Bygga gravel på crescent yoktu ?

MrCykel

Medlem
Hej!

Jag äger idag en crescent yoktu som jag är väldigt nöjd med. ( https://www.dincykel.se/product/crescent-yokto/ )
Dock har jag fått provcykla en gravelbike med bockstyre och vill gärna ha en sådan cykel nu. Men då budget är tajt, så undrar jag vad ni tror om att bygga om min befintliga cykel?
Har ramen rätt geometri?
Om ja, vad behövs för att det ska bli bra? 🙂

Nej. Det är det korta och rätta svaret.

Även om det skulle funka med geometrin, vilket antagligen betyder ett styre med kort reach och en kort styrstam för att sitta ungefär som du gör nu, så behöver du antagligen byta alla växelkomponenter. Är det hydrauliska shimano bromsok så är det nog det enda du kan behålla. Leta en begagnad gravel istället.

Shimano 8s har samma cable pull på MTB & road, 1.7/2:1.
BikeGremlin Compatibility [04] Rear derailleurs
Med byte till mekaniska bromsar går det att behålla växelförare och kasett istället för bromsok. Mekaniska reglage är billigare och enklare att hitta begagnade.
Notera att de flesta reglage är för tvådelad framväxel 2x.
MICROSHIFT R8 Drop Bar Shifters 3×8 SB-R483
Shimano SHIMANO CLARIS DUAL CONTROL LEVER 3X8s ST-R2030-L

Finns styren för flat bar bromsar.
SURLY Corner Bar

Senast ändrad:
lite ont om recensioner och pålitliga säljare, men ltwoo verkar ha reglage för 2x8 och hydrauliska bromsar för runt 1100 kr, som förmodligen funkar med dina befintliga bromsok och växlar, om du bara använder två av klingorna fram https://www.aliexpress.com/item/1005010120272124.html

isf räcker det med reglagen, ett bockstyre och en styrlinda. om du är sugen på att vara försökskanin är jag nyfiken på resultatet :)

2x9 verkar finnas fler säljare för, men då får du skaffa 9-delad kassett också https://www.aliexpress.com/item/1005006757022257.html

Shimano 8s har samma cable pull på MTB & road, 1.7/2:1.
BikeGremlin Compatibility [04] Rear derailleurs
Med byte till mekaniska bromsar går det att behålla växelförare och kasett istället för bromsok. Mekaniska reglage är billigare och enklare att hitta begagnade.
Notera att de flesta reglage är för tvådelad framväxel 2x.
MICROSHIFT R8 Drop Bar Shifters 3×8 SB-R483
Shimano SHIMANO CLARIS DUAL CONTROL LEVER 3X8s ST-R2030-L

Finns styren för flat bar bromsar.
SURLY Corner Bar
Hej! Det är mekaniska skivbromsar på idag 🙂

lite ont om recensioner och pålitliga säljare, men ltwoo verkar ha reglage för 2x8 och hydrauliska bromsar för runt 1100 kr, som förmodligen funkar med dina befintliga bromsok och växlar, om du bara använder två av klingorna fram https://www.aliexpress.com/item/1005010120272124.html

isf räcker det med reglagen, ett bockstyre och en styrlinda. om du är sugen på att vara försökskanin är jag nyfiken på resultatet :)

2x9 verkar finnas fler säljare för, men då får du skaffa 9-delad kassett också https://www.aliexpress.com/item/1005006757022257.html
Vad tror du om dessa?

Slänger du på ett bockstyre så hamnar du nog 8-11 cm längre fram beroende på styre och reglage. Säg att du har 100 mm styrstam idag och kan kanske komma undan med 70 mm på en ny så är det fortfarande en bra bit längre fram du hamnar.

Att bara slänga på ett bockstyre och kompatibla reglage är kanske möjligt. Men hur bra det blir och om du kommer sitta bra på cykeln det blir en överraskning.

Vad var det för cykel du testade som fick dig att bli sugen på ett byte? Var det "bara" bockstyre eller hade cykeln andra trevliga egenskaper som enkelklinga, hydrauliska bromsar, breda däck osv? Att slänga på ett bockstyre och en billig kinagrupp ger dig kanske inte det du tror? Inget som sådant mot enkla grejer men har man testat en modern cykel så är det kanske mer än bara bockstyret

Slänger du på ett bockstyre så hamnar du nog 8-11 cm längre fram beroende på styre och reglage. Säg att du har 100 mm styrstam idag och kan kanske komma undan med 70 mm på en ny så är det fortfarande en bra bit längre fram du hamnar.

Att bara slänga på ett bockstyre och kompatibla reglage är kanske möjligt. Men hur bra det blir och om du kommer sitta bra på cykeln det blir en överraskning.

Vad var det för cykel du testade som fick dig att bli sugen på ett byte? Var det "bara" bockstyre eller hade cykeln andra trevliga egenskaper som enkelklinga, hydrauliska bromsar, breda däck osv? Att slänga på ett bockstyre och en billig kinagrupp ger dig kanske inte det du tror? Inget som sådant mot enkla grejer men har man testat en modern cykel så är det kanske mer än bara bockstyret
Var nog mest bockstyre och med bromsar och växlar i samma. Var väldigt bekvämt sitt läge på den 🙂

En sådan var det

sensah reflex kostar typ 300-400 kr för reglagen, billigare än så kommer du inte hitta. sen ett bockstyre för kanske 300, en hundring för enklast tänkbara styrlinda. kanske nya växelvajerhöljen. du behöver även vara lite tekniskt lagd/intresserad för att installera det bra. lite improvisation kommer krävas vid inställning av framväxeln för att det ska växla bra över de två av tre drev du väljer. jag skulle utan att blinka lägga 300 kr till på kompressionsfria bromsvajerhöljen.

jag tror inte det blir omöjligt att då bra position på cykeln, men du kommer förmodligen få byta styrstam till en kortare uppåtpekande. kanske sadelstolpe till en utan setback. det är minst 500 kr ytterligare. sen kanske du upptäcker att sadeln inte är skön i mer framåtlutad position, och får leta efter ny sådan.

Senast ändrad:
framgår inte vad ts har för storlek på sin crescent. men jag tycker det verkar som att crescent har ungefär samma ram och geometri på alla sina standardcyklar, och på bikeinsights hade de en kebne 2025 i storlek 58 inlagt.

Skärmavbild 2026-06-12 kl. 10.25.29.webp

silex i både xl och large är längre än kebne i storlek 58. stack är snarlikt, silex är högre men har ju osedvanligt hög stack i de där årsmodellerna.

så att det blir för långt till styret verkar inte vara oron här. största skillnaden är väl kortare kedjestag på silex. många här har bestämt sig för att de gillar känslan av kortare kedjestag, men det påverkar inte komforten eller snabbheten av cykeln.

det går att bygga om cykeln för typ 1000 spänn. men det kommer nog kosta 2000 om det ska bli bra. sen kommer det ju vara noll kredd på forat, men det kanske inte ts är intresserad av.

Man kan ju göra lite som man vill. Inget som jag går igång på. Exempel...
(Ingen gravel, jag vet.)

Bilagor

• Screenshot_20260612_104533_Instagram.webp
    Screenshot_20260612_104533_Instagram.webp
    201.5 KB · Besök: 33
Det som skrivits här stämmer, om geometri osv fast du hade lärt dig en massa av bygget!

Om din budget är tight, och du är van vid mekaniska skivbromsar, så kanske du kunde titta efter en såndär gammal skivbromsad cykelkross som förekom för ~15 år sen, innan gravel fanns.

Tack för många tankar och svar!
Att meka är inga problem, och något skrytbygge är inte utav intresse 🙂

Ni som ändå har så mycket olika tankar. Kan det vara vettigare att köpa en begagnad racer och byta till ”normala” däck? Och eller ”normala däck och fälgar”?

Det verkar finnas väldigt mycket fler begagnade racer än gravel och jag cyklar på asfalt 99% utav tiden.

Vad säger ni om det? 🙂

Tack för många tankar och svar!
Att meka är inga problem, och något skrytbygge är inte utav intresse 🙂

Ni som ändå har så mycket olika tankar. Kan det vara vettigare att köpa en begagnad racer och byta till ”normala” däck? Och eller ”normala däck och fälgar”?

Det verkar finnas väldigt mycket fler begagnade racer än gravel och jag cyklar på asfalt 99% utav tiden.

Vad säger ni om det? 🙂
Vad är "normala" däck och fälgar för dig?

Just däckbredden är ju ett av de största problemen med semigamla racers. Svårt att få i något över 28/30 mm då ramen och eller bromsarna sätter begränsningen

Gamla cykelcross så kanske 35 med lite tur eftersom de är byggda kring 33mm max

Skall du meka ihop något av befintligt eller leta gammalt/begagnat så måste du bestämma dig för vad som är viktigt och vad som kan kompromissas bort. På 20 år har det hänt mycket. Så vill du ha breda däck? (hur breda?). Vill du ha bockstyre med sti-reglage? Vill du ha en viss bromstp? (ex skivor?)

Det är inte så att gammalt inte duger men du kommer inte kunna få allt som en modern cykel har.

Tillbaka
Topp