Bygga hjul

• Trådstartare Trådstartare Freppe
  • Start datum Start datum
F

Freppe

Guest
Bygga hjul
Hej, undrar om ngn har lite erfarenheter och tips att dela med sig när det gäller hjulbyggande med 2-kors ekring?

Bygga hjul
Många år sedan jag byggde hjul.
Tvåkors sägs vara lite klent. Kan ändå tänka mig det på ickekranssidan eller fram på den sidan där skivan inte sitter alternativt solekrat, fast det sista har jag redan.

Bygga hjul
Varför vill du ha 2-kors?

För 32- och 36-ekrade hjul är 3-kors att föredra.
3-kors fungerar även med 28-ekrade hjul.

Eller är det den minimala viktminskningen med en aning kortare ekrar du är ute efter?

/Håkan

Bygga hjul
Framhjulet på min XC-rejser är tvåkorsekrat och 32-ekrat. Har inte märkt att det skulle vara sämre. På den hojen sitter det V-bromsar. Orsaken till att jag valde tvåkors var enkel: varför inte? =D

Nu med skivbromsars intåg, så är det alltid 36-ekrat och 3-kors som gäller!

Bygga hjul
denna gång kan jag citera Håkan C och hålla med till 100%:-)

"Varför vill du ha 2-kors?

För 32- och 36-ekrade hjul är 3-kors att föredra.
3-kors fungerar även med 28-ekrade hjul."

ha det
Jan

Bygga hjul
3-kors är helt klart vanligast, men vill man ha något udda så varför inte? :-)

Själv ska jag under helgen bygga ihop mina nya 36 ekrade crossmountainhjul med 4-kors ekring, bara för att testa om 4-kors är "roliga" eller "bättre" än 3-kors, samt att det blir lite annorlunda utseende på hjulen.

/Leo

Bygga hjul
Om man vill bygga om sitt gamla framhjul för v-broms måste man väl köpa kortare ekrar med tanke på det högre navet?

Dessutom undrar jag om skivbromsnaven (Deore exempelvis) är osymmetriska? I så fall blir det ju ännu knepigare med ekerlängderna om jag inte misstar mig?

/Johan

Bygga hjul
Freppe:

Om du kan bygga hjul och vill prova på något annat så visst varför inte.

Men om navet är begagnat bör du ekra i samma mönster, ekrarna gör
'intryckningar' i navet som kan fungera som brottanvisningar om det vill sig riktigt illa.

Men är naven nya så: Go for it

Ett framhjul med fälgbroms är det nog minst risk att få problem med.
Men även bakhjul med fälgbroms borde fungera utan problem.

Men vill du ha en annorlunda ekring borde du prova
kråkfots- eller snöflinge-mönster eller ngt annat klart annorlunda, tex det här:

3by3whl.jpg

Läs mer om de udda ekringarna, och hur du gör, här:
<http://www.terminalvelocity.demon.co.uk/WheelBuild>

/Håkan

Bygga hjul
Håkan C: jag bygger på nya nav så det borde inte bli ngra problem, de där "konstiga" ekringarna har man kollat in men det överlåter jag åt andra... hursom det är alltid kul att prova ngt nytt och då jag kör ytterslutande med v-broms på båda mina cyklar så tror inte jag att det blir ngt problem med 2-kors. f.ö. så har jag solekrat på framhjulet på min HT!

Tillbaka
Topp