Buff? Ska man ha en sådan?

Simpanovic

Ny medlem
Funderar på att känna lite närmare på en Buff. Vad tycker ni som använder en sådan om dem?

Är den svår att få styr på? Sitter den skönt? Ser man ens klok ut i en?

Tänker att lite fluff på skallen till i höst kan vara bra. Kan man dessutom ha den till annat är det ju fint. Solskydd i kajaken eller dylikt. Inte går man liksom i cykelkeps i svampskogen.

Buff är skitskönt i min mening. Perfekt som hjälmmössa när det blir kallt, eller runt halsen. Är det -riktigt- kallt (vilket det väl sällan blir om man inte är i norra Sverige, men det händer) kan man ha den att täcka kinder och mun.
Jag har alltid Buff när jag cyklar på vintern, samt när jag åker skidor. Min är svart med grå/vita dödskallar. ;)

Har precis beställt två till, tycker det är det bekvämaste man kan ha under hjälmen! Använder en även när jag inte cyklar, hur snygg man blir är väl en smaksak, men det finns ju många fina mönster och färger att välja på!

orm skrev:
-------------------------------------------------------
> buff är bra! min är gråsvart med vita HP-loggor
> på & gratis :)

Då tar jag gärna en sån ;-)

Gratis är gott!

Såg på deras hemsida att de har en med cyklar på.

Jag kommer nog börja med en helsvart. Lättast så. För börja med Buff verkar det ju som jag ska.

Tack för svaren. Då får det väl bli en sådan när det blir beställning från CRC nästa (och första) gång.

Jag rekommenderar rött pannband, det är snabbt.

rambo.jpg

Tillmann.

Det är inte investeringen som är problemet. Det är frågan om det är värt att ens äga en Buff.

Håller helt med dig dock. Det är tragiskt att det finns en avspänt forum med tips och råd om stort och smått. Jag tycker folk skall hålla sig till sitt och hålla käften. Att tipsa varandra om bra-att-ha-saker verkar ju förbannat korkat. Ve och fasa.

Kan jag PM:a dig när det vankas investeringar värda namnet? På så sätt slipper ju folk få reda på några hemligheter.

Bäst att dra till med en ;) också.

Simpanovic skrev:
> Tillmann.
>

Självfallet är det soft att man enkelt kan utbyta erfarenheter, men ibland är veligheten lite väl extrem. Det är mest rubriken som kändes som om du behövde hjälp med att bestämma dig. Mer än att du ville ha andras erfarenheter. Det är trots allt typ en mössa för ca 150-200 kronor.

Buff funkar bra till mycket. Använder mina till allt från skidåkning till vintercykling.
Bara att köp och testa själv! :-)

tekman skrev:
> Var köper man billigast (inklusive frakt) en
> Buff?

Addnature har ett stort urval, och snabba med att skicka. Fraktfritt på såna små grejor.

Pandy skrev:
> Kör ni med öppen kondom eller slår ni en knut
> på den?

Jag tycker det blir obekvämt med knut uppe på skulten, brukar lägga den dubbel som ett rör och sätta på som ett brett pannband. Då kan svetten ventileras ut uppåt. Funkar för mig i alla fall.

Tant_Trek skrev:
> Addnature har ett stort urval, och snabba med att
> skicka. Fraktfritt på såna små grejor.

Det blev två från Addnature, 165 kr/st och fri frakt. Tack för tipset.

bjorre skrev:
> Nåt som vet vart man köper frimärken billigast?

Frimärken köper man billigast på små antikvariat. Gärna från en gubbe som inte egentligen vill sälja nått han har i sin butik. Där kan man oftast hitta frimärken som är billigare än det markerade värdet.

Kör alltid med Buff under hjälmen... vår/sommar/höst med en halv, och vinter en hel dubbelvikt. Har inte köpt någon utan de jag har är med loggor på. Outside, som man fick vid en tecknande av pren för nåt år sen och Naturkompaniet som delade ut på en mässa...

En braha pryl...

har två.
en helsvart då jag vill se hård ut och en skotskrutig då jag vill känna mig lite mer grunch.

bra plagg. brukar köra det alla årstider utom sommaren. den går att vika dubbel så det blir varmare täcka fejjan med som någon skrev samtidigt som den då är så tunn att det går att ha annat över den om man vill.

köp svart om du inte vill se ut som en pajjas. finns annars också i all världens knasiga utföranden.

lev väl

Kanske skall sy en egen i rutig flanell, för den redigt grungiga looken... Som sagt, eftersom de finns även på CRC blir det nog där igenom de får komma.

Många verkar ha dem, men har inte sett bilder på dem annat än på buffs egen hemsida... Man ser kanske verkligen knasig ut. Men funktion före fashion!

Tack tack!

Brakastruten skrev:
> På mammas tid sa man hilka eller huckle, och det
> var tanterna som hade dem.

På mammas tid var det också fashionabelt med mustasch. Men det är ju inget som bekommer oss... ?

Simpanovic skrev:
> eftersom de
> finns även på CRC blir det nog där igenom de
> får komma.

Om du istället vill gynna lokala handlar, och 'han med hästsvansen'
så säljs de även hos ECI.

/Håkan

Jag har ingen koll på om man ska ha buff eller inte. Men de säljs under andra namn också, nämligen Brim. Jag har ingen aning om pris eller kvalite. Men hon, Helena Jansson, som gör reklam för dessa är av yppersta kvalite. Nybliven världsmästarinna i orientering, fast utan buff/brim då.

http://www.brim.nu/

Mina två nya från Addnature kom idag, och eftersom jag är tillräcklig gammal för att se ut som en pajas var det en med rosor och dödskallar och en med eldsflammor. Kommer nog att köra den med eldsflammor på tävling!

Simpanovic: Likheten mellan mustasch och hilka/ huckle/ snibb a´la engelska badturister, är ju inte slående? Nej.
Däremot bär jag gärna schnurrbart/ knävelborre med den stolthet! Inte min mamma däremot. :p

Jag äger 3 stycken och har kommit fram till att det är en ganska meningslös pryl.

Under cykelhjälmen är det bättre med en cykelmössa.

Är det kallt ute är det bättre och mycket stiligare med en riktig mössa stickad av mamma!

Äntligen lite "negativa" inlägg! Kändes inte som Happy när alla tyckte det är så bra, så bra! :)

Brakastruten!
Helt sant, naturligtvis. Likheten mellan huckle/mustasch är ju lite långsökt. Jag menade nog mer på ett abstrakt plan. På våra mödrars tid var det annorlunda...
Men det är bra. Behåll mustaschen med den äran. Vi som sportar mustasch året runt, och inte bara då Hasse Aro vill ha goodwill-poäng, har något fint tillsammans. Ungefär. Med eller utan huckle, bandana, huvudstrut eller mössa.

ttfh skrev:
> Under cykelhjälmen är det bättre med en cykelmössa.
+1

Men jag använder Buff som hak-/hals-/öronskydd om det kryper under -15grC.

Klart du ska ha några Buffar. Jag äger nog 6 styckna åtminstone.

Här är en juste video som visar några sätt att använda den:

Om det är riktigt kallt går det ju åt en mössa eller t o m en balaclava, annars är ju en buff helt perfekt under hjälmen för mej som inte har nåt hår på skallen, det blir lite mjukare och man slipper bli randig av solen! Annars gillar jag stuket på Bills mössa, tyckte den filmen var rätt skön!

Grejen är den att rätt snurrad är Buffen den bästa cykelbalaklavan. Fyra lager över ansiktet (fartvind) och ett över hjässan (hjälmen passar utan att ens justera remmarna). Halkar inte omkring, andas, luktar inte hund. Kan snurras ihop till mössa vid behov/önskemål.

ttfh skrev:
> Jag äger 3 stycken och har kommit fram till att
> det är en ganska meningslös pryl.
>
> Under cykelhjälmen är det bättre med en
> cykelmössa.
>
> Är det kallt ute är det bättre och mycket
> stiligare med en riktig mössa stickad av mamma!

Om de är snygga kan du sälja dem till mig.

Cykelkeps i skogen? Med orakde ben? Nä, jag vill spara på skattebetalarnas pengar och inte låta stilpolisen rycka ut i onödan. Skärm på hjälmen och skärm under blir liksom tokigt.

Tillbaka
Topp