Budväska, vilken ska man ha

Selast

Ny medlem
Min gamla North Face budväska sjunger på sista versen och behöver ersättas. Jag står i valet och kvalet mellan en Chrome, Citizen 26L eller en Bagaboo Workhorse 34L. Dom är jämförbara i pris och storlek vad jag kan förstå. Är det någon som har någon personlig erfarenhet av den ena eller den andra som dom vill dela med sig av? All feedback mottages tacksamt.

Jag har en Chrome Citizen som jag har använt varje dag i över 3 år. Jag storhandlar allt med den, slänger sopsportering och allmänt misshandlar den med att släpa stora och tunga saker fastspänd i den. Den verkar i princip oförstörbar. Om jag hade köpt väska igen hade jag däremot valt en större (även om det går in förvånandsvärt stora grejer i en Citizen).

+1 på Chrome. Otroligt nöjd med min men jag önskar också att min var lite större, men så har jag bara Mini metro-modellen :)

Jag köpte nyligen en Timbuk2 Especial för jobbpendling. Tyvärr inte hunnit använda den ännu då cykeln behöver skruvas ihop först, men första intrycket gav en hög kvalitetskänsla i alla fall. Storleksmässigt är den kanske i underkant mot de du tittar på dock.

Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte nyligen en Timbuk2 Especial för
> jobbpendling. Tyvärr inte hunnit använda den
> ännu då cykeln behöver skruvas ihop först, men
> första intrycket gav en hög kvalitetskänsla i
> alla fall. Storleksmässigt är den kanske i
> underkant mot de du tittar på dock.

Jag har haft en sådan i ett år nu. Mycket skön och lagom stor till pendling med ombyte men med skor stående på jobbet. Reflexmaterialet på bandet i kanten av locket har lossnat där det böjs men i övrigt är den som ny. Varning dock för kardborren som man kan justera axelremmens vinkel med. Jag har fått noppor på ett par skjortor innan jag drog till det ordentligt med våld så att den verkligen är skyddad av det omkringliggande tyget.

har en citzen och en bagaboo, tycker då att bagaboon ä klart trevligare o klarar mer, men så kan man ju forma den rätt valfritt me tillbehör osv.

Min Bagaboo är lite drygt 2 år gammal och har använts nästan dagligen. Jag har inte så mycket att jämföra den med men den gör allt den ska och är bekväm och håller bra.

Använt en Timbuk2 classic i storlek M i ca 6 år nu, tycker att den fungerar bra. Får plats med dator plus skor plus prylar. De nya modellerna verkar ännu bättre, tråkiga färger däremot.

Har alltid kört med klassiskaTimbuk2, superbra och lagom med fack, skön och hundra procent vattentät. Har slitit ut en under alla år, håller mao hur länge som helst! Finns ju olika strl, själv kör jag s (alt xs om jag inte behöver så mycket grejer). Större obekvämt för lilla jag. Men vissa är ju större ;-)

båtbensbudet skrev:
> E ju otroligt mkt skönare med ryggsäck!

Nej! Oavsett hur massa luftspalter och hur jäkla cykelanpassad den är så och hur ergonomiskt rätt utifrån tex kön så är det bannemig svettigare och lätt obekvämare med rygga! Så den hänger så gott som oanvänd i hallen... Kanske också för att just den är enormt opraktiskt med 28 tusen fack där inget får plats, så köp aldrig Osprey...

Min ryggsäck har ett fack. Ett fack för lite i mitt tycke. Kanske är de svettigare, svårt att avgöra men de är garanterat skönare om man cyklar mkt med grejor som väger lite grann, i mitt tycke dårå.

+1 på budväska om man inte släpar på så mycket. Jag kör också en Timbuk2 small som hänger lite slappt över rumpan vilket är mycket luftigare än någon ryggsäck jag haft.

nisseson skrev:
> +1 på budväska om man inte släpar på så
> mycket. Jag kör också en Timbuk2 small som
> hänger lite slappt över rumpan vilket är mycket
> luftigare än någon ryggsäck jag haft.

App app! Hänger den på rumpan är det en man purse.

Var medvetna om att plastspännen bara håller i ett par år av hårt användande, sedan går de sönder. I och för sig finns de flesta spännena som reservdelar på mer välsorterade friluftsbutiker som Naturkompaniet, Addnature, Outnorth m.fl.

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +1 på budväska om man inte släpar på så
> > mycket. Jag kör också en Timbuk2 small som
> > hänger lite slappt över rumpan vilket är
> mycket
> > luftigare än någon ryggsäck jag haft.
>
> App app! Hänger den på rumpan är det en man
> purse.

Över rumpan inte . Men är det en man-purse likväl så får jag väl stå för min metrosexualitet. :-)

Gubbcyklist skrev:
> Var medvetna om att plastspännen bara håller i
> ett par år av hårt användande, sedan går de
> sönder. I och för sig finns de flesta spännena
> som reservdelar på mer välsorterade
> friluftsbutiker som Naturkompaniet, Addnature,
> Outnorth m.fl.

Vilka plastspännen?

Tror det är en Citizen jag har, har precis börjat använda den och den känns bättre och bättre. Tror det tar ett par dagars inkörning för att lära sig hur man ska packa och hur hårt man ska dra PR remmarna. Snygg är den i alla fall. :)

xyklisten skrev:
> Har en Timbuk2 som jag använt i nåt år, funkar
> alldeles utmärkt. Nu har jag dock skaffat en
> klassisk "sadelväska" från Carradice,
> http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=produ
> ct&under=range&product_id=35 .Mycket skönt att
> inte behöva ha någon väska på ryggen.

Får man ner en dator i en sån där?

Har en Bagaboo sedan något år och är nöjd.

Riktiga cyklister har minst ett brutet nyckelben och då kan det vara skönt att bara belasta rätt sida.

Niblet skrev:
> xyklisten skrev:
> -----
> > Har en Timbuk2 som jag använt i nåt år,
> funkar
> > alldeles utmärkt. Nu har jag dock skaffat en
> > klassisk "sadelväska" från Carradice,
> >
> http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=produ
>
> > ct&under=range&product_id=35 .Mycket skönt att
> > inte behöva ha någon väska på ryggen.
>
>
> Får man ner en dator i en sån där?

I denna går det in en dator + byxor, skjorta, handduk plus lite småsaker. För pendling till jobbet plus långturer funkar den utmärkt. Om jag ska gå och bära omkring med saker så är den inte helt optimal. Då tar jag heller min Timbuk2.

http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=product&under=range&url=sqrslim

Edit: det skulle ju vara en länk oxå

Senast ändrad:
Det bästa jag gjort för ryggen och komforten var att sluta använda mina Chromebudväskor och ryggsäckar och istället köra med styrväska. Så mycket bättre!

Gubbcyklist skrev:
> Var medvetna om att plastspännen bara håller i
> ett par år av hårt användande, sedan går de
> sönder. I och för sig finns de flesta spännena
> som reservdelar på mer välsorterade
> friluftsbutiker som Naturkompaniet, Addnature,
> Outnorth m.fl.

Vet inte om du menade plastspännet på Timbuk2, om så kan jag säga att detta absolut inte stämmer (såvida om de inte gjort om dem i sämre plast senaste åren) min äldsta väska är väl en ca 7 år, tyget och bandet är lite luggigt men är i övrigt (inuti) så gott som ny och använd så gott som varje dag fram till ett år sedan då kag köpte ny. Anser dock att det där konstiga snabbutlösningen de börjat med är en sak för mycket och helt onödig, går bättre att bara justera bandet med vanliga spännet om behov skulle uppstå. Man har ju liksom aldrig väskan uppe vid bröstet oavsett.

Köpte faktiskt i övrigt den där lilla styrstamsväskan med mobilfönster som finns i typ varenda annons på nätet. Superbra att lägga nycklar, snusdosa och annat smått och gott i och samtidigt ha mobilen synlig och "rörbar" liksom.

JKolmo skrev:
> Det bästa jag gjort för ryggen och komforten var
> att sluta använda mina Chromebudväskor och
> ryggsäckar och istället köra med styrväska.
> Så mycket bättre!

Tack för alla tips! Sorry men sadel- och styrväskor går definitivt bort, att bli tagen för en sån där kufisk radoneur vore ett öde värre än döden! :-)

Aliide skrev:
> Vet inte om du menade plastspännet på Timbuk2,
> om så kan jag säga att detta absolut inte
> stämmer

Ena spännet på min timbuk2 (äldre model) har gått sönder. Jag vet inte när eller hur - plockade bara fram den i våras och märkte att ena haken/benet på spännet saknas - misstänker att den slets ut när jag proppade väskan full och precis fick igen den med spännena. Iövrigt är den i riktigt bra skick.

Varför inte en Ortlieb Messenger Bag på 30 liter :-)) Pendlar varje dag och har inte fått några ryggproblem. Körde länge med Timbuk2 största men fick ont i ryggen :-((

Det bidde Team Sportia i PUB huset och en Chrome Lieutenant 2 Black! Tyckte att Citizen väskorna såg lite små ut när jag stod där nere och klämde på utbudet, Berlin väskan dom också hade var å andra sidan enorm! Sportia hade dessutom 20% på allt i butiken så jag sparade 400:- som jag måste hitta något att köpa för :-)

Aliide skrev:
> Gubbcyklist skrev:
> -----
> > Var medvetna om att plastspännen bara håller
> i
> > ett par år av hårt användande, sedan går de
> > sönder. I och för sig finns de flesta
> spännena
> > som reservdelar på mer välsorterade
> > friluftsbutiker som Naturkompaniet, Addnature,
> > Outnorth m.fl.
>
> Vet inte om du menade plastspännet på Timbuk2,
> om så kan jag säga att detta absolut inte
> stämmer (såvida om de inte gjort om dem i sämre
> plast senaste åren) min äldsta väska är väl
> en ca 7 år, tyget och bandet är lite luggigt men
> är i övrigt (inuti) så gott som ny och använd
> så gott som varje dag fram till ett år sedan då
> kag köpte ny. Anser dock att det där konstiga
> snabbutlösningen de börjat med är en sak för
> mycket och helt onödig, går bättre att bara
> justera bandet med vanliga spännet om behov
> skulle uppstå. Man har ju liksom aldrig väskan
> uppe vid bröstet oavsett.
>
> Köpte faktiskt i övrigt den där lilla
> styrstamsväskan med mobilfönster som finns i typ
> varenda annons på nätet. Superbra att lägga
> nycklar, snusdosa och annat smått och gott i och
> samtidigt ha mobilen synlig och "rörbar" liksom.

Japp, jag menar Timbuk2 och plastspännena till locket. Har precis avverkat min andra messenger. På båda är det de små plastspännena som givit upp. Men som sagt, lätt att laga för den lätt händige. En annan sak är att den ena väskan har börjat läcka som ett såll.

Själv stänger jag nästan aldrig spännena till locket (sitter ju fast med kardborre och åker inte upp spontant) såvida jag inte går runt bland massa folk på typ Drottninggatan el packat den apfull, men då är det liksom ingen konst att dra ut banden till spännena tillräckligt mycket så locket sitter på plats. Så de har väl hållt för de så sällan används el nåt, för hela är de...

På Especial har de satt ett par mycket smidiga magnetspännen. De går igen bara av att läggas typ rätt och öppnas genom att skjuta åt sidan.

Nu blev jag inspirerad. Plockar fram Metropolischromen från garderoben som får ersätta sidväskan från vaude. Så blir det att dra snabbare över spåren vid Liljeholmen. Kanske våga ett kaninhopp vilket känns både vådligt och vingligt med något tungt på pakethållarens ena sida.
Imorrn är jag fakenger.

Jag vill slå ett slag för Timbuk2, jag har haft min väska sedan tidigt 90-tal och den är fortfarande hel, visst den ser sliten ut men jag har pendlat med den sedan jag köpte den. Dock luktar den lite konstigt men det kan man kanske avhjälpa med en tvätt? :)

Bilagor

• IMG_0871.JPG
    IMG_0871.JPG
    56.8 KB · Besök: 23
Ny väska behövs, den gamla Timbuk2-väskan är utsliten. Nu behöver jag en med två (helst metall)-öglor så att jag kan fästa den i ett par karbinhakar som råkar hänga på barnvagnen. Jag vill alltså slå två väskor i en smäll - den ska både gå att ha som cykelväska och hänga på en barnvagn. Tänkte att metallöglorna ska sitta där bärremmen fäster, eller snarare där locket böjs, beroende på hur remmen sitter, så att den hänger bra.

Finns det eller måste jag bygga själv? Nej, jag tänker inte köpa en dedikerad barnvagnsskötväska:)

Senast ändrad:
cyklariskogen skrev:
> Ny väska behövs, den gamla Timbuk2-väskan är
> utsliten. Nu behöver jag en med två (helst
> metall)-öglor så att jag kan fästa den i ett
> par karbinhakar som råkar hänga på barnvagnen.
> Jag vill alltså slå två väskor i en smäll -
> den ska både gå att ha som cykelväska och
> hänga på en barnvagn. Tänkte att metallöglorna
> ska sitta där bärremmen fäster, eller snarare
> där locket böjs, beroende på hur remmen sitter,
> så att den hänger bra.
>
> Finns det eller måste jag bygga själv? Nej, jag
> tänker inte köpa en dedikerad
> barnvagnsskötväska:)

Tror jag fattar vad du menar och då borde ju Cocotte Alfredo funka:

http://www.cocotte-equip.com/english/items/alfredo-photo4.html

Bästa "budväska" jag har haft.

Storklas skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > Ny väska behövs, den gamla Timbuk2-väskan
> är
> > utsliten. Nu behöver jag en med två (helst
> > metall)-öglor så att jag kan fästa den i ett
> > par karbinhakar som råkar hänga på
> barnvagnen.
> > Jag vill alltså slå två väskor i en smäll
> -
> > den ska både gå att ha som cykelväska och
> > hänga på en barnvagn. Tänkte att
> metallöglorna
> > ska sitta där bärremmen fäster, eller
> snarare
> > där locket böjs, beroende på hur remmen
> sitter,
> > så att den hänger bra.
> >
> > Finns det eller måste jag bygga själv? Nej,
> jag
> > tänker inte köpa en dedikerad
> > barnvagnsskötväska:)
>
> Tror jag fattar vad du menar och då borde ju
> Cocotte Alfredo funka:
>
> http://www.cocotte-equip.com/english/items/alfredo
> -photo4.html
>
> Bästa "budväska" jag har haft.

Jamen, precis åt det hållet. Den ska kollas upp. Tack.

När jag var i New York så saknades det ett handbagage på vägen hem, köpte en sån här lite på chans och är jäkligt nöjd:

http://www.manhattanportage.com/catalog/minute-messenger-baglg-p-441.html

1625_BLK_ANGLE.jpg

Enkel, bra remmar, lätt att släppa ut remmen när man ska ta av väskan över hjälmen och lätt att dra åt sen igen.

Jag har iofs aldrig provat nån annan väska så jag har inget att jämföra med, men jag är nöjd.

Jag har pendelcyklat med ryggsäck i 25 år och precis bytt till denna, fördelen med sån här väska jämfört med ryggsäck tycker jag är att den rymmer så himla mycket mer och som tidigare sagt så är det skönare att ha väskan längre ner, jag blir inte lika svettig uppe på ryggen

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp