team 7.0 4. Rose (egentligen mest bara för att jag inte har koll på dessa cyklar, de kanske är jättebra.)

Om budgeten tiilåter 12 000 så är kanske en canyon al 7.0 ett mycket bra alternativ. Tror det var två veckor leveranstid sist jag kollade. Då skulle jag i alla fall pejla av begagnatmarknaden först också. För 12 000 kan man med lite tur hitta en riktig guldcykel i bra skick, eller någon av de ovanstående och få 5-6000 över :-)

Även "marran" har en poäng med den längre slaglängden. Fundera lite på vad för typ av cykling som du/dina kompisar mest cyklar. Och vad de kör på för cyklar. Lika tråkigt som det är att cykla crosscountry fort på en downhillcykel kan det även vara att cykla med 100mm dämpare på en hardtail om kompisarna cyklar på heldämpade med 120-130 mm slaglängd. Men nu var iof hardtail det handlade om från början.

Senast ändrad:
Imponerande sammanställning.

När du håller på med tyskar borde väl http://www.poison-bikes.de/ få en chans också!

Tror de toppade testet "HT för €999" i Bike Magazin häromåret.

Överhuvudtaget; värt att kolla på de testerna för märken som inte slagit igenom här på Happy. Ex.vis. Felt, Carver (ej postorder dock), Bergamont, Bulls, Drössiger.

Poisonlänken var bra! Lithium Xi 29 Zoll

29" för 1199 euro. Och euron är ju ganska låg nu. 29 tummarna kommer kanske att helt ta över marknaden. Har faktiskt inte provat själv, men de som gjort det verkar inte så sugna på att gå tillbaka till 26"...

perperub skrev:
-------------------------------------------------------
> haljo:
> Vilken hoj lutar det åt för din del då? Är
> sugen på att köpa en hoj i samma prisklass jag
> också. Kan tillägga att jag är nybörjare på
> cykel. Du verkar ha koll på läget så tråden
> är högintressant.
>
> De jag kikat på själv är de du redan nämnt.
> Grand Canyon AL 6.0, men den har så otroligt
> lång leveranstid. Tittar istället på Radon Team
> ZR 7,0 och Radon ZR Race 6,0. Vilken av
> Radon-hojarna skulle du valt?
>
> Mvh
> Pär

Det blev faktiskt så att jag bestämde mig för en canyon al 6.0, men leveranstiden var för lång så då tittade jag på Radon race 7.0 (jag föredrar den pga geometrin framför teamramen, smaksak) och Canyon al 7.0 (den vita är ju snygg) som båda landar på ca 12000. Av dessa hade jag valt canyon för att de finns i sverige (ingår även dämparpump i köpet) Det dök då upp en begagnad Giant NRS comp (en heldämpad XC carbon som inte tillverkas längre) med finfina komponenter för ungefär samma peng och då slog jag till på den. Men...jag hade säkert haft roligt i skogen med samtliga dessa cyklar.

Ska bara sätta dit ett bredare riserstyre eftersom det blir skönare och lättare rent tekniskt att cykla med. Faktiskt en av de enklaste och billigaste prylarna att ändra på för att underlätta. Det gör grym skillnad (på alla canyons cyklar sitter det bredare riserstyren...smart!) På min cykel just nu sitter ett smalt, spikrakt carbonstyre. Det är inte att rekommendera i några andra fall än tävling om du frågar mig. Knappt ens då. Har tidigare även brutit av ett sådant styre under träning och det både gjorde ont och hade kunnat gå åt h-vete :-)

Hoppas att du blir nöjd med ditt begagnade fynd haljo! Låter riktigt schyst!

Själv har jag samma problem som du hade: Sjukt lång väntetid på GC 6.0 AL så jag kikar mot 7.0. Ska resa bort vecka 25 så det vore kul att hinna köra lite innan jag åker bor i 5 veckor. Funderar också på 8.0, men jag får nästan dra i handbromsen. Lägga 14000kr på sin första cykel utan att ha testat speciellt mycket innan...? Låter rätt galet då jag inte direkt badar i pengar.

Eller borde jag satsa på en GC 7.0:a och köpa hjälm, skor, kläder o.s.v. istället?

Det är inte lätt då det finns så många fina cyklar!

Senast ändrad:
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Imponerande sammanställning.
>
> När du håller på med tyskar borde väl
> http://www.poison-bikes.de/ få en chans också!
>
> Tror de toppade testet "HT för €999" i Bike
> Magazin häromåret.

Den var sanslöst prisvärd förra året, jag har för mig att FRM BOR XMD 388-hjulsetet ingick i 999 EUR-priset. Nu ser jag att man kan lägga till det för endast 130 EUR och FRM BOR XMD 333-hjulsetet för endast 170 EUR. Det gör onekligen att den hojen alltjämt är ett MYCKET intressant budgetalternativ.

Slog till på en Grand Canyon AL 6.0. Leveranstid stod idag vecka 24 istället för vecka 30. Jag tror att jag kommer att bli supernöjd!

Pär

Efter mycket funderande och surfande på diverse MTB sidor,(vilken jungel)
Beslutade mig slutligen för en Grand Canyon AL 7.0.
Bra ram, dämpare och samma växelgrupp rakt igenom blev avgörande. Har inte så stor erfarenhet av SRAM. Endast erfarenhet av shimano vilket jag haft både bra och dåliga erfarenheter av. Antar att det inte är någon större skillnad egentligen.

MP

Tillbaka
Topp