"Bygga" egen cykellampa?

Halcan76

Medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Har funderat på det här med cykellampa för mtbcykling ett tag och följt årets lamptråd.
Cyklar inte så mycket i mörker så jag vill lägga allt för många pengar på det plus att batterihantering mm ska vara smidigt.
Då jag har Makita 18v hemma så började jag tänka på dom batterierna och hittade Makita deadml802

och tänkte "perfekt"! Spelar inte någon roll att den väger lite grand och ett fäste går att få till på något sätt. Men tyvärr så är det för lite lumen, bara 225.
Ska även ha en hjälmlampa så ovanstående bastard skulle isf suttit på styret.

Då till frågan: Någon som vet om det finns typ 18v LED-lampor att köpa, gärna med reflektor?

/Torbjörn

Jon

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Vet inte om det är värt besväret längre, förr byggde man lampor med borrmaskins eller mc-batteri och vanlig 12v led-lampa. Det finns ju lampor typ "magicshine" lite varstans nu för ca 500kr. Kolla Jula, Biltema osv. Vill du tvunget bygga tror jag nog att det går att köra 18v på en 12v led-lampa. Kostar inte så. mycket att prova iaf.

Halcan76

Medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Vet inte om det är värt besväret längre, förr byggde man lampor med borrmaskins eller mc-batteri och vanlig 12v led-lampa. Det finns ju lampor typ "magicshine" lite varstans nu för ca 500kr. Kolla Jula, Biltema osv. Vill du tvunget bygga tror jag nog att det går att köra 18v på en 12v led-lampa. Kostar inte så. mycket att prova iaf.
Det jag nog mest vill åt är att alltid ha ett fulladdat batteri plus att jag kan ha med ett extra. Som du säger så kan jag ju prova med något halvbilligt :)
Tänker oxå att om man köper en lite billigare lampa så får jag för mig att batterierna inte är så bra (tänker mest på antal laddningscyklar), vilket jag kommer ifrån om man använder Makitas.
Och om man för själv så kanske man kan gå upp några snäpp i lumen utan att det behöver bli svindyrt.

implor

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Jag kör denna från jula på lägsta nivån och det är full tillräckligt med en pannlampa på hjälmen som komplement.

Bygg något lär inte vara värt besväret om man inte har allt hemma och inte värdesätter sin tid. Vill man komma billigt undan så leta rätt på någon med en gammal lampa utan batteripack som skräpar (köp och sälj?).

Halcan76

Medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Av nyfikenhet, hade du en lösning på hur du får strömmen från ditt batteri till ljusrampen? Styrning av effekt/ on-off?
Hitta en kaserad makita-borr som man använder batterifästet på. Sen en strömbrytare med bara av och på. Tänkte inte göra det så avancerat. Om man skulle använda tex en 12v ledramp så får den gå lite på övervolt bara :)

Åkerskog

Medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Jag och flera kompisar kör Nizleds och liknande lampor ca 40w Led. Hjälmlapa för cross. De går att lätta och byta linser på. Kör man med ett skruvdragaracc med lite kvalite tex 12v Milwaukeei eller 18v blå Boch så får man riktigt mycket ljus för pengarna.
Är man inte helt oduglig så är det inte så mycket jobb att få till en strömbrytare och kabelskor rakt in i batteriet.
Jag kör en eller två på crosshjälmen och en på mtb-hjälmen. Till MTB kör jag en som är ordentligt lättad och ombyggd så den ger mycket ljus per gram. Lyser nästan som en LEDEX cobra. Lite bilder på den jag moddat och lättat:
1.jpg

Goprofäste och annan kylfläns. Ny lins och hus.
2.jpg

Strömbrytare på hjälmen.
3.jpg

Lampor och linser finns i flera varianter bland annat på BRL men även på nätet direkt från China.
https://www.brl.se/sv/varumarken/nizled.html#{}

Dirty_rider

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Har du sett min tråd? min första lampa byggde jag av 3st halogenlampor och några rörsnuttar. Ett bra helgpyssel, baksidan är dock brinntid och batter

Halcan76

Medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Jag och flera kompisar kör Nizleds och liknande lampor ca 40w Led. Hjälmlapa för cross. De går att lätta och byta linser på. Kör man med ett skruvdragaracc med lite kvalite tex 12v Milwaukeei eller 18v blå Boch så får man riktigt mycket ljus för pengarna.
Är man inte helt oduglig så är det inte så mycket jobb att få till en strömbrytare och kabelskor rakt in i batteriet.
Jag kör en eller två på crosshjälmen och en på mtb-hjälmen. Till MTB kör jag en som är ordentligt lättad och ombyggd så den ger mycket ljus per gram. Lyser nästan som en LEDEX cobra. Lite bilder på den jag moddat och lättat:
Visa bilaga 451195
Goprofäste och annan kylfläns. Ny lins och hus.
Visa bilaga 451196

Strömbrytare på hjälmen.
Visa bilaga 451198

Lampor och linser finns i flera varianter bland annat på BRL men även på nätet direkt från China.
https://www.brl.se/sv/varumarken/nizled.html#{}
Tack för tipsen men blir nog lite utanför budget! Såvida man inte hittar nizled från Kina som du skrev. Var isf?

Dirty_rider

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?

och... lite mer tid.. pengar.. och kunskap.. :)

havet

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?

och... lite mer tid.. pengar.. och kunskap.. :)
Just ja, hur blev det med tävlingen i sista tråden? Det är ju redan november, i all dess oupplysta härlighet.

Dirty_rider

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Just ja, hur blev det med tävlingen i sista tråden? Det är ju redan november, i all dess oupplysta härlighet.
Det floppade, ifrån min sida :) Håller faktiskt på att skriva en lång ursäkt i tråden ;)
Nä men i ärlighetens namn så hittade jag inget namn som jag klickade med. DOCK! kommer jag att lotta ut en MkIV till alla som var med o lämnade ett förslag!

Källarbacken

Ny medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Finns arbetslampor till fordon från 15watt och 159kr o uppåt i både watt och pris. Går på 12 till 24volt så bara att koppla på ditt skruvdragarbatteri.

roskai

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Smart tanke! Har själv funderat på att använda mina Festool-batterier på samma vis, främst för att det måste vara oceaners kvalitetskillnad på billiga mtb-lampor och riktiga yrkesbatterier, samt att man då alltid har fulla batterier tillgängliga. Man är ju också lite sugen på att använda Tyri-led-lampor som är i princip odödliga (har ett par i reserv till entreprenadmaskinerna...).

I båda fallen är väl främsta bekymret vikten. Två 18v-batterier i ryggsäcken är inte en superinspirerande tanke, och att fästa dem på cykelramen känns både klumpigt och en aning svårt.

Laan84

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Smart tanke! Har själv funderat på att använda mina Festool-batterier på samma vis, främst för att det måste vara oceaners kvalitetskillnad på billiga mtb-lampor och riktiga yrkesbatterier, samt att man då alltid har fulla batterier tillgängliga. Man är ju också lite sugen på att använda Tyri-led-lampor som är i princip odödliga (har ett par i reserv till entreprenadmaskinerna...).

I båda fallen är väl främsta bekymret vikten. Två 18v-batterier i ryggsäcken är inte en superinspirerande tanke, och att fästa dem på cykelramen känns både klumpigt och en aning svårt.
En liten ramväska? På min HT har jag alltid det stora batteriet i väska istället för fastspänt på ramen.

Halcan76

Medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Jag tänker lite så här angående tyngden.
Det är förhållandevis kort period som jag använder ljus på cykeln så om det väger lite mer gör inget, viktigare med bra tillgång till batteri och prisvärt!
Här även en bättre lampa på hjälmen.
Är ganska mycket ledig oxå så blir en hel del tid att cykla när det är ljust 🙂
Har beställt ovanstående lampa (bullboy), blir intressant att se om den levererar. Är väl mest ljusbilden som jag är spänd på... Skulle väl vara över 2000 lumen annars.
Men bygget kommer hamna under 500:- vilket är bra!

Halcan76

Medlem
"Bygga" egen cykellampa?
En liten ramväska? På min HT har jag alltid det stora batteriet i väska istället för fastspänt på ramen.

Precis angående kvalitén på batterierna! Och så har du ju dom redan

limmpan

Ny medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Jag kör 2st magicshine 928 tror jag de heter. På hjälmen på ett makita 18v med en 12v dcdc omvandlare från elektrokit.
Har även 3dprintat en adapterplatta till makita batteriet. Batteriet i en rygga med div nödproviant.

På hojen sitter en 60w led som går på eget makitabatteri som sitter i sadelväskan. Den ledlampan klarar 9-36v så ingen dcdc omvandlare där.

Mycket ljus blir det.
Sen har jag en liten nödlampa på styret om ngt skulle hända samt en nöd pannlampa i ryggen.
Better safe then sorry

---Edit--
Länk till liknande 3dprintade adaptern för makita.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
"Bygga" egen cykellampa?
Jag kör 2st magicshine 928 tror jsg de heter. På hjälmen på ett makita 18v med en 12v dcdc omvandlare från elektrokit.
Hsr även 3dprintat en adapterplatta till makita batteriet. Batteriet i en rygga med div nödproviant.

På hojen sitter en 60w led som går på eget makitabatteri som sitter i sadelväskan. Den ledlampan klarar 9-36v så ingen dcdc omvandlare där.

Mycket ljus blir det.
Sen hsr jag en liten nödlampa på styret om ngt skulle hända samt en nöd pannlampa i ryggen.
Better safe then sorry
Vad är det för 60w lampa?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer