Bygga cykel när doktorn är sträng!

Rutbritt

Aktiv medlem
För ca 4år sedan köpte jagen begagnad hoj för att rehabträna ryggen för att kunna fortsätta med mitt stora intresse: biljard. Nu många cyklar senare och en hel rygg kan jag återigen börja tävla lite biljard igen men vad har hänt!?: man har gått och blivit cyklist ta mig tusan. Helt plötsligt är intresset för cykling minst lika stort som biljarden och cykelintresset delas också med familjen, så det är inget svårt att få till träningstid!
Men vad händer då!! Jo, man åker på kalkaxel och får cykelförbud!!
Vad gör man då i väntan på läkning och ev. operation ?

Bygger en hardtail så klart!
För att få godkänt från familjen skall den funka till sambon också som är 10cm kortare och budgeten är ej obegränsad men ok( om man frågar mig och inte sambon :)

Vad blir det då.
En dartmoor primal med en beg. pike i fram och resten nytt.

Har aldrig gjort detta förut så tråden blir en nybörjar-byggar-tråd med förmodligen massor med misstag och skenande budget men nu kör vi!

Bilagor

• 20181028_185836.jpg
    20181028_185836.jpg
    337.5 KB · Besök: 42
Kortfattat är kalkaxel kalk som sätter sig på senor och muskelfästen i axeln och då bildas förträngningar som gör att även nerver kan komma i kläm. Helt enkelt sjukt jäkla ont ett par dagar när det är akut och sedan kronisk värk ett par dagar. Sedan bara jätte ont ett tag!
Nästan värre än njurstensanfall enligt mig då smärtan varar så länge!

Rutbritt sa:
Kortfattat är kalkaxel kalk som sätter sig på senor och muskelfästen i axeln och då bildas förträngningar som gör att även nerver kan komma i kläm. Helt enkelt sjukt jäkla ont ett par dagar när det är akut och sedan kronisk värk ett par dagar. Sedan bara jätte ont ett tag!
Får man gissa att det är axeln till armen, och handen, som stödjer kön, inte den som håller och "stöter" med kön?

Stervelo sa:
Rutbritt sa:
Får man gissa att det är axeln till armen, och handen, som stödjer kön, inte den som håller och "stöter" med kön?

bara jag som läste "kön" med mjukt k-ljud?

Det är faktiskt handen som håller biljardkön som smärtar, men det är cyklingen som orsakat smärtan. Cyklade en hel del i somras med mycket kompetentare cyklister och gav mig på mycket utförscykling. Då blev det för mycket tryck från styret, genom armen och upp i axeln!

Rutbritt sa:

Huga... Det där lät inte alls ngt kul :-(

Hoppas att läkningen kommer gå både bra och fort.

Och på vilket sätt skulle en hardtail hjälpa mot kalkaxel? Inte för att jag missunnar dig den, mer nyfiken?
Eller är det att själva bygget tar tid som gör att du inte cyklar medan du bygger?

Jag tänker på när jag kraschade min axel (AC-ledsluxation) så blev lösningen att köra liggcykel den säsongen för att axeln skulle få vila medan benen fortfarande skulle få sitt.

Får man inte cykla kan man ju bygga en cykel som man kan längta till och ha som motivation när man gör tråkig rehabträning!

Går man länge med infektion och smärta men struntar i att lyssna på kroppen så kan man få det. Även ålder och överansträngning är utlösande faktorer.

Efter att ha haft några njurstenar som inte har känts något speciellt. Varav en 14x7 mm i njuren.
Då är det värre med ett antal revben med frakturer. De kändes.

Nu har hojen fått hjul också. Bromsskivor på väg med postnord så kommer säkert snart....

Bilagor

• 20181107_201839.jpg
    20181107_201839.jpg
    380.6 KB · Besök: 34
när du börjar cykla igen kan man första tiden lindra trycket mot axlarna med kortare styrstam och högre styre.

Tillbaka
Topp