Bygga CX, hur breda/höga fälgar?

Belse

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att bygga ihop en cykelcross men kan inte bestämma mig för vilka fälgar man ska gå på. Som planen är så blir det ett par Schwalbe Marathon Supreme däck, och det finns i 700 35C och 700X40C, hur bred fälg ska man ha för att fungera till dessa två dimensioner, och hur hög profil på fälgen ska man ha? Blir det ett bygge så lutar det åt att beställa ram och hjul ifrån Deng Fu, och fälgen ser ut att finnas i 25,28, och 35 mm bredd...

http://www.dengfubikes.com/uploads/allimg/151022/1_0941549881.png

Ska du cykla till affären? på gamla grusvägar? eller cyclocross?

[Låter inte så cykelcross på däcksval så säg runt 17C-19C invändigt... :-) ]

Bilagor

• GrailX_36.jpg
    GrailX_36.jpg
    371.5 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Wheel 38C blir helt underbart perfekt (18mm inv/25mm utvändligt/38mm profil)

Fast jag ser att det är bongoplast med bromsyta och vanliga nav. Ska du inte köra med skivbromsar?

Cykeln kommer att användas mest för att pendla till jobbet sommartid, ca 12,5 km dålig asfalts/oljegrusväg, och ev få se någon grusväg också emellanåt, så det ska vara däck som både rullar lätt, och tål att åka på lite grus utan o få punka. Och ja, det ska vara skivbromsar på hjulen, lät som att dom har fler alternativ på fälg/hjul än vad som står i länken då dom föreslog 50mm profil med Novatecnav för 480 $ men den profilen har jag nog ingen nytta av tror jag, känns mer som att runt 30 mm blir lagom profilhöjd. Om däcken jag funderade på låter tråkiga, vad är det som gör dom tråkiga, och vad rekommenderas istället?

Belse sa:
Om däcken jag funderade på låter tråkiga, vad är det som gör dom tråkiga, och vad rekommenderas istället?
Tråkigheten kommer dels av att de är väldigt tunga, men främst av den stela, döda känslan. Ett par Challenge Strade Biancha 33c eller kanske ett par Panaracer GravelKing. Jag är väldigt nöjd med 30c varianten av Strada Bianca.

Henrik_E sa:
Belse sa:
Om däcken jag funderade på låter tråkiga, vad är det som gör dom tråkiga, och vad rekommenderas istället?
Tråkigheten kommer dels av att de är väldigt tunga, men främst av den stela, döda känslan. Ett par Challenge Strade Biancha 33c eller kanske ett par Panaracer GravelKing. Jag är väldigt nöjd med 30c varianten av Strada Bianca.

Ok, tackar för tipset, Challengedäcket såg intressant ut, inte så mycket dyrare heller, och kapade ca 300 gram på vikten så nu ligger den teoretiska vikten på bygget på ca 7,8 kg, under 8 kg i verkligheten skulle ju vara trevligt om man kan klara...

Tillbaka
Topp