[Bygg & skruvtråd]Mercian

nieves

Aktiv medlem
Så nu är ramen äntligen på väg. Det blev en Mercian Vincitore i Reynolds 853-stål. Beställd i maj 2020 så ngt försenad och därför behäftad med merkostnader i form av moms och annat.
IMG_2661.JPG

En klassisk engelsk kartong (?) på ett verkstadsgolv känns ju inte jätteinspirerande så jag blev lite gladare över följande bilder.
IMG_2662.JPG

Beställde en Silca golvpump lackad i samma färger bara för att samt ett par temuggar att njuta av Earl Grejen i när man skruvar.
IMG_2664.JPG

Färgvalet är i Enamel, Brittish Racing Green och Cream.
IMG_2665.JPG

Jag ville ha en "enameled badge" men då ramen är för liten (55-ish) så gick inte det och jag sparade lite pengar.
IMG_2663.JPG

För att göra lackeringen lite mer custom och med tanke på huvudfärgens namn samt användningsområde så lackerades det dit en schackrutig bård på ovanröret. För att accentuera muffarna så valde jag guldfärg.

Mer kring specen i nästa inlägg......

nieves

Aktiv medlem
Lite prylar att slänga på.
IMG_07021.jpg

Pacenti Brevet 700C/32H, 32mm Compassdäck.
MI5.jpg

White MI5-nav.
GrBoisCP_qtr400px.jpg

Grand Bois-bromsar med lödda fästen, skickades till UK för passning.
ox-ox2-901D-Silver_L.png

Sugino OX vevparti blir det som sköter drivet tillsammans med Shimano R8000 handtag och växlar. 11sp STI alltså. Sadel och lindor i brun/natur läder, förmodligen Ideale 90.
Pedaler MKS Eazy (avtagbara).
topblk2672x1336.jpg

Styret blir ett Zipp SL 70 Ergo, styrstam Soma (100mm?)
IMG_20200630_184216_161.jpg

Sadeln kör jag in på trainern lite innan men efter dom sedvanliga ritualerna.

nieves

Aktiv medlem
Cykeln kommer att kompletteras med skärmar, Honjo 45mm Zeppelin fold. Det är inte jag som skruvar så det blir sparsamt med bilder. Själv tar jag och reser söderut och försöker hitta form för att i april cykla hem den och göra en liten RR om hela historien.

n3wton

Aktiv medlem
Får man fråga vem som bygger åt dig? Vet ju var du byggt åtminstone någon cykel innan, men känner inte igen mig där.. Däckval, sadelval, navval och annat talar ju för ordinarie stället dock. :P

nieves

Aktiv medlem
Får man fråga vem som bygger åt dig? Vet ju var du byggt åtminstone någon cykel innan, men känner inte igen mig där.. Däckval, sadelval, navval och annat talar ju för ordinarie stället dock. :P
Det blir samma som vanligt, jag åker till Gbg i slutet på mars så alla prylar är redan ordnade.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Det blir samma som vanligt, jag åker till Gbg i slutet på mars så alla prylar är redan ordnade.
Den här blir ju kanon!
Får man gissa att det är en man med ansenligt skägg?
Tror också att det är bra timeing, map hur det gick för Bob Jackson, dvs. frågan är hur länge Mercian finns kvar (jag hoppas såklart att jag har helt fel).

nieves

Aktiv medlem
Den här blir ju kanon!
Får man gissa att det är en man med ansenligt skägg?
Tror också att det är bra timeing, map hur det gick för Bob Jackson, dvs. frågan är hur länge Mercian finns kvar (jag hoppas såklart att jag har helt fel).
Fel har du nog tyvärr inte, konkurrensen är mördande, priserna höga, köparna färre (tror jag) och med små volymer samt lång (normalt 6-7 mån) leveranstid så får många i branschen det svårt.

Skägg ja det är det nya svarta😀

Vagueism

Medlem
Fantastisk cykel!
Jag är glad över min Mercian, King of Mercia, med "barberpole"-lackering. Min har sidepull-bromsar så jag är begränsad till 28 mm däck med stänkskärmar.

Hoppas inte Brexit ställer till det för dem. Det är något fint med att kön blir längre istället för att de expanderar. Och hur väl de kan sitt hantverk. Tony byggde min ram.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer