Bygga eget eller köpa?

harde

Ny medlem
Bygga eget eller köpa?
Ännu en rookie-tråd... men tror den här kan vara lite mer intressant då jag vill bygga en cykel från grunden.
Andledning till att jag är här är att jag inte kan ett skit. Ser därför det här som ett gyllene ett tillfälle att lära sig genom att bygga en själv. Antar också att man får mer för pengarna?

Tycker ni det här är en bra ide? Just att bygga tror jag inte är något problem, är händig och teknisk av mig, utan det är att jag inte kan något i området.

Efter att ha kollat runt lite så har jag kommit fram till det stora valet som ska göras, gissar jag, och det är att jag vill ha en fulldämpad cykel. För jag vill kunna köra överallt utan att känna mig begränsad. Tänker köpa låsbara dämpare för dom tillfällene då det behövs.
Kommer mest köra skog och berg, men då jag vet hur jag är så kommer jag nog vilja köra cykelvasan och liknande rättså snart, har bestämt att jag ska köra ett multisport lopp i höst och ena delen är mtb.
Men vad är steg 2? För er som inte orkar förklara allt sånt här ännu en gång får ni gärna ösa in med länkar till sidor som ni är inne på, forum, affärer osv.

När man bygger en egen cykel hur är det med service då? Det är något man gör själv? För om jag köper en ny hos handlare så gissar jag att garantier bara håller om man servar dom på rätt ställen?

Budgeten är inte riktigt satt då jag inte vet vad allt kan komma och kosta i slutändan. Behöver som ni säkert förstår allt. Utrustning, verktyg, tillbehöer osv.

Räcker 15000 till ett sånt här bygge? Eller är det bara börja leta på blocket?
Vad ska man prioretera och lägga mest pengar på?
Kolfiber eller aluminiumram? Skulle vilja lacka ramen så aluminium är väl bäst då?
Hydraliska eller vajerbromsar? Lättar att serva och laga vajerbromsar?
Vad är det mer för stora val jag måste göra? Märken jag kan ha mer förtroende för än andra?
För storlek på ram och däck så tänkte jag kolla in hos någon butik för att känna efter själv.

TL:DR Ska börja köra mtb och är sugen på att bygga en själv. Räcker 15000? Vart letar jag grejor och får mest för pengarna?

Hare gött

Bygga eget eller köpa?
Ska det vara nya delar "räcker" inte 15'
15' kan räcka om du köper en färdigbyggd.
15' kan räcka om du har tid att leta på köp sälj och ebay.

Bygga själv gör man när man vet vad man vill ha in i minsta detalj.
Är man ny tar det ett gäng cyklar innan man ens vet vart man vill cykla....

Senast ändrad:
Bygga eget eller köpa?
Överväg att köpa en billig cykel på blocket som du bara skruvar ner helt och sedan sätter ihop så får du din kunskap den vägen. Sen köper du en bra MTB för resten av pengarna.

Bygga eget eller köpa?
Så klart att du ska bygga! Jag byggde min första cykel själv efter en hel del surf, vi snackar alltså arbetsveckor i tid. Dock drar ett bygge baserat på vad som är "bra delar" lätt iväg till typ 30k om du ska köpa nytt.

Bygga eget eller köpa?
Det blir oftast inte billigare att bygga egen cykel. Bättre då att överväga att göra som Wee sa, och köpa en begagnad cykel inom din budget, bytta ut slitdelar o sen plocka ner de i molekyler o lära sig hur allt fungerar o sitter ihop. Sen kan du göra den lite mer personlig genom att sätta på ett snorgult styre o ritchey-stam osv... Du kommer lära dej mycket, o behöver ändå inte ångra dej om ett halvår för att du valde 120 mm/slag istället för 110, och att du borde satsat på am istället för xc osv....

Senast ändrad:
Bygga eget eller köpa?
harde skrev:
-------------------------------------------------------
> TL:DR Ska börja köra mtb och är sugen på att
> bygga en själv. Räcker 15000? Vart letar jag
> grejor och får mest för pengarna?

Räcker och blir över. Köp en On-One Inbred eller 456(50b) för småpengar; en billig men skapligt lätt luftgaffel (Rock Shox 30 Gold TK Solo Air eller liknande); Deore- eller SLX-grupp; schysta bromsar och skivor; och ett par hjul.

Och så allt småkrafs som bromsskiveadapters, vajer, hölje och pedaler. Och allt det där andra man alltid glömmer.
Och ett mekställ. Och ett verktygskit.

Bygga eget eller köpa?
Eftersom du inte vet ett skvatt om hur du vill cykla eller vilja grejer som passar dig tycker jag det är en dålig idé. Bara för att du bygger själv behöver det inte betyda att du får rätt cykel för dig eller rätt grejer för dina behov.

Men är det byggandet i sig som är grejen är det bara att köra på. Vill du däremot börja cykla på cykeln köp en färdig cykel.

Du får betydligt mindre för pengarna om du bygger själv. Lägg på 1,5-3 ggr pengarna där faktorn är avhängig tiden du kan lägga, tiden du har att vänta och kunskapen du har.

När du skriver "rätt så snart" eskalerar kostnaden radikalt. Har du ett år på dig kan du vänta ut reor, deals och beggat. Behöver du det "nu" är det bara att bita ihop och betala.

En lösning är ju att köpa nåt beggat och renovera, kostar väl i slutänden mer än att köpa nytt men du lär dig iaf.

Bygga eget eller köpa?
Tack för snabba svar!

Hade nästan räknat med dom här svaren. Är lite tråkigt att man inte har mer pengar att lägga. Sen vill jag ju självklart komma igång så fort som möjligt, max en månad i tid så är nog en lite optimistisk ide. Kanske ändå är smartast att köpa nytt för att testa och isånnafall börja spara pengar, om jag fastnar för det, och bygga något över vintern, för att verkligen göra ett seriöst bygge och inget jag slafsar ihop. Ser ju när jag kollar runt lite snabbt att det finns cyklar för 15' men håller dom? Jag kommer ju inte direkt stressa cykeln något då jag är grön.
Vad håller fälgar för? Nu kommer jag inte direkt hoppa och ha mig blir mest markkontakt men träffar jag en rot så vill jag ju inte att fälgen ska bli skev eller att däcket går, vet ju hur de har blivit när man lekt lite med cyklar när man var mindre att en lite trottoarkant gjorde mycket skada...

Har jag rätt i att vajerbromsar är enklare att ha och göra med?

Bor i göteborg sen en liten tid tillbaka och märkt att mtb är populärt och därav finns det gott om cykelaffärer. Skulle ni rekomendera att köpa i butik, tänker om det ska servas osv. eller kan jag beställa i princip från vilken affär/land som helst för att kanske hålla ner priset?

Några cyklar:
http://teamsportiaonline.se/scott-spark-960
http://www.bikester.se/387760.html
http://www.bikester.se/feltbikes-edict-nine-60-mountainbike-svart-362263.html

Bygga eget eller köpa?
Fördelen med att köpa en färdig cykel är att någon med detta som yrke har sett till att alla delar funkar ihop och att slutresultatet passar bra till tänkt användningsområde.

* Om du bygger själv existerar inga servicegarantier.
* Nej, du ska inte ha vajerbromsar. Hydrauliska är det som gäller på MTB.
* Nej, MTB-fälgar på en 15k cykel går inte sönder för att man kör på en rot. Eller en trottoar.
* I fysisk butik får du (förhoppningsvis) bättre rådgivning och service. Online får du lägre pris. valet är ditt.

Bygga eget eller köpa?
Kan man inte börja skilja på bygga "från grunden" och skruva fast komponenter o hjul på en färdig ram, då det finns byggtrådar här där det faktiskt byggs ram från grunden..antar att ts ska skruva på komponenter:)

Bygga eget eller köpa?
Skulle vilja påstå att det aldrig (!) blir billigare att plocka ihop av lösa delar om man köper allt nytt.

Min Canfield-hardtail brakade loss på 25000 kr och då fick jag loss ramen avsevärt mycket billigare än de brukar vara. Motsvarande hoj från typ Commencal skulle kosta säkert 10 000 kr mindre. Fast det vore ju mycket, mycket tråkigare :)

Bygga eget eller köpa?
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle vilja påstå att det aldrig (!) blir
> billigare att plocka ihop av lösa delar om man
> köper allt nytt.
>
> Min Canfield-hardtail brakade loss på 25000 kr
> och då fick jag loss ramen avsevärt mycket
> billigare än de brukar vara. Motsvarande hoj
> från typ Commencal skulle kosta säkert 10 000 kr
> mindre. Fast det vore ju mycket, mycket tråkigare
> :)

Samtidigt så blir det mer och mer ekonomiskt försvarbart att bygga själv ju högre budget man sätter. Har man exempelvis 40 papp att bränna så tror jag att man skulle lyckas få ihop en hoj som är minst lika bra specad som om du köper en färdig för samma peng.

Bygga eget eller köpa?
hmmm... drog just iväg en beställning från Bike-discount på i princip allt som behövs för att bygga en cykel utom handtag och nav (hade redan). Kul när man får välja allt själv, men blev ju inte mycket billigare än ett färdigt kit :) kommer dock bli riktigt bra!! :)

Bygga eget eller köpa?
Ska du bygga själv är 15Tkr tight, det gäller att hitta ett billigt o bra ramset + gaffel resten kan du köpa snik o uppgradera senare om det behövs...

Även om jag precis själv hoppat av en On-One deal (pga kraftigt försenad lev. tid), så vill jag ändå rekommendera dessa:

http://www.on-one.co.uk/i/q/FRTIROCKC/titus-rockstar-carbon-29er-frame-and-monarch-rt3-shock

http://www.on-one.co.uk/i/q/FRTITRKALURS/titus-rockstar-29er-frame-and-monarch-shock

http://www.on-one.co.uk/i/q/FRTITFTMCARRS/titus-ftm-carbon-frame-and-monarch-shock

Om bara stl passar dig så är alla fullt ok som FS, inte jätte moderna i geometrin, men billiga och går således om dom inte faller dig på läppen att ersätta utan allt för många tårar...

29" rullar bättre men är otympligare, är du kort skulle jag rekommendera den sistnämnda 26"aren.

Bygga eget eller köpa?
BTW så bruka http://www.bike-discount.de/en/shop/frames-276 ha billiga Cube-ramar.
Och en sak till, satsa på en gaffel med MINST 32mm innerben, dom smalare slits så jäkla snabbt.
Typ denna 29" RockShox: http://www.bike-discount.de/en/buy/...lack-blue-with-remote-option-255175/wg_id-205

Eller denna: http://www.bike-discount.de/en/buy/...5mm-maxlelite-tapered-black-111755/wg_id-5225 till 26"-ramen.

RockShox väljer du för att dom är driftsäkra och enkla att meka med själv (samt har billiga reservdelar).

Lycka till o kolla gärna in min byggtråd i signaturen.

Bygga eget eller köpa?
Gör ett excelark med alla ingående delar. Räkna (vikt om du vill) och inköpspris per komponent och summera ihop så ser du vad det kan tänkas landa på. Det är lätt att glömma småsaker som styrlager, vajerkit, slang, fälgband, grepp, sadelklämma, men med ett excelark så har du ordning på bygget. Om det är första cykeln så kommer du att behöva verktyg (vajertång, kedjebrytare, vevlagerverktyg, styrlagerpress, ett knippe insexnycklar, torx, kassettdragare och kedjepiska, spärrskaftset är bra att ha, rörkap), mekställ och fett, men de har du glädje av senare när du servar (själv såklart!)

Det som kan vara knivigt är att hitta delar som är kompatibla med varandra. Det finns numera ganska många standarder på styrlager, vevlager, reglage, bromsar, hjulaxlar, mm och köper man på sig komponenter som inte passar med varandra så kan det bli frustrerande och dyrt.

Det kommer inte att bli billigare än att köpa färdigt, men du kommer att känna cykeln utan och innan. Om du har lite tid på dig så går det att köpa begagnat på K&S eller hitta delar i yardsaletråden.

/K

Bygga eget eller köpa?
Efter att ha börjat kolla mer och mer och även läst era svar här så lutar jag mer och mer från att bygga. Vill ha mer kött på benen innan jag börjar med ett sånt projekt. Men tack för alla tips !

Var inne på intersport en snabbis efter jobbet och kollade lite. De hade ett par merida cyklar som såg intressanta ut.
https://www.intersport.se/produkter/merida-big-nine-vasa-racing-mountainbike-p180474?farg=180475
http://www.cykelkedjan.se/sv/mtb-29-tum/29585-big-nine-600.html (hitta inte på deras hemsida)

Andra
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/moun...-xt-terrangcykel-15/p/1109223_1_style#details

Jag är jävligt naiv och tror på allt det mesta folk säger när jag vet att dom vet mer än mig. Så iom det så blev jag rätt såld på dessa två... De sa att märken är inget man behöver gå på och att merida är väldigt bra, såklart dom är ju återförsäljare. Nu när jag börjat kolla mer åt hardtails så märker jag också att utbudet är sjukt mycket större för 15'. Ni får ursäkta alla vändningar fram och tillbaka mellan vad jag vill ha men som sagt jag är naiv.

Någon som har erfarenhet med köp hos t.ex. intersport, xxl? Tänker om det skulle krångla med cykeln, något går sönder och service.

Var ett större träsk än jag trodde allt detta haha men säkert värt det när köpet är gjort

Bygga eget eller köpa?
Blev en merida big nine vasa på intersport. Sista dom hade och ett jävligt bra bemötande så blev lite av en helomvändning på några dagar men tror jag kommer bli väldigt nöjd med den här : ) Så nu är det bara hitta hjälp, pedaler och skort sen är jag redo !

Tillbaka
Topp