Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Ska snart bygga ihop min Bullitt. Hur många av er använder Viscoset styrlager eller styrdämpare? Har hört från vissa att de kan få "speedvobbel", eller bli lite farlig vid gupp i högre hastigheter.

Ska snart bygga ihop min Bullitt. Hur många av er använder Viscoset styrlager eller styrdämpare? Har hört från vissa att de kan få "speedvobbel", eller bli lite farlig vid gupp i högre hastigheter.
Jag köpte från viscoset från velution. Körde dock aldrig utan men känns iaf väldigt stabilt. Fraktat mestadels kompisar, men inte varit några problem upp mot 40km/h iaf.

Senast ändrad:
Jag fick asläskig speedwobble under vissa förhållanden. Värsta var i en utförslöpa i 45 knyck på landsväg med sonen i lådan och bilar bakom. Höll på att krascha. Styrlänkaget var tight. Efter det betalade jag 1700 kr för ett viscoset och nu är problemet borta. Nu kan jag bomba på hur mycket som helst (guppiga tighta kurvor med cykeln på kant) och den beter sig helt lugnt.

Jag får en del wobble i höga hastigheter. Även om jag inte har varit ute för något allvarligt som inte kunde kontrolleras så är det läskigt, speciellt när man fraktar barn. ViscoSet är nog en bra idé men det kostar väl inte 1700 iaf inte sist jag kollade, eller kräver Bullitten ett speciellt?

Jag får en del wobble i höga hastigheter. Även om jag inte har varit ute för något allvarligt som inte kunde kontrolleras så är det läskigt, speciellt när man fraktar barn. ViscoSet är nog en bra idé men det kostar väl inte 1700 iaf inte sist jag kollade, eller kräver Bullitten ett speciellt?
På gamla bullitt är det bara å köpa normala viscoset. Nya bullitt kräver att du har en svarv eller kompis äger en svarv, eller så gör du en riktig fullösning om du köper normala viscoset.

Jag kommer inte med något nytt men jag har aldrig upplevt något vobbel med en gammal bullitt med slitet länkage som glappar lite. körs flera gånger i veckan och ofta en maxfart runt 55 kmh

Inledde semestern med 15 mil bullittpacking på nya cykelleden Skåne med avstickare på Skåneleden. En befrielse att bara slänga allt i en duffel sen ner i lådan, sen är man färdig för att dra. Tveka inte.

Bilagor

• 61276749-454B-4B34-AB20-C7CDD78B63E7.jpeg
    61276749-454B-4B34-AB20-C7CDD78B63E7.jpeg
    1.5 MB · Besök: 115
Har precis lovat dottern att vi ska bli med lastcykel… Vi bor på Gotland så har lite svårt att få tag i en bullit. Ser två alternativ just nu: antingen beställa direkt från larryvsharry, men antar att frakten blir svindyr om de ens vill skicka den.
Alternativt åka till Sthlm och köpa en av chain of wheels och sen cykla hem den.

Någon som har erfarenhet av chain of wheels? Hittar typ ingen kontaktinfo. Har de cyklar i lager eller beställer man av dem som man vill ha den? Båda kanske?

Hur hade ni gjort?

Är begagnad ett alternativ? Jag köpte min beggad i Stockholm. Såg att det iaf under den perioden jag höll ögonen på begagnatmarknaden också såldes minst en begagnad på Gotland. Men kanske större utbud i Stockholm och relativt enkelt att cykla hem. Går även att ta på taket på vanlig bil har jag sett. Senast häromveckan. :)

Måste det vara en bullitt (kanske fel tråd hehe)? Finns cykelfabriken, dock elcykel men med samma pris som en analog bullitt från lvhs hemsida.

Är begagnad ett alternativ? Jag köpte min beggad i Stockholm. Såg att det iaf under den perioden jag höll ögonen på begagnatmarknaden också såldes minst en begagnad på Gotland. Men kanske större utbud i Stockholm och relativt enkelt att cykla hem. Går även att ta på taket på vanlig bil har jag sett. Senast häromveckan. :)
Jodå begagnat är absolut ett alternativ. Har letat länge, inte sett någon beg. på Gotland på ett bra tag och de i Sthlm hinner säljas innan jag har löst det med resa dit osv. Därför börjar jag fundera på nyköp

Har precis lovat dottern att vi ska bli med lastcykel… Vi bor på Gotland så har lite svårt att få tag i en bullit. Ser två alternativ just nu: antingen beställa direkt från larryvsharry, men antar att frakten blir svindyr om de ens vill skicka den.
Alternativt åka till Sthlm och köpa en av chain of wheels och sen cykla hem den.

Någon som har erfarenhet av chain of wheels? Hittar typ ingen kontaktinfo. Har de cyklar i lager eller beställer man av dem som man vill ha den? Båda kanske?

Hur hade ni gjort?
Service options: In-store shopping
Address: Norra Agnegatan 36, 112 29 Stockholm
Hours: Open ⋅ Closes 6 pm
Phone: 08-643 43 23

Jag bor bokstavligen granne med butiken. Enklast är nog att slå dem en signal. Har själv inte köpt någon cykel där men kan gå i god för att de verkar sälja en hel del cyklar.

Bilagor

• Screenshot 2023-07-26 at 14.53.59.png
    Screenshot 2023-07-26 at 14.53.59.png
    137.3 KB · Besök: 64
Jag har handlat av Andreas på Chain of Wheels, ring eller maila honom bara han är väldigt hjälpsam. De hade mycket hemma när jag köpte.

Du kan ta den på tåget ner men kanske får cykla första biten!

Jag har handlat av Andreas på Chain of Wheels, ring eller maila honom bara han är väldigt hjälpsam. De hade mycket hemma när jag köpte.

Du kan ta den på tåget ner men kanske får cykla första biten!
Tack! Får ta och ringa och prata med honom. Smart med tåget, men går den verkligen in? Ingen jättesträcka att cykla till nynäs annars

Tack! Får ta och ringa och prata med honom. Smart med tåget, men går den verkligen in? Ingen jättesträcka att cykla till nynäs annars

Det är cykelplats i ingångarna i ändarna så där funkar det. Från Västerhaninge och söderut är det inga spärrar så det är enkelt att gå ombord och undviker du rusning är det inga problem med trängsel.

Vet många som åkt även med trehjuling men det är kanske mera tveksamt. Dock ingen personal som kollar biljetter så ingen lär avhysa dig.

Hade jag köpt idag hade jag övervägt den långa modellen, mest pga trångt om man vill ha både två barn och lite packning.

Det är cykelplats i ingångarna i ändarna så där funkar det. Från Västerhaninge och söderut är det inga spärrar så det är enkelt att gå ombord och undviker du rusning är det inga problem med trängsel.

Vet många som åkt även med trehjuling men det är kanske mera tveksamt. Dock ingen personal som kollar biljetter så ingen lär avhysa dig.

Hade jag köpt idag hade jag övervägt den långa modellen, mest pga trångt om man vill ha både två barn och lite packning.
Tack! Bra att veta, länge sen jag åkte pendel…

Ja det låter rimligt, vi har hund med så all plats är uppskattad.

1) Ring Andreas/Chain of wheels. Tillgång beror på färger och utrustning och kombinationer.
2) Pendeln går att ta från Södra station under icke rusningstrafik. Gäller bara att köra in den i hissen med rätt vinkel (handlar om 2-3 cm). Ryms enkelt på tåget förutsatt att inte massa turister ockuperat cykelplatserna (cykel, barnvagn och handikappade har förtur - inte storväskresenärer). Trampa till nynäs är rätt snabbt gjort annars.

Mini RR:

En vecka på Gotland med fru och son. Jag har aldrig turat där förrut förrutom en runda med AurGotland förra året. Oj vilken upplevelse! Helt otroligt fint som cykelplats för en familj. Distanserna mellan mål och delmål är korta, fina badmöjligheter överallt, bra med glass, kaffe och god mat, lugna cykelvägar och otroliga tältplatser.

Vår snart fyraåring älskade att åka Bullitt runt ön och kunde sova bitvis i lådan. Med vagn hade jag inte velat cykla vissa skumpiga grussträckor och stigar med med tvåhjulad lådcykel är det bara att köra.

Cyklade till Älvsjö varifrån vi tog pendeln till Nynäs. I Älvsjö kan man rulla ner en Bullitt längs barnvagnsrampen till platformen. Bullitten fick lätt plats i pendelns vagnsände där det finns extra lastplats.
Den enda lite tråkiga cykelsträckan längs rutten var de få kilometrarna på Fårö mellan kyrkan och bygdegården. Annars upplevde vi även de något större vägarna som lugna. Vi undvek de numrerade vägarna mer eller mindre helt och hållet.

Natt 1: Lickershamn
Natt 2: Hall
Natt 3: Fårö - Norsta Auren
Natt 4: Bungenäs
Natt 5: Boge
Natt 6: Nyhamn

Rutten vi cyklade såg ut såhär. https://ridewithgps.com/routes/43893596

IMG_6457.jpeg
IMG_6474.jpeg
IMG_6483.jpeg
IMG_6511.jpeg
71234752476__8A91190C-C997-4F9E-A8DF-EB8D8C87651A.jpeg
IMG_6447.jpeg

Senast ändrad:
Fantastiskt. Mer eller mindre exakt den rutt jag skulle föreslå för en cykelsemester här på ön!

Men vad har hänt med framskärmen? På ena bilden är den där, sen är den borta!

Fantastiskt. Mer eller mindre exakt den rutt jag skulle föreslå för en cykelsemester här på ön!

Men vad har hänt med framskärmen? På ena bilden är den där, sen är den borta!
Eagle eye!

Drog den i en rot när vi släpade cyklarna genom sanden ner till Norsta Auren så den blev helt tillbucklad. Ligger nu på arbetsbänken hemma inför uträtning. Ska nog montera den lite högre nu och med stänklapp för bättre markfrigång och lite mer skydd fram ovanför däcket. Skulle då även kanske montera den med ett extra stag i framkant. Vi får se...

Ang rutt så hade jag kanske hoppats att vi även hade fått se Östergarn men det blev för långt och transportsträckan från Slitetrakten lite lång, kanske hade då även vägen över till Visby hade blivit mindre intressant, Sora stenbrottet i Slite är MAFFIGT. Stenkusten skippade vi tyvärr då det hade blivit för långt den dagen, känns ju givet annars.

Senast ändrad:
Nu har jag fått skruvat lite med min bullitt, ska bli kul att lägga lite mil på den.

1691562199479.png

Bygger lite i denna tråden: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-wille-bygger-cyklar.3684496/page-5

Jag är ju ny i detta och hitta denna till ett bra pris, har i efterhand lärt mig att jag verkar ha en väldigt gammal ram med fasta dropouts. Någon som vet när det skiftade till de nya och hur gammal min ram kan vara?

Tror bara det finns två varianter, den äldre har stumpen av styrröret som sticker upp på gaffeln, inte delbart sadelstag bak (för att möjliggöra remdrift) och fasta dropouts. Osäker på när brytpunkten tidsmässigt är.

Det skiljer något med ramens sadelrör med.

Vad är det som gäller om man skall införskaffa "balja" istället för låda?
Lådan jag kör med nu sjunger på sista versen och jag kör inte längre en massa barn utan funderar på att göra hojen lite smalare/smaidigare.

Tror bara det finns två varianter, den äldre har stumpen av styrröret som sticker upp på gaffeln, inte delbart sadelstag bak (för att möjliggöra remdrift) och fasta dropouts. Osäker på när brytpunkten tidsmässigt är.

Det skiljer något med ramens sadelrör med.
Det måste finnas tre då jag har stumpen som sticker upp men jag har också modulära dropouts.
Min cykel är begagnad så ingen koll på årgången tyvärr.
Lådan jag kör med nu sjunger på sista versen och jag kör inte längre en massa barn utan funderar på att göra hojen lite smalare/smaidigare.
Största murarbaljan från biltema passar perfekt på flaket. Bara att borra några hål i botten så vatten kan rinna ut.

Biltemas 90l murarbalja sitter som en keps och kostar under hundralappen. Borra ett 5-6 mm hål i vardera hörn för dränering och sen kan du cykla rakt in i solnedgången.

Edit: bolltvåa

Det har varit fantastisk men min Bullit-period i mitt liv börjar ta slut och jag behöver helt enkelt inte den längre och har bestämt mig för att sälja. Men svårt att veta värdet (ovärderlig har den varit). Hur tror ni man bäst tar reda på rimligt försäljningspris?

Jag tycker begagnatmarknaden är svår. När jag kikade på att köpa en begagnad låg de flesta runt 20 kkr för en flera år gammal och en ny kostade 28k då så jag gick på en ny. Men jag har hört talas om de som köpt begagnat till klart vettigare priser på senare tid.

Beror nog mycket på hur gammal den är och det allmänna skicket.

Jag tycker begagnatmarknaden är svår. När jag kikade på att köpa en begagnad låg de flesta runt 20 kkr för en flera år gammal och en ny kostade 28k då så jag gick på en ny. Men jag har hört talas om de som köpt begagnat till klart vettigare priser på senare tid.

Beror nog mycket på hur gammal den är och det allmänna skicket.
När jag köpte min slutet av 2017 låg den på 40' sek (eBullit med Alifine 8). Nu ligger motsvarande på 5k€ dvs 59' sek! Skaplig ökning.

Tillbaka
Topp