Bygga MTB-hjul

isaac_bon

Ny medlem
Bygga MTB-hjul
Hej.
Funderar på att bygga hjul till hösten. Har aldrig tidigare byggt hjul men jag är en jävel på att rikta så det ska nog lösa sig. Annars har jag lite kompisar som säkert ställer upp.
Nu till frågan.
Funderar på

Shimano SLX-nav,
Mavic XC 717 fälgar och
DT Revolution ekrar.

Detta skulle på cyclecomponents kosta 2520:- och väga strax under 1800g för ett par inkl snabbkoppling. Kan det vara något att satsa på? Jag vill gärna ha lätta hjul, jag väger ca 80-85kg och cyklar mestadels ganska snäll XC. Kanske lite långlopp och så.

MVH..

Bygga MTB-hjul
Det enda jag kan klaga på där är naven. De har inga maskinlager och kommer vara jobbiga att justera lagerspänningen på. Dessutom så känns 6bults robustare än centerlock. Det är dock bara en känsla, har aldrig haft centerlock.

Bygga MTB-hjul
Äsch, så jobbigt är det inte att justera lagerspänningen, fast det är ju klart, maskinlager är ju fit and forget... Mina nästa nav blir nog lyxvarianter typ CK istället för mina XT, det trista är ju att om man tar hand om dom verkar dom ju hålla hur länge som helst och kostar en spottstyver.

Bygga MTB-hjul
Hej!
Jag kan inte säga så mycket om de delar du kollar
på, men att jag däremot har erfarenhet av centerlock.

Har haft centerlock på min Ransom i mer än 2 år och
då först med Shimano M535-nav tillsammans med Deore-bromsar.
Jag ser inga direkta skäl till att det skulle vara sämre än
6-bults. Byggde nyligen om lite och kommer snart köra med
ett Shimano Saint-nav fram och har satt dit XT-bromsar.

Angående typ av lager dock, rätta mig om jag har fel, men
om ett lager tar slut i ett sådant nav från Shimano som inte
har maskinlager så får man väl i princip byta nav?
Annars borde man ju bara kunna byta lager liksom, men dessa
nav är ju uppbyggda som ett stort lager.
Men som sagt, angående lagren så spekulerar jag bara.

För övrigt, så behövs en kassetåtdragare av modell längre
för att ta på och av alternativt dra åt en bromsskiva med
centerlock.

Mvh Roger!

Bygga MTB-hjul
Lagertyperna/navtyperna har olika fördelar.

Ett maskinlager monterat i nav är inte riktigt gjort för att ta upp de krafterna som förekommer. Detta innebär att det slits snabbare, och lättare. Det är väldigt lätt att byta ut, och finns att köpa överallt där de säljer kullager.

Ett nav av shimanotyp med lösa kulor där navet är självaste lagret tar upp krafterna bättre, men när det är slut (kanske pga. dåligt underhåll) så är det omöjligt att byta bara lagret. Som det nämns så håller de dock otroligt länge om de sköts rätt.

Jag har själv kört ett Saintnav på en cykel 3år i Åre utan att det ens visade tendenser till att vara slitet. Tog aldrig isär det, servade det aldrig. Det var ett första generatonens M800.

//K

Bygga MTB-hjul
Tack för bra svar. Vad finns det för bra nav med maskinkullager för ungefär samma peng som slx? Problem med att justera lagerspänningen har jag aldrig upplevt, lite känsla bara så brukar det lösa sig. Men om det finns något bra alternativ till slx så kan det ju vara värt att fundera över.
Någon som vet om de ekrarna eller fälgarna finns att få i vitt någonstans?

Bygga MTB-hjul
Det borde bli lättare, jag har har XT nav (6-bults som väger bly), med xc 317 (samma vikt som 717 ungefär) plus dt revo ekrar. Mitt set väger exakt 1700 gram utan kopplingar. Bombsäkert för xc-cykling iaf-.

Tillbaka
Topp