Bygga fuktsäker cykelförvaring till fincykeln ute

Jonatan F

Aktiv medlem
Halloj! Vet att det finns några liknande trådar men hittade ingen exakt.

Jag har idag mina cyklar inomhus. Det är bra för cyklarna - dåligt för husfriden. På gården finns ett förråd. Där har jag pendelcykeln och en skivstång. Det är brädor på jord. Hyfsat luftigt (luftspalt mellan tak och vägg) men baserat på alla andras grejor som legat i förrådet i många år helt klart fuktigt. Många rostiga verktyg mm.

Hos mina föräldrar hade jag mina cyklar i en ladufård och det gick bra. Gjutet betonggolv, och en konstruktion för att torka hö med mycket luft gjorde klimatet torrt. Men det lyckas jag inte med i förrådet. En stor del av problemet är nog att jag gymmar i samma utrymme och då blir det mycket kondens på metall när det är kallt.

En tanke är att lägga in plastmatta och täta väggarna men då lär golvet ruttna. Och mest lär ju fukten stanna inne då?

En tanke är att bygga som förvaringsboxar för cyklar. På plintar för lite drag under. Sedan isolerade och tätade för att värmeväxling ska gå långsamt. Sedan en avfuktare som kopplas till varje bås att ha igång när det är som värst (augusti-november kanske). På vintern är det kallt - inte fuktigt. På sommaren är det torrt.

Finns ju en del produkter att köpa av den sorten som ser väldigt bra ut.

Men skulle man kunna göra en modell som mer naturligt andas? Återskapa ladans avfuktande funktion?

Kanske bara borde fixa ett riktigt isolerat och kanske uppvärmt verkstadsutrymme :) IMG_0113.jpegIMG_0112.jpeg

Enklast är ett skärmtak utan väggar som håller regn och snö borta från den parkerade cykeln men ändå är maximalt luftigt. Ska du ha ett förråd så behöver det vara varmare än ute

Jag killgissar mest, men om du har samma temp som ute så kommer ju rh då och då ligga runt 100% och du får fukt på grejerna. Om du då dessutom har begränsat luftombyte så lär det stå blött länge. Vill du helt undvika fukt så kanske det är billigast att ha isolering, begränsad ventilation och avfuktare?

Var i landet cykeln skall förvaras är inte betydelselöst….

TS har väl själv pekat på en bra lösning, den välventilerade ladugården med hårt golv. Går att bygga som skjul.

Var i landet cykeln skall förvaras är inte betydelselöst….

TS har väl själv pekat på en bra lösning, den välventilerade ladugården med hårt golv. Går att bygga som skjul.
Intressant! Västra Götaland. 2-3 mil från havet. Växtzoon 2 tror jag :D

Intressant! Men hur återskapar man en lada? Riva upp det gamla golvet och täta?

Eller kanske bygga ett litet cykelförråd med någon mm luftspalt mellan brädorna som i en lada. Då kan all fukt vädra ut. Sedan bygga det på plintar så att luften kan vädra under golvet och ha en fuktsäker skiva under golvet mot marken som stoppar markfukt som stiger.

Då återstår kondens när varma fuktiga höstkvällar blir kalla höstnätter men det är kanske inte ett så stort problem med tak och väggar. Temperaturväxlingen blir långsam och den värsta daggen hamnar på taket.

Vet inte riktigt hur det här med kondens funkar med cyklar. Allt jag vet är att jag har kondens-droppar på min cykel nu :/

Du ska ha cyklarna inomhus, det är inget du ska hålla på o förhandla eller diskutera om eller hitta alternativa sämre lösningar på.

Har stött på motstånd tidigare med men alltid sagt att cyklarna står inomhus det är inget jag diskuterar. Dessutom så ökar stöldrisken om du har dom utomhus även om din pendlarhoj nu inte blivit stulen.

Så säg bara så, och ha cyklarna där cyklarna och du mår bra. Husfriden blir bra den med på sikt och problemet löst.

Lyckat till nu, jag håller på dig!

I dagsläget har jag två förvaringsplatser för cyklar:

Pendlar- och fraktcyklarna står under ett skärmtak (öppna väggar runt om), men de mår rätt kasst under vintern. Drivlinan rostar, oavsett hur mycket den behandlas med diverse smörj.

De lyckligt lottade cyklarna står i ett ouppvärmt förråd med luftiga brädväggar, påminner en del om en lada. Golvet är en rejäl gjuten pjäs. Samtliga cyklar och verktyg klarar sig oförskämt bra där, ingen kondens eller rostangrepp.

Du ska ha cyklarna inomhus, det är inget du ska hålla på o förhandla eller diskutera om eller hitta alternativa sämre lösningar på.

Har stött på motstånd tidigare med men alltid sagt att cyklarna står inomhus det är inget jag diskuterar. Dessutom så ökar stöldrisken om du har dom utomhus även om din pendlarhoj nu inte blivit stulen.

Så säg bara så, och ha cyklarna där cyklarna och du mår bra. Husfriden blir bra den med på sikt och problemet löst.

Lyckat till nu, jag håller på dig!
Alltså, det är ingen bitter fejd, hon är helt okej med det. Mer ”inga fler cyklar inne nu va?” Och framförallt inser jag att det ser väldigt trist ut med alla cyklar i gästrummet när vi har gäster. :) Så det är nog lite jag som mest skyller på min partner :)

I dagsläget har jag två förvaringsplatser för cyklar:

Pendlar- och fraktcyklarna står under ett skärmtak (öppna väggar runt om), men de mår rätt kasst under vintern. Drivlinan rostar, oavsett hur mycket den behandlas med diverse smörj.

De lyckligt lottade cyklarna står i ett ouppvärmt förråd med luftiga brädväggar, påminner en del om en lada. Golvet är en rejäl gjuten pjäs. Samtliga cyklar och verktyg klarar sig oförskämt bra där, ingen kondens eller rostangrepp.
Intressant! Den här lösningen växer på mig! Är det ett stort förråd? Tänker om typ 9-12 kvm skulle räcka?

Det är nog lätt hänt att cyklar som förvaras inomhus torkas av ordentligt varje gång de har använts och att de som förvaras utomhus inte får samma lyxbehandling.

Alltså, det är ingen bitter fejd, hon är helt okej med det. Mer ”inga fler cyklar inne nu va?” Och framförallt inser jag att det ser väldigt trist ut med alla cyklar i gästrummet när vi har gäster. :) Så det är nog lite jag som mest skyller på min partner :)

Intressant! Den här lösningen växer på mig! Är det ett stort förråd? Tänker om typ 9-12 kvm skulle räcka?
Aha jag förstår då det är mer lite suck bara samt en oförståelse till varför du ska köpa fler cyklar när du redan har några stycken. Och du själv vill helst det är fint (smaksak vad som är fint) i gäst/cykelrummet, har jag förstått "problemet" korrekt då?

[QUOTE="Jonatan F, post: 4417698, member: 12

[/QUOTE]

Har inga exakta mått, men skulle tippa att det är runt 2x2,5 meter. En bra dag hänger där 6 cyklar, men med lite vilja går det att knöka in ett tiotal (med reservation för att några är vik- eller barncyklar då).

Aha jag förstår då det är mer lite suck bara samt en oförståelse till varför du ska köpa fler cyklar när du redan har några stycken. Och du själv vill helst det är fint (smaksak vad som är fint) i gäst/cykelrummet, har jag förstått "problemet" korrekt då?
Precis så :) kanske bör tillägga att jag skyller på henne men egentligen håller jag med henne :)

Har inga exakta mått, men skulle tippa att det är runt 2x2,5 meter. En bra dag hänger där 6 cyklar, men med lite vilja går det att knöka in ett tiotal (med reservation för att några är vik- eller barncyklar då).
[/QUOTE]

Låter ju helt magiskt! Så får det bli! Dags att börja klura på om det är praktiskt genomförbart:D

Stort tack för bra input allesammans!

Har cyklar i mitt ouppvärmda garage utan problem. Det är dock tegelväggar och betonggolv. Vissa fuktiga vinterdagar är det kondens på rutorna men inget som påverkar cyklarna.

Jag tror du redan är svaret på spåret när du tänker isolerat förråd med golv där värmeväxlingen blir trög. Men ventilation måste man ha...

Edit: autocorrectat stavningen

Skaffa ett sånt där permobilskjul kanske? Brukar gå att hitta billigt eller gratis. Sen är ju frågan om det behövs någon form av uppvärmning eller ventilation.

[/QUOTE]
Velovin: hur har du löst själva upphängningen? Tomten kom med inte mindre än två nya cyklar så jag behöver få till en bättre förvaring ?

Enklast är ett skärmtak utan väggar som håller regn och snö borta
Enbart skärmtak håller inte regn/snö borta, nederbörden blåser in från sidorna ganska obehindrat. Fincykel ska helst förvaras i anpassad trälåda, först sänker man ner hojen, sen fyller man på med fetvadd, silicakuddar och moth balls. Allra sist spikar man igen trälocket.

Enbart skärmtak håller inte regn/snö borta, nederbörden blåser in från sidorna ganska obehindrat. Fincykel ska helst förvaras i anpassad trälåda, först sänker man ner hojen, sen fyller man på med fetvadd, silicakuddar och moth balls. Allra sist spikar man igen trälocket.
Sedan skickar man det till sådan där konst-förvaring i obeskattad tempererad fuktkontrollerad magasinering ;)

Intressant! Västra Götaland. 2-3 mil från havet. Växtzoon 2 tror jag :D

Intressant! Men hur återskapar man en lada? Riva upp det gamla golvet och täta?

Eller kanske bygga ett litet cykelförråd med någon mm luftspalt mellan brädorna som i en lada. Då kan all fukt vädra ut. Sedan bygga det på plintar så att luften kan vädra under golvet och ha en fuktsäker skiva under golvet mot marken som stoppar markfukt som stiger.
Växtzonen är nog ointressant men det är en rejäl skillnad på luftfuktighet - och ev salthalt - mellan västkustklimat och Norrlands inland.
Men där tror jag du är inne på rätt spår.
Kondens bildas vid temperaturskillnad. I ett oisolerat, väl vädrat utrymme blir det ingen temperaturskillnad mellan ute och inne.

Ansträng dig för att göra innelösningen snygg och praktisk. Det är enklare (och bättre). Kommer det gäster (och det är/upplevs som ett problem), flytta ut cyklarna tillfälligt till det dåliga stället.

Ansträng dig för att göra innelösningen snygg och praktisk. Det är enklare (och bättre). Kommer det gäster (och det är/upplevs som ett problem), flytta ut cyklarna tillfälligt till det dåliga stället.
Exakt plus cyklarna bor där det gör inte gästerna de är där några dagar och jag tror ingen gäst har klagat över cyklarna utan det är mest hjärnspöken hos värdarna som vill flytta ut cyklarna i kylan.

Exakt plus cyklarna bor där det gör inte gästerna de är där några dagar och jag tror ingen gäst har klagat över cyklarna utan det är mest hjärnspöken hos värdarna som vill flytta ut cyklarna i kylan.
Skulle nog byta ut ordet hjärnspöke mot omtanke. Å andra sidan, lite hjärtlöst att flytta ut cyklarna i kylan!

Annat förslag är att du packar ner cyklarna i cykelväska under vintern. Lär ta mindre plats och lättare att ”gömma” i en bostad.
4AA322FE-8980-4DAE-B6AB-1145D385BC89.jpeg

I det här fallet är det högst reell golvyta för en bäddsoffa ;)

Men tanken är att de allra finaste ska upp på vägg i det rummet :) Tänk om man kunde lyckas med idén att ha en cykel för varje syfte. Då hade gästrummet nog räckt :p

Velovin: hur har du löst själva upphängningen? Tomten kom med inte mindre än två nya cyklar så jag behöver få till en bättre förvaring ?
[/QUOTE]

De hänger vertikalt i fram- respektive bakhjul. Jag följer Systembolagets rekommendation om "varannan bockstyre", då går det bra att hänga tätt utan att alltför mycket delar hakar i varandra.

Jag är inte uppvuxen på västsidan(08:a) men jag noterade vid ett besök i Smögen att helvete vad mer rostutsatt det var pga av den högre sältan. Cykelkedjor, moppar etc var betydligt mer ansatta än där jag är ifrån. Noterade också att aluminium var mycket vanligare där såsom fönsterkarmar, altandörrar osv. Nu är det väl iofs extremt just i Smögen precis vid havet och jag vet inte hur långt in i landet man behöver åka för att det ska minska men 2-3 mil in borde väl göra en jäkla skillnad? Sen vet jag inte vad dina cyklar är gjorda av men det mesta brukar ju vara aluminium eller kolfiber nu för tiden? Bara kedjorna och vajrarna som är utsatta typ(kanske någon liten skruv här och var också). Styr- och vevlager är ju skyddade. Min erfarenhet är i vilket fall att fukten inte är så farlig men sältan gör definitivt sitt. Man kan även märka skillnad på saker i Stockholms innerstad och saker ute i Stockholms skärgård - och då har vi som bekant betydligt lägre sälta än västkusten.

Japp! En inspirationskälla till min tråd :) men hen har ju plastmatta sedan tidigare :)

Jag är inte uppvuxen på västsidan(08:a) men jag noterade vid ett besök i Smögen att helvete vad mer rostutsatt det var pga av den högre sältan. Cykelkedjor, moppar etc var betydligt mer ansatta än där jag är ifrån. Noterade också att aluminium var mycket vanligare där såsom fönsterkarmar, altandörrar osv. Nu är det väl iofs extremt just i Smögen precis vid havet och jag vet inte hur långt in i landet man behöver åka för att det ska minska men 2-3 mil in borde väl göra en jäkla skillnad? Sen vet jag inte vad dina cyklar är gjorda av men det mesta brukar ju vara aluminium eller kolfiber nu för tiden? Bara kedjorna och vajrarna som är utsatta typ(kanske någon liten skruv här och var också). Styr- och vevlager är ju skyddade. Min erfarenhet är i vilket fall att fukten inte är så farlig men sältan gör definitivt sitt. Man kan även märka skillnad på saker i Stockholms innerstad och saker ute i Stockholms skärgård - och då har vi som bekant betydligt lägre sälta än västkusten.
Enbart gamla stålcyklar :D

Det jag vet om byggnaders välmående och torrhet:

- Kall luft som värms upp blir torrare då varm luft kan bära jättemycket mer fukt än kall. Den relativa fuktigheten går ner dramatiskt så fort man börjar värma upp ett utrymme.

- "Täta till" gör bara saker trögare. Det blir garanterat fuktigt i ett tätt utrymme, och bekymret är att när det väl blivit fuktigt tar det väldigt lång tid innan det torkar ur.

- Ska man avfukta istället för att värma upp behöver utrymmet vara närapå tätt, annars avfuktar man hela världen. Ska man värma upp behöver det vara isolerat. Mao behöver det vara en ganska avancerad byggnad så fort dess klimat ska drivas av el.

- Stor del av den tillförda fukten kommer underifrån från marken. Gör man en hyfsat tät byggnad upptill "fångar" man markfukten underifrån. Mao behöver golvet ha en fuktspärr, men resten av byggnaden vara så välventilerad som möjligt om det ska bli torrt inomhus.

Lite saker jag gissar om gällande byggnaders välmående:

- Den där ladans storlek hade nog en del med torrheten att göra. Ladugårdar brukar ju vara ytterst välventilerade men också stora, och då får dom en "tröghet i klimatet" eller vad man ska säga. En liten förrådsbyggnad fungerar kanske inte nödvändigtvis på samma sätt.

Det jag vet om byggnaders välmående och torrhet:

- Kall luft som värms upp blir torrare då varm luft kan bära jättemycket mer fukt än kall. Den relativa fuktigheten går ner dramatiskt så fort man börjar värma upp ett utrymme.

- "Täta till" gör bara saker trögare. Det blir garanterat fuktigt i ett tätt utrymme, och bekymret är att när det väl blivit fuktigt tar det väldigt lång tid innan det torkar ur.

- Ska man avfukta istället för att värma upp behöver utrymmet vara närapå tätt, annars avfuktar man hela världen. Ska man värma upp behöver det vara isolerat. Mao behöver det vara en ganska avancerad byggnad så fort dess klimat ska drivas av el.

- Stor del av den tillförda fukten kommer underifrån från marken. Gör man en hyfsat tät byggnad upptill "fångar" man markfukten underifrån. Mao behöver golvet ha en fuktspärr, men resten av byggnaden vara så välventilerad som möjligt om det ska bli torrt inomhus.

Lite saker jag gissar om gällande byggnaders välmående:

- Den där ladans storlek hade nog en del med torrheten att göra. Ladugårdar brukar ju vara ytterst välventilerade men också stora, och då får dom en "tröghet i klimatet" eller vad man ska säga. En liten förrådsbyggnad fungerar kanske inte nödvändigtvis på samma sätt.
Väldigt bra genomgång. Tack!

Ja, ladan är ju väldigt stor och även saker som stenväggar och betonggolv i delen med cyklar som buffrar värme, en hel del brädor, en eller ett par timmerväggar och sågspån i utrymmet buffrar nog fukt.

Alternativet är ju att bygga litet och tätt och låta det drivas av el. 6 m3 mycket välisolerad förvaring att värma och vid behov avfukta bör inte dra allt för mycket. Men passiva konstruktioner är ju såklart överlägsna. Och 6kubik har nästan samma ytter-area som ett större förråd så så billigt att värma blir det kanske inte.

Södra Sverige är hopplöst. Och västsverige värre.
Det torkar aldrig under vintern. Har två laduvindar, där det mesta förvaras. Det rostar inte, men man märker fukten på kartonger, böcker osv. Om nån har en lösning så lyssnar jag.

Japp! En inspirationskälla till min tråd :) men hen har ju plastmatta sedan tidigare :)
Jo det där är ju mitt förråd och det funkar faktiskt väldigt bra trots att det är ouppvärmt. Däremot bor jag i Sthlmsområdet (västerort) så en bra bit från skärgården och havet. Har heller inga problem med fukt eller rost på vare sig cyklar eller verktyg. Men tror att det är en kombination av bra geografiskt läge samt att förrådet har ordentligt golv + plastmatta samt är väl ventilerat. Tror tyvärr det kan vara en lite större utmaning på västkusten.

Jag bor 5 km från havet iofs på andra sidan mot Finland. Men jag har en friggebod med platta på mark, isolerade väggar men inte tak och bra drag i takfoten. Byggde den 2010 och enda problemet jag haft var råttor. Massor av verktyg och maskiner och inget rostar.

Den huserar i nuläget en cykel, skoter och en snöslunga utöver mindre saker. I varmgaraget har vi bilar och hemmagym, där blir det fuktigt som tusan på vintern och en avfuktare är ett måste.

Senast ändrad:
Jag bor 5 km från havet iofs på andra sidan mot Finland. Men jag har en friggebod med platta på mark, isolerade väggar men inte tak och bra drag i takfoten. Byggde den 2010 och enda problemet jag haft var råttor. Massor av verktyg och maskiner och inget rostar.

Den huserar i nuläget en cykel, skoter och en snöslunga utöver mindre saker. I varmgaraget har vi bilar och hemmagym, där blir det fuktigt som tusan på vintern och en avfuktare är ett måste.
Om du nu bor i det bästa landskapet, så är det tillräckligt långt norrut för att man ska slippa fuktiga vintrar

Om du nu bor i det bästa landskapet, så är det tillräckligt långt norrut för att man ska slippa fuktiga vintrar
Ja det är ju säkert vara stor skillnad, den här vintern går ju till historien som kall och snörik. Men päronen har ett isolerat förråd utan värme och ingen ventilation, där luktar det alltid instängt och det är fuktigt. Ska man inte värma det så får man se till att det är luftigt.

Har ju av förklarliga skäl aldrig semestrat på den "andra sidan" på vintern ?

Angående temperatur och korrosion finns det två olika rimliga sätt att minimera denna:

#1: Så kallt som möjligt, alltså utomhustemperatur. Låg temp gör att alla kemiska reaktioner (såsom korrosion) går ytterst långsamt. Det blir heller ingen kondens på delarna eftersom tempen är samma som utanför.
#2: Ordentligt varmt så att cykeln torkar snabbt. Utan fukt, (nästan) ingen korrosion.

Mellantinget är betydligt värre. Alltså bara lite fisljummet, så att det tar evigheter för saker att torka men det ändå inte är tillräckligt kallt för att korrosionen ska gå väldigt långsamt.

Tillbaka
Topp