[Bygg & skruvtråd]Mercian

Är du helt säker på att ramen var sned då? Mätte du upp den enligt konstens alla regler eller konstaterade helt enkelt att däckfrigången inte var symmetrisk? Inte för att försvara Mercian (som verkar mediokra på kundservice och struntat i att läsa beställningen ordentligt innan de började bygga) men rak är ju inte riktigt samma sak som symmetrisk, då drivsidans kedjestag alltsomoftast inte matchar andra sidan just pga drivlinan. Bara så att ni verkligen pratar om samma sak…
Tänker du att fälgen på höger sida ska vara flera millimeter närmare kedjestaget på höger jämfört med vänster?
Drivlinan fanns inte öht vid montering och inte heller framgaffeln var helt rak.
När man sen vänder hjulen så gav det samma resultat.
Skitsamma jag har ingen användning för ramen som den är byggd idag men har betalt, återstår att se vad som händer framöver men drömcykeln till långloppen lär jag kanske aldrig få se.

Tänker du att fälgen på höger sida ska vara flera millimeter närmare kedjestaget på höger jämfört med vänster?
Ja. Att kedjestagen är assymetriska för att göra plats för kedjeringarna på drivsidan är ju inget konstigt. Normalt är väl då röret på drivsidan oftast klämt/ihoptryckt eller tillverkat smalare, men det är väl inte strikt nödvändigt beroende på vilken däckfrigång som är tänkt. Har de då ignorerat dina instruktioner om vilka däck som skall få plats kan de ju då mycket väl anse att ramen är byggd rak, även om den givetvis inte är byggd enligt beställning.

Nåt nytt angående cykeln?
Dom har köpt in Honjoskärmar och ska återkomma. Med vad vet jag inte men så är det. Jag skrev ett mejl för ett par veckor sen och uttryckte min frustration över att inget händer.
Jag har skrivit att jag inte accepterar modifierade skärmar eller däcksbredd då jag klart och tydligt ställt frågan i maj 2020 om dom kan bygga en ram efter min specifikation. Det svarar dom liksom inte på så det känns rätt fruktlöst. Alla grejer finns hemma för montering redan men ingen ram.

Jag har också bifogat en bild på en Mercian med stänkskärmar men dom har inte svarat på varför "min" ram är 35- 36mm bred där skärmen ska fästas. Inte heller får jag ngt svar på om huruvida dom tycker att <2mm är en ok clearence mellan däck och ram. Var jag än letar på nätet så är rekommendationen minst 3-5mm, det skulle betyda att ramen skulle ha varit minst 40mm mellan kedjestagen där däcket löper.

Hur lång leveranstiden på skärmarna är vet jag ej☹

Dom har köpt in Honjoskärmar och ska återkomma. Med vad vet jag inte men så är det. Jag skrev ett mejl för ett par veckor sen och uttryckte min frustration över att inget händer.
Jag har skrivit att jag inte accepterar modifierade skärmar eller däcksbredd då jag klart och tydligt ställt frågan i maj 2020 om dom kan bygga en ram efter min specifikation. Det svarar dom liksom inte på så det känns rätt fruktlöst. Alla grejer finns hemma för montering redan men ingen ram.

Jag har också bifogat en bild på en Mercian med stänkskärmar men dom har inte svarat på varför "min" ram är 35- 36mm bred där skärmen ska fästas. Inte heller får jag ngt svar på om huruvida dom tycker att <2mm är en ok clearence mellan däck och ram. Var jag än letar på nätet så är rekommendationen minst 3-5mm, det skulle betyda att ramen skulle ha varit minst 40mm mellan kedjestagen där däcket löper.

Hur lång leveranstiden på skärmarna är vet jag ej☹
Surt som fan....

Dra åt hel-ve-te vilken röten kundvård.
Ja så är det helt klart, dock känner jag i nuläget att jag inte vinner något på att göra mer än att hålla mig till mejlkonversationen. Värsta scenariot är att dom slutar att svara och jag måste försöka starta en process för att få rätt i saken.

Senaste info är att cykeln målas så det blev nog ett nytt bygge. Tyvärr är dom i princip omöjliga att få svar ifrån på definitivt leveransdatum. Sen lär väl leverans ta så lång tid att det hinner bli snö på backen som gör att jag inte kommer att vilja cykla hem den från GBG efter slutmontering.

Senaste info är att cykeln målas så det blev nog ett nytt bygge. Tyvärr är dom i princip omöjliga att få svar ifrån på definitivt leveransdatum. Sen lär väl leverans ta så lång tid att det hinner bli snö på backen som gör att jag inte kommer att vilja cykla hem den från GBG efter slutmontering.
Men du, köp min Cielo istället. Tjocka däck är, precis som internet, bara en fluga!

Vi får hoppas på varma, sydliga vindar och isfria vägar när den är färdigmonterad.

Senaste nytt är att under torkningen av sista lackjobbet så brakade lackboxen ihop och på dom bifogade bilderna så ser det inte kul ut,
Så jag antar att det blir 5-6 veckor till minst.
IMG_0528.JPG

Sista chansen för normal transport är väl normalt oktober, minimal distans hem är lite drygt 200km, Jönköping - Mjölby & Norrköping-Gnesta.
Hoppas jag får fotobevis på att den har rätt mått i bakgaffeln och att den är rak innan dom skeppar. Lär väl fastna i transportledet iaf.....så före 2022 är nog inte att hoppas på.

Sista chansen för normal transport är väl normalt oktober, minimal distans hem är lite drygt 200km, Jönköping - Mjölby & Norrköping-Gnesta.
Hoppas jag får fotobevis på att den har rätt mått i bakgaffeln och att den är rak innan dom skeppar. Lär väl fastna i transportledet iaf.....så före 2022 är nog inte att hoppas på.
Hoppas att den i slutändan blev värd allt slit.

Jag lider med dig Nieves! Men det där borde dem kunna fixa ganska lätt? Och att reparera en lackbox ska väl också gå att göra ganska snabbt för ett par så händiga individer

Demonerna i Hasse#7:s titanram är små kycklingar i jämförelse med det jävelskap som bor i den där ramen.
Vi kan ju trösta oss här med att den påstådda misären kring hemcykling är klart överdriven. Det finns inget väder, ingen årstid eller sträcka som nieves inte klarar. Hoppas det löser sig nu. Bra att de gav med sig om felbygge och gjorde om gjorde rätt. Ser fram emot sällskap av trevlig cyklist på vacker cykel 2022.

Vad det gäller demonerna i titancykeln tror jag misärkapitlet borde ha skrivits innan min tid. Nu ryggar den inte för lite vitlök eller vigvatten. Har till och med skymtat en svag spegelbild.

Visa bilaga 520144
Tajt när man typ kopierar spec från en räser med 990 i hjulbas
Räser-geo men långcyklar-utrustning är rätt väg att gå! Racig geo, en del klassiska detaljer och den gröna färgen är gemensamma med min egen favoritcykel, som dock inte är snett handbygd av brittisk gubbe (men dock inköpt hos samma skäggiga gubbe som du bygger cykel hos).

Räser-geo men långcyklar-utrustning är rätt väg att gå! Racig geo, en del klassiska detaljer och den gröna färgen är gemensamma med min egen favoritcykel, som dock inte är snett handbygd av brittisk gubbe (men dock inköpt hos samma skäggiga gubbe som du bygger cykel hos).
Utan den hjälpen hade jag inte ens funderat på det här projektet. Skriver mer om det senare i tråden när summeringen blir klar. Jag hoppas att det hjälper någon annan i framtiden som planerar ngt liknande.

Tillbaka
Topp