Bygga cykel?

feffer

Medlem
Bygga cykel?
Hej alla duktiga personer:)
Funderar kanske på att bygga en kona unit singlespeed med bara ramen och ev vevparti som orginal och undrar om det är ett dåligt/bra val, hur pass duktig man måste vara, speciella verktyg och ev tips på bra delar som även är ganska billiga.
Alla synpunkter, tips, för/nackdelar och svar mottages tacksamt
Jag äger en kona dr dew som jag älskar och cyklar på minst fem dagar i veckan som pendlar och transportfordon men kanske skulle vara kul med singlespeed cykel att cruisa lite på eller som "lättare" pendlare.
Tack Fredrik

Bygga cykel?
http://www.parktool.com/blog/repair-help

På den här sidan får du en uppfattning om vilka verktyg som kan behövas för de olika komponenterna. Främst vevpartiet. Men stirra dig inte för blind på det. Med rätt vevlagerverktyg, lite insexsnycklar och skruvmejslar kommer du långt.

Om du tycker det är "svårt" eller inte att montera ihop komponenter till en färdig enhet beror mer på dig själv. Lekte du mycket med lego när du var liten, var träslöjd kul i skolan, kan du montera dina IKEA möbler utan att få frossa etc...

Att bygga en cykel kräver däremot lite mer kunskap och verktyg. Man behöver typiskt, svetskunskaper och/eller kunskap kring kompositkonstruktioner samt en hygglig förståelse kring cykelgeometri osv.

Senast redigerad av en moderator:
Bygga cykel?
Nu låter du som en vintergrinig fredrikw.

Köper man en komplett cykel så monterar man den.
Väljer man lösa komponenter så får man mäta, räkna, kapa wirehöljen etc. och passa ihop delarna. Det kallar då jag för att man bygger cykel. Däri ingår inte att man nödvändigtvis bygger sin egen ram också.

Bygga cykel?
Var går då gränsen mellan montera och bygga? Byggde chrobin sin cykel? Trots att han använde styrlager, vevarmar och annat som var "färdigt"? Eller monterade han den bara eftersom han inte själv tillverkade varje liten komponent från råmaterial som tråd, plåt eller stycke...?

Bygga cykel?
Så nu får man alltså inte säga att man bygger hjul? Såvida man inte tillverkar navet, ekrarna, nipplarna och fälgen själv, är det då hjulmontering man håller på med? ;-)

Bygga cykel?
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Exakt. Full koll på hela processen, från
> malmbrytning och framåt.

Ajdå, då nöjer jag mig nog med att köpa färdiga nav från monteringsfirmor som Shimano eller DT.

Bygga cykel?
oxr skrev:
> s: brukar du säga att du bygger Ikea-garderober
> också?

Just den processen brukar jag tala tyst om.

Bygga cykel?
fredrikw skrev:
> vill bara poängtera att eventuell grinighet från
> min sida är årstidsoberoende.

Ber om ursäkt ifall jag var otydlig på den punkten. Resten av året är fredrikw idel solsken.

Bygga cykel?
Tack för alla svar men menar isf att montera ihop en cykel av köpta lösa delar.
Men fler tips på delar, tips och input om detta kan vara bra eller ej mottages tacksamt.
Tack igen

Bygga cykel?
Ok, fr o m nu monterar vi våra hjul och cyklar. Jag håller precis på med att montera en lågbudgetfälg på resten av delarna till framhjulet på pendlarcrossen. Ekrarna ser ut att vara för korta eller också monterade jag tvåkors förra gången. Eller så blev det för mycket vin till middan.

Bygga cykel?
geologen skrev:
> Var går då gränsen mellan montera och bygga?
> Byggde chrobin sin cykel? Trots att han använde
> styrlager, vevarmar och annat som var "färdigt"?
> Eller monterade han den bara eftersom han inte
> själv tillverkade varje liten komponent från
> råmaterial som tråd, plåt eller stycke...?

Nej, det duger inte, man måste bryta malmen själv ;)

Tillbaka
Topp