Bygg ditt eget cykelställ

Egress

Aktiv medlem
Byggde denna för nåt år sen när min fru förklarade för mig att jag hade för många cyklar och det var inte längre acceptabelt att bara luta dom mot saker och ting hemma.
Billigt och relativt enkelt att tillverka. Inte världens snyggaste, men funkade fint tills cyklarna fick flytta ut i garaget.
Tänkte kanske att det finns en del här på forumet som har samma förvaringsproblem som jag hade.

Länk till PDF-fil: https://www.dropbox.com/s/01fkjt3hvybeqgd/PVCBikeStand.pdf?dl=0

PVCBikeStand.jpg

Senast ändrad:
Jag har gjort ett liknade fast i trä och sedan målat för att ha när man ska tvätta cykeln, orkar inte släpa ut mekstället varje gång. Fast mitt är bara för 1 hoj :)

Var får man tag i pvc-rör och böjar till ett rimligt pris i Sverige? Amerikaner gillar att pyssla ihop smarta saker av dom men det verkar som dom har bättre tillgång.

Ett sånt ställ i trä blir stabilt, men jag skulle gärna göra ett lätt i plast.

/A

Typ biltema/k-rauta/bauhaus har billiga inomhusavlopp, PP o inte pvc är väl vanligast i mindre dimensioner. Alt om någon rörkrökar-polare kan handla hos grossist.

RicoShredderKowalski sa:
Hur ser den ut på riktigt? Är det stabilt med pvcrör? Hur tänker du kring brandsäkerheten med tanke på pvc? Ser rätt schysst ut annars

Har tyvärr ingen bild.
Det var tillräckligt stabilt för 4 cyklar.
Brandsäkerhet var aldrig nåt jag vägde in eller ens tänkte att det var ett problem. Men så hade jag det inte heller stående nära en värmekälla.

Enduro Fredrik sa:
Hade nog gjort som ovan och byggt i trä.

Ja, det kan man också göra.

Push sa:
Snyggt ?

Jag tillverkade nåt liknande för många år sen...
https://happyride.se/forum/read.php/1/843524/843545

Och den större modellen...
https://happyride.se/forum/read.php/1/916349/916356

Dom ser riktigt bra ut!

Senast ändrad:
mv70 sa:
Emil76 sa:
RicoShredderKowalski sa:
Hur ser den ut på riktigt? Är det stabilt med pvcrör? Hur tänker du kring brandsäkerheten med tanke på pvc? Ser rätt schysst ut annars

Brandsäkerheten? Hur tänker du där?
Jomen brandsläckare har man ju ändå alltid frame hehe ;)

Pvc är ju inte jättetrevligt när det brinner som ni kanske vet, hade nog satsat på trä med avseende på det faktiskt

RicoShredderKowalski sa:
mv70 sa:
Emil76 sa:
RicoShredderKowalski sa:

Brandsäkerheten? Hur tänker du där?
Jomen brandsläckare har man ju ändå alltid frame hehe ;)

Pvc är ju inte jättetrevligt när det brinner som ni kanske vet, hade nog satsat på trä med avseende på det faktiskt

Vill man vara lite extra säker kan man använda halogenfria VP-rör. Det är standard i de flesta nybyggen och även om de kostar lite mer avger de inte giftiga gaser i samma utsträckning.

Röstar också på ett i trä, som du bygger med omsorg & skiten blir snyggt, annars om man nu skall envisas med rör hade jag nog föredragit följande design istället:

wooden-bike-rack-plans-bike-rack-wood-bike-rack-plans-free.jpg

2016-06-28-04-53-51-1.jpg

Elegant-Pvc-Bike-Rack-P66-In-Nice-Home-Decoration-Ideas-Designing-with-Pvc-Bike-Rack.jpg

459102d1243545351-bike-rack-truck-bed-rack.jpg

Tillbaka
Topp