Bygga kedjespännare till SS

Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur tycker du det där funkar då Rickard? Har du
> en bild på cykeln från sidan i hela cykel
> proportion?

Det var ganksa meckigt att installera den. Den är egentligen gjord för mycket större klingor så jag fick ta till dremeln lite (ganska mycket). Nu är den intrimmad och har gått hela säsongen på några droppar olja. Jag har säkert nån bild på min andra dator, skall kolla det senare.

Den piskar allt annat jag provat eftersom den är fjäderbelastad. Jag har alltid perfekt kedjespänning men behöver inte strula med tugnuts eller skivbromsen när jag skall ha av bakhjulet.

> Låter och rasslar det mycket? Kanske är finare
> trissor än i surlys singulator. Den rasslar som
> synden...

Det sitter två trissor i den där så den låter ungefär som en landsvägsbakväxel. Lite roligt faktiskt eftersom den tickar på ett sätt när jag trampar och på ett annat sätt när jag frihjular (white frihjul). Inget störande men vill man ha det helt tyst så är det bara track ends som funkar. Jag gissar att den låter lite som en singulator, men jag har nog inte hört nån sån i verkligheten.

Intressant Rickard. Coolt om du kan fixa bild från din andra dator, tack. Jag har fästen på min ram för kjedjestyrare så jag funtar på ett liknande bygge.

Pat

Jag hittade två bilder, bägge från fel sida och med sadelstolpen pinsamt högt. Du får kolla på den på lördag isttället. =)

Har du iscg-fäste så borde du ha mycket mindre bekymmer med monteringen än jag hade. =)

rikard skrev:
> med sadelstolpen pinsamt högt. Du får kolla på
> den på lördag isttället. =)

Lite OT i tråden, men det är aldrig pinsamt med sadelstolpen högt upphissad anser jag! ;-)

jansson99 skrev:

> Lite OT i tråden, men det är aldrig pinsamt med
> sadelstolpen högt upphissad anser jag! ;-)

Nu när jag börjat köra med sadeln så jag kan tycker jag det är pinsamt att jag slängde bort en halv säsong på att bara ha halvkul på cykeln. Min inbred är nu nästan lika rolig som min BMX var, men till en bråkdel av smärtan. =)

Dina cyklar var nog gjorda för att ha kedjestyrare =).

Rollercoastern är egentligen gjord för en minsta drevstorlek på 42 tänder och jag kör 32. Så jag har borrat om och kapat ner fästanordningen samt slipat om den så den passar smutt mot kedjestaget precis där det tar i vevlagerylsan. Sen har jag moddat axeln så det går att justera den för smalare kedjelinjer. Jag har också spejsat om trissorna så man kan ha lite bredare kedjor än bara niodelade (de passar inte på frihjulet).

Så det var lite mek att få det bra kan man säga. Men nu är jag helnöjd.

Det där med att 42t skulle vara minsta klingan man kan ha är lögn från RooX, när jag körde med chaindog och rollercoaster hade jag en 36t klinga och det funkade skitbra.

Bump! Jag behöver en fugnerande kedjespännarlösning till Cannondalen som snart är singlifierad! Att ha bakväxeln kvar som spännare är uteslutet trots att det sägs fungera OK!

Vilka alternativ finns att köpa i Stockholm som fungerar OK?!

/* kalis */

Härligt.... min gamle tråd uppe igen!

Körde faktiskt själv på en avsågad bakväxel tillslut och det funkar riktigt bra!

file=14079

Fjärdebrunn skrev:
> Kedjespännare förstår jag helt och fullt
> poängen med men att fortsätta fästa pryttlar i
> växelörat är väl en av de saker man vill komma
> ifrån genom att köra SS?
>
> Finns det inga spännare som sitter fast i
> kedjestaget?
En sån här kanske??

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Den, och vissa andra avarter borde inte få heta kedjespännare, snarare kedjevägsjusterare. Om man ändå skall förfula sin SS med en grej som messar med kedjelinsjen bör man åtminstone se till att den är fjäderbelastad så den hela tiden spänner kedjan till rätt spänning.

Tillbaka
Topp