"Bygga Cykel " .

Max.K

Ny medlem
"Bygga Cykel " .
Jag har länge funderat på att bygga en helt egen cykel,men är det svårt att få ihop en ?

Vore ju helt härligt att få bygga sin egen och få välja exakt vad man vill ha menar jag..

Är det något man ska tänka när man bygger en cykel,tips och råd ?

// Max.

"Bygga Cykel " .
Regel nr 1: bygg under lågsässong, kul vintergöra, ofta ngt bättre priser på kompnenter. Inga större problem rent tekniskt. Cykelhandlare/reparatörer ger oftast bra mektips, och så har du ju Happymtb...

Senast redigerad av en moderator:
"Bygga Cykel " .
Jo det är ju bra, bra att köpa då det är billigt.Och du har ju rätt om man börjar köpa saker lite till och från under hösten så har du en komplett cykel tills nästa sommar ..

För att då kan ju jag meka under hösten,vintern,våren..Tack för iden ! :)

"Bygga Cykel " .
Hoss, ska du bygga en ny cykel nu? Du har ju nyss köpt din Hoss va? Dessutom får du lägga ut ganska mycket pengar om du ska bygga helt från grunden. Du kommer behöva verktyg för sammanlagt kanske tusen spänn osv.

"Bygga Cykel " .
Det är kul att bygga cykel själv. Välja ram, gaffel, komponenter... allt blir det man väljer själv. Mycket roligare. Men det är som sagt något som bör göras lågsäsong. Det tar oftast längre tid än man tänkt sig, det du vill ha finns inte hemma, något blev fel etc. Räkna med detta om du inte har råd/lust att beställa allt på en gång. Sedan så beror det förstås lite på hur kräsen du är vad det gäller krav.
Börja tidigt med att säkerställa att den ram du vill ha går att få fram i rätt storlek.

Själva mekandet är ganska enkelt egentligen men du behöver ha de vanligaste verktygen. Enda som är viktigt är att hålla koll på alla mått så att du får det du skall ha så att allt passar ihop. Delarna är i huvudsak standardiserade men det kan finnas varianter.

Saker som kan gå fel t.ex. att pressa i styrlagret och kapa styrrör kan för en billig penning lämnas till din LBS.

Lycka till

"Bygga Cykel " .
Ja det är sant,men jag räknar med att ett cykelbyggande kommer ta ett bra tag..det får jag räkna med.
Huvudsaken är den att allt sitter som det ska och blir bra.Bättre att ta allt i långsam fart så allt blir ok.

Själva byggandet blir nog inga problem har ju bekanta som kan hjälpa så..det gäller bara att spara lite pengar så jag har råd senare.

Tack för informationen !

"Bygga Cykel " .
Vevlager måste passa, liksom sadelstolpsdiameter, framväxelns klamma måste ha rätt diameter, styrlager som sagt. En hel del komponenter måste väljas efter att du valt ram, så det första du borde göra är att köpa en ram, och sen leta runt bland billiga komponenter (du kan ju köpa från utlandet på vintern, då har du inte bråttom att få grejerna). Men om det är något du ska lägga pengar på så är det en bra ram.

"Bygga Cykel " .
Okej..tack för tipsen !

Kommer förhoppningsvis behöva mer hjälp senare..

Ramen kommer att vara lättast att välja enligt mig.

Senast redigerad av en moderator:
"Bygga Cykel " .
Nej det har jag nog inte gjort än,men någon stark och kraftig.

Någon form av Avanti team freeride,Giant AC, Avanti hot dog.

Eller något liknande,något kraftigt.Denna cykel ska bli en cykel att ha i Åre "skutan". Och andra ställen.

//Max

"Bygga Cykel " .
Det är ju jättekul att pyssla själv! Dagens cyklar är ju så enkla att serva att man kan göra det helt på egen hand. Skulle faktiskt vara kul att starta en studiecirkel någon gång i höst: "Bygg din drömcykel" kunde cirkeln heta. Så skulle man vara ett gäng på 5 - 10 pers som träffades i en cykelverkstad på torsdagskvällarna och fixade och hjälpte varandra med verktyg och kunskaper.

"Bygga Cykel " .
Hm, skulle ju kunna ta en avgift från alla som vill va med på "mek-torsdag" och för pengarna man får in kan man väl hyra en verkstad eller något? Annars har vi nog verktyg så det räcker om alla tar med sig vad de har. Vi behöver som sagt en verkstad, kanske Dr. Spoke ställer upp?

Tillbaka
Topp