Bygga elcykel

Bygga elcykel
Om du ändå ska köpa en ny cykel, varför inte köpa en e-mtb på en gång? Lär inte bli billigare att bygga själv men däremot jäkligt mycket fulare och rackligare.

Bygga elcykel
Matte_rookie sa:
ejon sa:
jingleyschmidt sa:
Några måste ju börja posta på elcykelforumet så det händer något där. :) Bidra till förändingen, ejon!

Sen tror jag inte din attityd kommer ge dig några fördelar, tvärtom. Ska du, trots allt, ändå posta elcykelrelaterade frågor på ett cykelforum så kan du ju åtminstone vara trevlig.

Tvärtom, du kanske ska läsa första raden jag skrev om cykelsociopater och hur forumet generellt tillåter vissa hunsa trådskapare som faktiskt har allmänna och intressanta frågor som alla undrar över ändå. Om du vill ställa dig till den del som hänger sig åt det så får det vara ditt val men det är inte mitt. Jag förstår inte varför jag ska böja mig för sådana trakasserier.

Det finns inget i det jag skrev från början som motiverar ovanstående påhopp eller besynnerliga frågor som inte har något med texten enligt ovan. Tvärtom, om det finns någon som sköter detta forum så borde det vara en varning ev ban, så att man får ett belevat forum.

Kan ju vara så att din frågeställning inte passar in i ett forum där den gemensamma nämnaren för användarna är cykelintresset.
Hade inte förväntat mig annat än utskrattning och glåpord om jag ställde frågor gällande min ciao i ett forum för harley hojar.
Även fast många av användarna har gedigen kunskap om motorer och grejer så lirar det liksom inte.
Ett äpple är ett äpple och ett hallon e gott.

Om du ska ha en kraftigare motor som är strypt till tillåten effekt , som du har med avsikt att kunna strypa av när du känner för att ge lite extra
Lär väl knappast vara laglig?
Du lär inte få vettigare svar när du säger att du ska köra ett icke tillåtet elfordon till och från jobbet.
Vilken försäkring gäller om du förorsakar en olycka?
Vem kontrollerar att bromsar och annat är dimensionerat efter den effekt som elfordonet har när du krämar på med den högre effekten.
Är det inte bättre att köpa en "elcykel" som är laglig att framföra? Tror det är de som är problemet och skapar sprickor mellan elcyklister och cyklister, när det har blivit tillåtet att köra en elcykel med begränsad effekt så kan man inte nöja sig där, mycket vill ha mer och tillslut blir gränsen till moped jävligt liten.

Lycka till med byggandet.

Det finns verkligen gott om personer likt detta. Det skrämmer mig men det kan ju också förklara varför cyklister är så illa ansedda.

Bygga elcykel
Moment 22?

Man postar inte på happyeride för att det är dött
Happyeride förblir dött
Man postar på happyride istället
Happyride lever men man får otrevliga svar

Till TS: Jag erinrar mig bara ett fåtal trådar från personer som byggt egna elcyklar genom åren på happy.

Det hjälper inte att merparten av de som bygger egna cyklar totalt verkar skita i själva cykeln, de är enbart intresserade av att det skall gå fortare än köpecykeln på 25/250 och cyklarna de bygger brukar se ut som riktiga missfoster. Givetvis finns undantag, men jag har inte sett dem här.

Vill du ha en guldgruva för bygge:
endless sphere . com

Jag har själv haft flera elcyklar och räknat på att bygga själv och det verkar ekonomiskt ovärt; åtminstone om man skall bygga på en skaplig cykel. Smartare att köpa en färdig begagnad och pula med.

Enda anledningen för mig skulle vara att göra en pendlare på en cykel (ram) som jag verkligen gillar och vill bygga på.

Frågorna du ställer; vilken mtb, effekt, motorplacering, batterikapacitet, butik mm får du helt enkelt finna någon annan stans. Hur långt är ett snöre, liksom.

Egentligen skulle du kunna dela upp ditt inlägg och posta på happyeride. ”Vilken mtb för elkonvertering” är väl en bra fråga och sen följa upp med resten. Blir sex-sju trådar.

Bygga elcykel
Jag kör elbilar sen länge och vet ett jättebra forum där de kan allt du kan tänkas behöva veta om elbiten i bygget osv men kanske inte om cykeln. Hade du varit trevligare i tonen hade jag skickat dig dit med dina [OT] - frågor.

Bygga elcykel
Det kanske är så enkelt att när en elcyklist säger "jag cyklade till jobbet" så håller inte köttcyklisten med helt?
Frugan är elcyklist till och från jobbet. Hon tror hon cyklar. Skitknasigt!
Fattar inte hur elcyklister tänker där.

Bygga elcykel
H. sa:
Om du ändå ska köpa en ny cykel, varför inte köpa en e-mtb på en gång? Lär inte bli billigare att bygga själv men däremot jäkligt mycket fulare och rackligare.

Saken är att jag redan har en e-mtb, jag har flera vanliga cyklar också. Jag varierar lite efter humör. För det första verkar det som ett roligt projekt att bygga, precis som det är att bygga andra saker vare sig det är till huset, bilen eller en ny dator. Men jag är inte riktigt nöjd med den e-mtb jag har. Jag vill ha större batteri och större motor men det passar sig inte riktigt för ombyggning eftersom batteriet är integrerat.

Det är A-O att det ska vara lagligt. Det finns ingen som helst anledning till att köra olagligt. Om det funnits det jag exakt söker att köpa, så hade jag köpt det men eftersom det inte verkar existera så bygger jag själv tänker jag. Jag har sett några exempel från butiker i Sverige och England, dock verkar dessa operera under radarn vilket inte är ok enligt min värdegrund.

Bygga elcykel
Hasse#7 sa:
Jag kör elbilar sen länge och vet ett jättebra forum där de kan allt du kan tänkas behöva veta om elbiten i bygget osv men kanske inte om cykeln. Hade du varit trevligare i tonen hade jag skickat dig dit med dina [OT] - frågor.

Återigen, läs första texten och sedan syna vilka kommentarer som förekommit och sedan bedöm med saklighet. Om det inte räcker, så syna generellt valfri tråd så verkar den här tonen du pratar om komma ideligen åter.

Bygga elcykel
Du säger att du vill ha större motor samt så säger du att du vill vara laglig. Hur går det ihop?

Är det mer än 250W måste du väl registrera den som moped och det är nog inte lätt att göra om det ens går.

Bygga elcykel
ejon sa:
H. sa:

Saken är att jag redan har en e-mtb, jag har flera vanliga cyklar också. Jag varierar lite efter humör. För det första verkar det som ett roligt projekt att bygga, precis som det är att bygga andra saker vare sig det är till huset, bilen eller en ny dator. Men jag är inte riktigt nöjd med den e-mtb jag har. Jag vill ha större batteri och större motor men det passar sig inte riktigt för ombyggning eftersom batteriet är integrerat.

Det är A-O att det ska vara lagligt. Det finns ingen som helst anledning till att köra olagligt. Om det funnits det jag exakt söker att köpa, så hade jag köpt det men eftersom det inte verkar existera så bygger jag själv tänker jag. Jag har sett några exempel från butiker i Sverige och England, dock verkar dessa operera under radarn vilket inte är ok enligt min värdegrund.
Du vill ha större motor men vill absolut köra lagligt?

Does not compute.

Bygga elcykel
ejon sa:
Hasse#7 sa:

Återigen, läs första texten och sedan syna vilka kommentarer som förekommit och sedan bedöm med saklighet. Om det inte räcker, så syna generellt valfri tråd så verkar den här tonen du pratar om komma ideligen åter.

Jag har läst och bedömt all text med saklighet. Det är OT för att du vill ha mer effekt och större motor. Du får ingen hjälp av mig för jag har ingen lust att hjälpa dig efter att ha läst dina inlägg. Glasklart tycker jag.

Bygga elcykel
Hasse#7 sa:
ejon sa:
Hasse#7 sa:

Jag har läst och bedömt all text med saklighet. Det är OT för att du vill ha mer effekt och större motor. Du får ingen hjälp av mig för jag har ingen lust att hjälpa dig efter att ha läst dina inlägg. Glasklart tycker jag.

Men då behöver du ju inte skriva att du har lösningen och att du inte tänker ge mig den :). Jag beklagar utan säga något mer.

Bygga elcykel
Bra trollat, grattis för så många svar. Men det är uppenbart att du fiskar efter vissa typer av kommentarer och sätta fokus på dem snarare än det presumtiva elbygget. Bättre lycka nästa gång med annat nick.

Bygga elcykel
H. sa:
ejon sa:
H. sa:

Does not compute.

Jo om du läser texten fast det gjorde du inte uppenbarligen. Det går att strypa som jag sa och vilket jag definitivt tänker jag göra. Jag pysslar inte med olagligheter. Däremot hade det varit intressant att veta när och var det blir lagligt med 500w. Inhägnat, tillstånd? Osv. Till skillnad från många cyklister så respekterar jag lagen. Jag stannar vid rött. Jag kör inte som en "biltjuv" på cykelbanan bredvid barnfamiljer osv som irrat sig in på cykelbanan. Utan stannar snällt och väntar på att dessa ska förflytta sig osv, jag hoppas Ni som är så fula i munnen här gör detsamma. Att vi faktiskt bägge respekterar lagen och ordningen på cykelbanan.

Så det här med att utmåla det här med elcyklar till monster är något som oftast tillhör fantasin. Ni vet precis som jag vet att om man ska gnälla på en viss typ av cyklister så stämmer den generella uppfattningen ganska väl. Fast att resonera om detta faller lite utanför vad jag hade för avsikt eller har intresse av att diskutera. Det är ju uppenbart ändå att det går i samma ämnesrad som att förbjuda elsparkcyklarna som dräller överallt. Men det får vara en annan fråga. Ok?

Bygga elcykel
Jag tycker mig minnas att Makten ramlade in på forumet med diverse liknande kullerbyttor. Han var ändå smart nog att anpassa sig samt stanna. Det händer mycket sällan så jag tillåter mig tvivla i detta fallet.

Bygga elcykel
ooms sa:
Varför vill du ha en större motor om den ändå ska strypas ner till 250W? På viltet sätt blir den då bättre än de cyklar du redan har med 250W-motor? 250W är 250W liksom.

Edit: Jag hittade svaret här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3603619/3603635#msg-3603635
Du tänker således använda de 500w "när det finns möjlighet". Ett olagligt bygge alltså.

Ja om det finns lagligt utrymme för det och inget annat. Varför skulle man cykla bland andra människor och eventuellt hamna i en olycka förr eller senare, på en olaglig cykel? Har vi inte tillräckligt med sådant i vårt samhälle tycker du? Fast om vi ska prata om lagutrymmet istället för men ursprungsfråga så är det väl dags att man börjar sortera upp bland cyklister också? Lagstiftningen håller väl inte riktigt måttet där?

Bygga elcykel
ejon sa:
jingleyschmidt sa:
ejon sa:
Simon89 sa:
TS: det är nog en klok idé att ta det lite lugnare med snacket

Rättare sagt, är det nog bättre sig till ett forum som kanske är bättre lämpat att svara på frågor.

Du är fan inte dum du.

Kommentarer som "det är nog en klok ide ...." låter mer en allvarlig varning eller förtäckt hot. Så om det ska vara så, är det väl bäst att lämna tråden.

Haha jag menade att du ska skriva i en mer sansad ton, trodde inte det gick att misstolkas

Bygga elcykel
Citerar det du skrivit i femte inlägget i tråden.

"Jag tänkte bygga en cykel med 500w men begränsa den till 250w så att det blir en liten roligare cykel när det finns möjlighet för det. Dock hur stor nackdel är det att ha lite extra som man i princip aldrig nästan använder osv.."

Det blir ingen roligare cykel för det är ingen cykel!
Den är klassad som cykel upp till 250w.

Om du har sån koll och äger en elcykel varför frågar du då? Du vill ha en laglig elcykel att åka till jobbet på men det finns inte att köpa? Så du vill bygga en själv med för hög effekt som du på något sätt ska manipulera för att falla inom ramen för vad som är tillåtet . Du tycker inte själv att det låter lite galet och motsägelsefullt?

Bygga elcykel
Matte_rookie sa:
Citerar det du skrivit i femte inlägget i tråden.

"Jag tänkte bygga en cykel med 500w men begränsa den till 250w så att det blir en liten roligare cykel när det finns möjlighet för det. Dock hur stor nackdel är det att ha lite extra som man i princip aldrig nästan använder osv.."

Det blir ingen roligare cykel för det är ingen cykel!
Den är klassad som cykel upp till 250w.

Om du har sån koll och äger en elcykel varför frågar du då? Du vill ha en laglig elcykel att åka till jobbet på men det finns inte att köpa? Så du vill bygga en själv med för hög effekt som du på något sätt ska manipulera för att falla inom ramen för vad som är tillåtet . Du tycker inte själv att det låter lite galet och motsägelsefullt?

Nej, jag ska inte manipulera något. Märkligt att det ska vara så svårt att läsa. Är det här varningarna man har sett i tidningen alla dessa år om svenska skolans förfall. Jag vet allt det du skriver och det vet alla andra också. Du tillför inget så att skriva om precis ingenting är något opassande kan jag tycka i ett forum som är till för andra syften.

Som sagt, jag tror inte Ni har svaren så jag vänder mig till forum med den kunnighet jag eftersöker. Det blir intressantare så....

Bygga elcykel
Simon89 sa:
ejon sa:
jingleyschmidt sa:
ejon sa:
Simon89 sa:
TS: det är nog en klok idé att ta det lite lugnare med snacket

Rättare sagt, är det nog bättre sig till ett forum som kanske är bättre lämpat att svara på frågor.

Du är fan inte dum du.

Kommentarer som "det är nog en klok ide ...." låter mer en allvarlig varning eller förtäckt hot. Så om det ska vara så, är det väl bäst att lämna tråden.

Haha jag menade att du ska skriva i en mer sansad ton, trodde inte det gick att misstolkas

Det är mycket som kan misstolkas i synnerhet i den tid vi lever i. Du märker ju själv i denna tråd hur varenda stavelse misstolkas.

Bygga elcykel
staine sa:
Jag tycker mig minnas att Makten ramlade in på forumet med diverse liknande kullerbyttor. Han var ändå smart nog att anpassa sig samt stanna. Det händer mycket sällan så jag tillåter mig tvivla i detta fallet.

Du minns fel. Jag var upprörd över att det cyklades elcykel på tisdagsrajden, vilket inte har eller hade ett skvatt med laglighet att göra. Jag tyckte helt enkelt att det kändes märkligt att någon ville vara med i gemenskapen på andra villkor än vi andra.
Efter en del tänkande fram och tillbaka har jag släppt allt det där. Jag överreagerade och har insett att det var irrationellt, om än förklarligt att reagera som jag gjorde.

Jag skiter högaktningsfullt i om nån vill cykla elcykel i skogen, lagligt eller ej. Det är tragikomiskt att se hela mobben vakna till liv och ösa ur sig sitt hat och sin illa dolda trångsynthet i VARJE JÄVLA TRÅD om elcyklar. Det spelar inte ens roll om det handlar om elcykel för pendling, de bara måste tourettes-hata ändå.

Mitt råd till TS är att helt enkelt ignorera dessa människor. De kommer inte bry sig ett skvatt om dina svar. De har redan bestämt sig för att du har fel och de har rätt, samt att de ska försöka få in i ditt huvud att allt du gör är "olagligt" och/eller kommer förstöra för alla andra cyklister överallt. De har blivit rättshaverister innan rätten ens har påbörjat utredningen.

Bygga elcykel
Tack makten, du bekräftar det jag redan misstänkte. Jag läste ju lite trådar innan och det är ungefär samma hat som väller ut. Man skulle ju kunna nämna diagnoser, lågutbildade, specialintressen mm dock vore det fel för min värdegrund baseras på alla människors lika värde. Jag vet att jag inte kommer bli bemött på samma villkor men jag tycker ändå det är viktigt att respektera människor generellt, även de hatiska som har som enda mål att hänga på ett cykelforum och trakassera vanliga människor med allmänna frågor. Du märker ju av nivån... jag har en länk till dig men eftersom du sa det och det så är jag nu sur på dig, så jag tänker inte ge den till dig... sedan att det är en hel mob som du beskriver som är precis likadana är ju naturligtvis förvånande.

Jaa suck.... det här forumet får Ni nog ha utan min närvaro. Det kan jag ju lova Er.

Bygga elcykel
ejon sa:
H. sa:
ejon sa:
H. sa:

Does not compute.

Jo om du läser texten fast det gjorde du inte uppenbarligen. Det går att strypa som jag sa och vilket jag definitivt tänker jag göra. Jag pysslar inte med olagligheter. Däremot hade det varit intressant att veta när och var det blir lagligt med 500w. Inhägnat, tillstånd? Osv. Till skillnad från många cyklister så respekterar jag lagen. Jag stannar vid rött. Jag kör inte som en "biltjuv" på cykelbanan bredvid barnfamiljer osv som irrat sig in på cykelbanan. Utan stannar snällt och väntar på att dessa ska förflytta sig osv, jag hoppas Ni som är så fula i munnen här gör detsamma. Att vi faktiskt bägge respekterar lagen och ordningen på cykelbanan.

Så det här med att utmåla det här med elcyklar till monster är något som oftast tillhör fantasin. Ni vet precis som jag vet att om man ska gnälla på en viss typ av cyklister så stämmer den generella uppfattningen ganska väl. Fast att resonera om detta faller lite utanför vad jag hade för avsikt eller har intresse av att diskutera. Det är ju uppenbart ändå att det går i samma ämnesrad som att förbjuda elsparkcyklarna som dräller överallt. Men det får vara en annan fråga. Ok?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Märkström

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/

En 500W-motor är inte ok även om den stryps. Alltså:

Does not compute.

Bygga elcykel
Fältprästen sa:
Makten sa:
Du minns fel. Jag var upprörd över att det cyklades elcykel på tisdagsrajden, vilket inte har eller hade ett skvatt med laglighet att göra.
Nu tror jag staine menade långt innan dess.

Då är det nog bäst att han letar upp detta något och citerar, för det har jag inget minne av. Men det är ju inte omöjligt att jag haft nån konstig åsikt om elcyklar som jag förträngt. Känns inte direkt relevant för nuläget i alla fall. För mig är elcykelhatarna tusen gånger värre än elcyklar och elcyklister. Det enda de gör är att sprida dynga och dålig stämning nämligen.

Bygga elcykel
Makten sa:
Då är det nog bäst att han letar upp detta något och citerar, för det har jag inget minne av. Men det är ju inte omöjligt att jag haft nån konstig åsikt om elcyklar som jag förträngt. Känns inte direkt relevant för nuläget i alla fall. För mig är elcykelhatarna tusen gånger värre än elcyklar och elcyklister. Det enda de gör är att sprida dynga och dålig stämning nämligen.
Tror inte han tänkte på elcyklar.

Bygga elcykel
Varför så lite som 500 watt? Vilken enkel offroadmoppe som helst får man ju ut åtminstone femhalva ur! Eller nån sliten gammal tjuv-hundratjufemma-cross?

Bygga elcykel
Jag konstaterar att intresset för elcyklar är otroligt stort på det här forumet.
Det är ju massvis med människor som går in och skriver i alla trådar som har ”elcykel” eller ”emtb” i rubriken...

Bygga elcykel
ForesterGuy sa:
Jag konstaterar att intresset för elcyklar är otroligt stort på det här forumet.
Det är ju massvis med människor som går in och skriver i alla trådar som har ”elcykel” eller ”emtb” i rubriken...
Det är ju massvis med människor som går in och skriver i alla andra trådar också.

Bygga elcykel
Fältprästen sa:
Makten sa:
Du minns fel. Jag var upprörd över att det cyklades elcykel på tisdagsrajden, vilket inte har eller hade ett skvatt med laglighet att göra.

Jo. Långt innan dess. Varför jag nu minns det. Men tror inte det hade med elcyklar att göra.
Jag tycker f.ö att elcykel (laglig) är bättre än bensinmoppe. Däremot ogillas när man blir bombad i 50 knyck på cb. Känns onödigt farligt.

Bygga elcykel
ForesterGuy sa:

1+

något nytt och potentiellt hotfullt för somligas världsbild. ungefär som helfjädrat, skivbromsar och 29.

sen är det nog dallas-faktorn? nyfikenhet på konflikter...

Bygga elcykel
staine sa:
Fältprästen sa:
Makten sa:

Jo. Långt innan dess. Varför jag nu minns det. Men tror inte det hade med elcyklar att göra.
Jag tycker f.ö att elcykel (laglig) är bättre än bensinmoppe. Däremot ogillas när man blir bombad i 50 knyck på cb. Känns onödigt farligt.
Då är det nog ingen laglig elcykel heller (de som bombar förbi i 50 knyck)...
Jag kan ju tycka det bara blir vanligare med allehanda elfordon som kommer farande kors och tvärs i farter bra mycket över 25 km/h med förare som verkar ha tveksam kontroll. Frågan är vad som måste till innan polisen börjar stävja detta.

Bygga elcykel
ejon sa:
Tack makten, du bekräftar det jag redan misstänkte. Jag läste ju lite trådar innan och det är ungefär samma hat som väller ut. Man skulle ju kunna nämna diagnoser, lågutbildade, specialintressen mm dock vore det fel för min värdegrund baseras på alla människors lika värde. Jag vet att jag inte kommer bli bemött på samma villkor men jag tycker ändå det är viktigt att respektera människor generellt, även de hatiska som har som enda mål att hänga på ett cykelforum och trakassera vanliga människor med allmänna frågor. Du märker ju av nivån... jag har en länk till dig men eftersom du sa det och det så är jag nu sur på dig, så jag tänker inte ge den till dig... sedan att det är en hel mob som du beskriver som är precis likadana är ju naturligtvis förvånande.

Jaa suck.... det här forumet får Ni nog ha utan min närvaro. Det kan jag ju lova Er.

Det här är ju ändå för vackert i all sin sorglighet. En forumriddare som fäster största vikt vid respekten för andra människor och människors lika värde men som måste vika ner sig för hatet och trakasserierna från lågutbildade och diagnostiserade mobmänniskor. Lycka till på nästa fora ejon, hoppas du kan hitta något som bättre matchar din finkänslighet och ditt belevade sätt. Här finns tyvärr bara grobianer.

Bygga elcykel
Erik O sa:
ejon sa:

Det här är ju ändå för vackert i all sin sorglighet. En forumriddare som fäster största vikt vid respekten för andra människor och människors lika värde men som måste vika ner sig för hatet och trakasserierna från lågutbildade och diagnostiserade mobmänniskor. Lycka till på nästa fora ejon, hoppas du kan hitta något som bättre matchar din finkänslighet och ditt belevade sätt. Här finns tyvärr bara grobianer.

En väldigt fin sammanfattning. Håller med, den berörde grobianen i mig.

Bygga elcykel
Ja, jag kanske läser forumet som fan läser bibeln, men det ser ju ut som om TS inledde med att kalla folk sociopater, slängde in någon illa förklädd ironi om "högre begåvade" och annat, samtidigt som hen i vartannat inlägg anklagar andra för att hålla en dålig ton gentemot henom, redan innan det första invektivet kom.

Jag skulle säga att NLCs analys är ganska så klockren och ser fram emot nästa tråd från nästa konto! Och med ser fram emot så menar jag att jag helst ser att den inte postas och att vi får någon fin RR eller någon rolig materialnörderitråd i dess ställe.

Bygga elcykel
mmmrrrr sa:
Ja, jag kanske läser forumet som fan läser bibeln, men det ser ju ut som om TS inledde med att kalla folk sociopater, slängde in någon illa förklädd ironi om "högre begåvade" och annat, samtidigt som hen i vartannat inlägg anklagar andra för att hålla en dålig ton gentemot henom, redan innan det första invektivet kom.

Jag skulle säga att NLCs analys är ganska så klockren och ser fram emot nästa tråd från nästa konto! Och med ser fram emot så menar jag att jag helst ser att den inte postas och att vi får någon fin RR eller någon rolig materialnörderitråd i dess ställe.
Eftersom mitt användarnamn liknar TS väldigt mycket vill jag härmed starkt förneka all form av samröre och koppling mellan oss.

Tillbaka
Topp