bygga fixie?

ptolemy

Ny medlem
bygga fixie?
Funderar på att göra mig av med min gamla 25kg "svalan"-pendlarcykel och bygga mig en fixie.

Tänkte köpa en gammal racerram från blocket och bygga på resten själv.
Vad är det man behöver (specifikt för fixies alltså)?
Vart kan man till exempel köpa fixed gear-nav och vevpartier? Verkar inte finnas på cyclecomponents i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
bygga fixie?
OT: Om du är intresserad så har jag ett gäng oldschool stålracerramar över till bra pris ;)

Flera olika från strl 52 upp till 60. En del har columbus rör och andra trevligheter..

OnT: "Fixie" nav går ju att tjacka från North american flyers eller vad de nu heter samt att en hel del finns från landet i väster via ebay med mera..

Jag är en gammal man och mitt minne är grumligt men jag tror det var så det var.. 0_o nåja.. Happy building :)

bygga fixie?
På ECI finns Michenav för 735 spänn paret. Oslagbart! Drev kostar 150 har jag för mig. Ett vanligt gängat nav funkar hyffsat men kan lossna eftersom låsring och drev är gängade åt samma håll. Endast att rekommendera tillsammans med röd loctite. Funkar ännu bättre om man vänder drivpaketet till vänster sida eftersom belastningen är kraftigare när man skiddar än när man trampar. Jag har ett 19t drev och låsring till vanligt nav till övers. Det kan vara lite klurigt att hitta sånt om man inte gräver längst ner i skrotlådan i gamla cykelaffärer.

bygga fixie?
Jonathan skrev:
-------------------------------------------------------
> OT: Om du är intresserad så har jag ett gäng
> oldschool stålracerramar över till bra pris ;)

Va ska du ha för dom då?

bygga fixie?
=David skrev:
> Jag har ett 19t drev och låsring till
> vanligt nav till övers. Det kan vara lite klurigt
> att hitta sånt om man inte gräver längst ner i
> skrotlådan i gamla cykelaffärer.

Det är jag intresserad av :) , om du vill sälja? Men jag får se om jag köper endast ram eller en hel cykel.
Om jag bara köper ram så bygger jag nog hjul med "fixie"-nav, det verkar säkrare och snyggare.

Jonathan skrev:
> OT: Om du är intresserad så har jag ett gäng
> oldschool stålracerramar över till bra pris ;)

Har mailat dig :)

bygga fixie?
> Problemet är att det verkar som om jag måste byta ut hela vevpartiet eftersom vevarmarna och största
> kugghjulet är "helgutna". Dessutom är den enligt uppgift franskgängad.

Jag har liknande problem på min Peugeot-fixie. Klingorna fram är gjutna i plast! Har ännu inte hittat rätt verktyg för att få av dem. Det behövs ett verktyg med smalare tapp än på min vevarmsavdragare. Kör än så länge på minsta klingan fram. Inte snyggt men det funkar. Bild på vevpartiet:

crankset.jpg

Cykeln så som den såg ut när jag köpte den för 300 kr:

before.jpg

Cykeln som den ser ut nu:

after.jpg

Nya hjul, sadel, bromshandtag och styrlinda gör en viss skillnad. Kör med flipflop-nav bak så jag kan byta till singlespeed om jag önskar. Har hittills aldrig gjort det! Har för övrigt ett helt nytt Suzue flipflop-nav liggandes som jag kan tänka mig byta mot ett passande vevparti.

bygga fixie?
Enligt Gamla Stans Cykel skulle det inte vara några problem att byta ut vevarmarna, ska dit imorgon igen och se vad dom har att erbjuda :)

Brukar det vara svårt att ta bort framgaffeln fråmn själva ramen? Skulle vilja ha ta isär dem innan jag lackar om den.

bygga fixie?
Något som är lite roligt är ju att det går att skruva på ett drev på 6-bults skivfästet bak och få en bra kedjelinje, beroende på cykel kan spacers behövas, men har läst om snubbar som fått perfekt linje utan.

bygga fixie?
ptolemy! Hur kommer du göra med baknavet?? bygger du nytt hjul på fixienav? De här hemmamodifikationerna verkar ju småfarliga..

Letar själv lämpliga fixieramar, drömmer om någon gammal orange crescentrejser, eller något annat snyggt. Men hur är det med dropoutsen på din peugot? är dom horisontella?

och så slutligen, vad ligger din budget på??

//john

bygga fixie?
johnboy skrev:
> ptolemy! Hur kommer du göra med baknavet?? bygger
> du nytt hjul på fixienav? De här
> hemmamodifikationerna verkar ju småfarliga..

Jag tror att jag ska använda de befintliga naven, men jag vet inte riktigt hur.
Kanske gängat drev och låsring.

> Letar själv lämpliga fixieramar, drömmer om någon
> gammal orange crescentrejser, eller något annat
> snyggt. Men hur är det med dropoutsen på din
> peugot? är dom horisontella?

Japp, horisontella dropouts.

> och så slutligen, vad ligger din budget på??

Jag hoppas hålla mig under 1500:-
Jag bygger denna cykel mest för att lära mig. Om allt går bra tänkte jag nog försöka mig på en högbudgetfixie med riktiga track-nav senare i sommar/höst.

neodym skrev:
> Något som är lite roligt är ju att det går att
> skruva på ett drev på 6-bults skivfästet bak och
> få en bra kedjelinje, beroende på cykel kan
> spacers behövas, men har läst om snubbar som fått
> perfekt linje utan.

Låter intressant, men jag vet inte riktigt vad du menar. :) Vad är 6-bults skivfästet?

bygga fixie?
johnboy skrev:
> Letar själv lämpliga fixieramar, drömmer om någon
> gammal orange crescentrejser, eller något annat
> snyggt.

Aaah min stolthet..

IMG_5281.JPG

PerM skrev:

http://www.blocket.se/view/5422440.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Den där är nog ingen lek alls. Har hört ett rykte om att det är endast sponsrade cyklister som haft tillgång till hojjarna med kromad fram- och bakgaffel.

bygga fixie?
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> =David.. DU är bara avundsjuk på att nån har
> kromat och det har inte du.. =P

Japp jag är en kromsucker. Hoppas det inte leder till att jag skaffar en HD när jag blivit gammal och fet bara..

bygga fixie?
Nu är sprayfärg inhandlad från Italia Billacker i Bandhagen.
Betalade endast 200kr för en sprayburk röd billack samt en sprayburk primer. Billigt.

Jag har även beställt ett minoura riktställ och två Mavic MA3 fäljar från CC.
Hur vet man hur långa ekrar man behöver?

bygga fixie?
Ja använder de gamla naven som satt på cykeln.

En till fråga:
Var kan jag hitta drev och låsringar som passar på mitt franskgängade nav?

Franska gängor är tydligen 1.366" x 25.4TPI
kan man tvinga på ett 1.370/1.375 x 24 TPI på de gängorna?

bygga fixie?
Nibbe skrev:
> Upp med bilder sen när den är klar så man får se
> skillnaden, hann aldrig fota den medans jag hade
> cykeln.

Är det du som sålt ditt objekt? Vad i.. Hoppas att det är något annat grumt på g..

bygga fixie?
=David skrev:
> Är det du som sålt ditt objekt? Vad i.. Hoppas att
> det är något annat grumt på g..
>
>
> Mvh David
>
> I´M WITH ADMIRAL STUPID

Ja sålde mitt objekt, ramen var för stor för mig, ont att ramla ner på toppröret.

Har köpt en ny redan så det är lugnt.

bygga fixie?
Tjena!

Soft nibbe, då kan vi ta caferacer rundor på ekerö.. Säg till när du är färdigbyggd. så rullar vi.. Om du itne orkar vänta kan du låna min Fuji den borde passa dig i storlek..
AVd har du köpt nurå?

bygga fixie?
Köpt mig en Scarpa racer, inte hört talas om märket, hittar inget om dom heller förutom Scarpa som gör klätterdojor och pjexor. Ramen är lödd med muffar och rättså lätt. Köpte den mest för att jag fick den billigt och den var fräsch.

Kneecap: Ekerö låter skoj, lånar gärna din Fuji.

bygga fixie?
Tjena!

Kom på att jag inte kan hojja ekerö på två veckor.. =(
Jag drar ju till åre.. =D
Men efter åre får vi ut och rulla lite tubdäck..

bygga fixie?
Idag spraylackade jag den gamla peugot-ramen röd.
Blev ganska OK om man inte tittar för nära, men nästa cykel lämnar jag in för riktig lackning.

Jag är fortfarande ute efter en till stålram ca 56-57cm.
Så om ni har nån gammal ram/cykel ståendes och samlar damm är det bara att PM:a. :)

bygga fixie?
Tillbaka
Topp